- 1359 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Varlığa Ulaşmak - Sorgulama "Bir Çelişki Olarak Anlamsızlık Kelimesinin Tahlili"
Basit ama basit olduğu kadar büyük bir hakikati gizleyen kelime "Anlamsızlık". Kelimeyi ilk tahlil edişimizd, gördüğümüz, bir olguyu karşıladığıdır. Kelimenin karşılığı olan "anlamdan mahrumiyet" olgusunu. Ancak diğer taraftan görüyoruz ki "Anlamsızlık" kelimesi, anlam mahrumiyetinin mânâsını taşımakta olması hasebiyle anlamlı bir kelime. Bu çelişki olayı, işin her gözle görülen yüzü. Peki bir de madalyonu çevirirsek; Kelime, görünen vüvud içinde görünmeyen hakikati taşımakta. Tasavvufta var olan " Söylenen söz vücud bulur" anlayışı bu kelimeyi çok daha manidar kılıyor. Özetle anlamın bile yok olduğunu anlatırken anlam kazanan kelime, yoklukta bile varlığı ve doğal olarak Hakkın ve Hakikatin varlığını gözler önüne seriyor.
İnsanın en büyük gücü "düşünce". Tek bir kelime veya cümle üzerine dahi insan düşünmeye başladığı zaman, çok muazzam bir gücün farkındalığına varıyor. Derslerimden birinde Adem kasidesini işlemiştik üzerinden epey süre geçti. Orada takıldığım bir cümle aslında beni bu anlamı düşünmeye iten. Adem kasidesi "Yokluğu" işleyen bir Kaside. Yokluğu düşünmek bazı insanları korkutur. Yokluğu düşünürken derin bir boşluğa kapılırız. öyle bir boşluk ki Allah’ın bile yokluğunu sorgulamaya başlarız bu noktada korkarız. Çoğu kişi sadece iman dolayısı ile yokluğu reddeder ama üzerine düşünmeden. Bu reddediş Allah’ın varlığına kesin bir inanç ile olsa da eğer mantığa yatkın değilse bir korku ile irkilir düşünmekten vazgeçer insan. İşte tam burada düşüncenin gücü devreye giriyor. Yokluğun bile mânâ bulduğunun farkına varabilmek bu muazzam gücü kullanarak İslamın dayanak olarak seçtiği en önemli şeyi yani mantığa uygun oluşunu fark etmemize yol açıyor ve gerçek teslimiyet olan "kuşkusuz iman" bu noktada vücud buluyor. Gerçeçeğe varmak önce yokluktan geçer. Yok olup varlıkta vücud bulmak gerekir. Yokluk herşeyi çıplak halde sunuyor bizlere...
Tarih boyunca Felsefe ve Din’in çatıştığını söyleyenlere, felsefenin temeli olan düşünceyi kullanarak varlığa ulaşmayı bir kelime üzerinden dahi başarabileceğimizi kanıtlıyoruz...
Biraz düşünelim...
Bu benim naçiz amatör bir kelime tahlilimdir.
Gerçekten görenler için her zerrede görmek mümkün değil mi ...?
18/01/2010
Sergo Sopromadze