- 6025 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Ünlü şair,Baki'den bir öykü
…..Şair Baki’nin ünü halk arasında yenice yayılıp Kanuni tarafından duyulduktan sonra saraya çağrılıp Kanuni’nin karşılıklı şiirlerle yaptığı imtihan sonunda Baki kanuni tarafından beğenilip sarayda görev katiplik görevi alır ve artık Baki de sarayın, ünlü şairlerinden biri olur.
…O yıllarda, sarayda yaşamayan fakat Beyazıt meydanında, tesbih, mürekkep vs.incik boncuk satarak ve insanlara nuska yazarak geçinen Balıkesirli Zati diye bir halk şairi vardır.
…Ünlü Şair Bakinin bir gün yolu bu şairin dükkanına düşer ve Zati ile tanışma fırsatı bulunca dükkanda Zati’ye bir şiir okur.
…Şair zati şiiri çok beğenir ama, karşısındaki bakinin daha henüz sakalları bile çıkmamış kısa boylu çocuksu halini görünce, Baki’nin kendisine söylediği şiire itiraz eder ve hayır der bu söylediğin şiir senin değildir.Sen bu şiiri başkasından kopya etmişsin der, fakat baki bu defa içerlenir ona bir başka şiirini okur halk şairi Zati yine kabul etmez ve der ki Baki ‘ye der ki.
…Evlat, evlat böyle yollara tevessül etme, sen başkalarının şiirlerini kendi şiirin gibi okuyup başkalarına yutturmaya çalışma da, yazacaksan çalış çabala ve kendin yaz ve hem de şiirin en iyisi yaz bu şiirler senin harcın değil der.
….Ertesi gün olur Zati’ye içerleyen Baki yeni yazdığı birkaç şiir daha götürüp tekrar Zati ‘ye okur.Zati Baki’nin yazdığı şiirleri dinleyince der ki:
….Evlat bu şiirler senden çok bana yakışır, saten senin adın Baki, benim adım da Zati Baki’nin (B )sini kaldırıp onun yerine ( Z )yi koyduk mu benim olur biter der.
…Ve o günden sonra Zati pek çok şiirlerini yazarken Baki ‘den ilham alarak yazmıştır. Hatta şair Baki ‘nin yazdığı bazı şiirleri bile halk Zati’nin şiiri olarak kabul etmiştir.
….Bunları anlatırken benim de bir anım geldi aklıma, 1971 yılında bir iş için yolum, Sivas ili Şarkışla ilçesinin Sivri Alan köyüne gittim işim icabı, önce köyün muhtarının evinde ya da pek hatırlamıyorum köy odasında konuk edildik biraz hoşbeş sohbetinden sonra köyün yaşlıları geldi yanımıza, bunların içinde şimdi isimlerini hatırlamadığım sazıyla sözüyle aşıklar ozanlar da vardı.
…Büyük usta Aşık Veysel Şatır oğluyla da tanışmak istediğimi ve onu da ziyaret etmek istediğimi söyledim orada.
…Muhtar bana yemekten sonra beraberce, onun evine birlikte gidebileceğimizi söyleyince laf kendiliğinden Aşık Veysel Şatıroğlu’ undan açılmış oldu ve oradakilerden biri bana ne dese beğenirsiniz bu Veysel’lin yazdığı bazı şiirlerin tamamı onun değil o şiirlerin bazıları bize ait dedi.
…Şaşırmıştım sonra düşündüm ki, bu ozanların çoğu onu kıskanıyorlardı ve onu çekemedikleri için öyle söylüyorlardı.
….Ben yine de gittim ve o akşamı ve ertesi günü o büyük ustanın evinde ve bize gösterdiği ağırladığı bahçesinde geçirdim.
Bakiden bu konularla ilgili bir dörtlük
Dediler Zati’ ye, birkaç gambaz,
Baki-i zağ uğurlar sözünü,
Dedi ol bülbül-i gülzar-ı suhan,
Besle kargayı, çıkarsın gözünü.
YORUMLAR
Zaman zaman böylesi konuları duyarız... O şiir aslında şu ünlü şairin değil vs.
Şiirin ilham kaynaığının nerden geleceği bilinmez... önemli olan kimsenin şiirine çalmamak ve sahiplenmemek...
Yazınızın 9. sırasında kelime fazlalığı var. "der ki Baki ‘ye der ki. "
Gözünüzden kaçmış olmalı.
Paylaşım için teşekkürler
Saygı ile