Çuvaldız ve Kına
“İfrat” ve “tefrit” eski Türkçede; her ikisi de birbirinin zıttı olmak üzere mana olarak aynı anlamı ifade eden iki kelime. Abartma sanatını ultra hale getirerek, tabiri caizse işin bokunu çıkarıp, kalanı ile natürmort tablo yapmak. Bir başka deyişle, kantarın topuzunu kaçırmak veya deliği ıskalamak veya ayar tutturamamak veya kasti faullü girmek, istiap haddini aşmak, hepten aykırı gitmek, Anadolu ağzı ile “pontula vermek” .Günümüzde argo manası daha “ayıpçıl” bir cümleyle ifade edilirse de biz terbiyemizi bozmadan şöyle diyelim; “Eşeğin kulağına su kaçırmak”. Bu iki kelime elimizde (dilimizde) öyle bir kitle imha silahı haline geldi ki, maalesef toplum olarak, “siyasette, sporda, ekonomide” velhasıl ikili(bazen üçlü, beşli) ilişkilerin yaşandığı her ortamda(yatak odası hariç) eşek orta kulak iltihabı olmuş hiç umurumuzda bile değil.
Gündelik yaşamda, kahvede, durakta, otobüste, televizyonda, mecliste yapılan her türlü ciddi sohbet, bir müddet sonra format değiştirerek “buda sana kapak olsun” geyiğine gitmektedir. İster spor ister siyaset konulu bir gazete makalesi, bir dergi yazısı sadece başlık olarak bile farklı çağrışımlara yol açabiliyor “arkayargısız” beyinlerimizde. Diyaloglardaki evrensellik seviyesi “Antarktika - mantartika” önermesi ile mantık kurallarıyla nerdeyse alay eder bir halde. İzafiyet teorisinin, "görece" kavramının yerel takılanlarca açılımı şöyledir “ben diyorum Çanakkale boğazı –sen diyorsun gene basur sancım azdı”.
En basitinden bir futbol maçında hakem, karar verme safhasında saniyelerle yarışırken, dışarıdaki binlerce bekârın karı boşamanın ne olduğu hakkında seminer vermesi az bir öküzlük müdür. Ulan hakemin gözüne gözlükse, sizinde “götz” ünüze o düdük girsin demezler mi hiç adama. (Götz: Patagonya dilinde “kulak” manasına geliyor, yanlış anlaşılmasın lütfen. Kaynak Y.H.A) Yok, yok bizim buralarda demezler. Sanki otuz iki tekmili birden bir “Hacivat-Karagöz” sergiliyoruz. Yar bana bir eğlence medet, aman bana bir eğlence medeeeet.
Akil baliğ insanların yanağındaki “şark çıbanı” na, ergenlik sivilcesi muamelesi yapması bu olsa gerek. Sıkarsın, sıkarsın sivilcenin yeri su toplar yara olur. Sarı su aktı lakin cerahat içerde, “fitil” taa yüreğimizde, İflah olurmuyu(m)z. Bu gidişle zorda, Allahtan ümit kesilmez.
Hani hepimiz kardeştik, hani Âdem hani Evamaria, kızıl elma, nar ekşisi, “grinpiis”, “feyirpiley” [bu ikisi okunduğu gibi okunur;)]Hani pay, ortak payda.
-Atilla Mayda, ne işin vardı çayda (70’li yıllardan kalma soğuk bir espri. Efekt olarak pişmiş kelle sırıtışı, örnek; huhahöhhehehehe)
“Çıktık açık alınla, on yılda her savaştan” marşlarıyla attı mı mangalda kül bırakmayan yurdum insanı, budak tarafı geldiğinde hemencecik “gaydırı gubbak cemilem” türküsünü söylemektedir. Şöyle bir hafızamızı yoklayalım, bu memlekette yakın geçmiş tarihlerde iki adet “teskere” yaygarası kopartıldı kürdili hicaz makamından. Ne oldu, ilk teskerede bir taraf “vur, vur inlesin” derken, öbür taraf “cimcimcim, daldaldal, cimdal, cimdal, dal” diye bıyık altından tebessüm ediyordu. (Hani bir koyup üç alma masalı) İkinci teskerede ise her iki tarafta sanki futbol müsabakasının sonunda yaşananlar gibi formalarını ve şortlarını değişti, yalnız futbol maçından bir farkı orada futbolcular doğru duşa gittiler bizimkiler maça devam. Yok, öyle “Dilim Şam’da, elim Bağdat’ta” fantezileri.
"Türk milleti zekidir, çalışkandır" özdeyişi günümüzde "uyanıktır, cin gibidir, tavşan b..kudur, vurguncudur, hortumcudur ( herkes çapına göre), düşene bir tekme daha vurucudur, battı balık yan gidicidir, atın ölümü arpadan olucudur gibi bir sürü değişik sıfatlarla daha da zenginleştirildiyse de, hitaba muhatap kitle muhteva olarak metelik bile etmeyen bir kişilik enflasyonuyla karşı karşıyadır. Evet, yiğidi öldürelim ama hakkını da verelim. Zira bu kadar olumsuz meziyet içinde enseye tokat giderken “finger” bisküvi ikram etmeyi de ihmal etmeyiz, huyumuz kurusun.
Sahi neredeyse bir manifesto haline gelmiş olan “Devlet malı deniz, yemeyen domuz” cümlesi harbi, harbi bir atasözümüdür, yoksa argoda farklı anlamlar içeren ucube bir kelimeler bileşkesi midir veya laf ola beri gele nevi inden söylenmiş bir kahvehane lakırdısı mıdır? Eğer yemeyen domuz ise yiyenlere ne demek lazım.
Maalesef mazisi asil bir toplumun bir bütün olarak sütünün kesmesi, ekşimesi, mayasının çözülmesi kokması her halde basit kimyasal formüllerle izah edilesi bir hadisenin çok, çok üzerindedir. Burada siyasi görüşleri tasnif edip partizanlık yapmanın bence lüzumu yok, sadece istisnalar kaideleri bozmaz kuralını göz ardı etmeyip kulak arkası edelim yeter.
Muasır medeniyet seviyesinde aşık attıklarımızla kalkıştığımız engelli maraton yarışında nal toplamamıza rağmen, "insan" gibi insan kategorisinde "hep defolu, hep dopingli" damgası yiyerek devamlı diskalifiye olmamıza rağmen hala havanda su dövüyorsak, birilerinin istediği kıvama gelmişiz demektir, gözümüz aydın ola. Oysa hem figüranı olduğumuz, hem de seyrettiğimiz filmin adı "tencere dibin kara, seninki benden kara" , Farkımız kimimiz korku filmi niyetine, kimimiz gerilim filmi niyetine kimimizde komedi filmi niyetine seyrediyoruz
Hani bir laf vardır "İmam ossurursa, cemaat sıçar" diye.
Sağ olsun bizim millet hem kuru fasulyeyi çok sever, hem çıplak ayakla taşa basar, hem de gece üzeri açık uyur. Yani millet olarak hepimiz "sıçmaya" doğuştan meyilliyiz zaten, imamın yellenmesi de bahanesi işte.
Bu kadar "höt" ve "çuvaldız" bolluğunda, şişleyecek “mabat” bulamamışsak, herkes şapkasını önüne koyacak birde hafifçe kafasını çevirip aynada arkasına bakacak, Ondan sonra ister “çuvaldızı" batırsın isterse “kına” yaksın . Fuzuli yere kaçak güreşmenin manası yok.
Çıııktık açık alınlaa, efenim pardon, pardon.
İsmet BABAOĞLU
YORUMLAR
Heyt beeeeeeeeeeee!
Hayat var yurdumda ve insanlarında.
Uzaylılar dünyayı seyrederken ilk Anadolu'dan başlıyor gözlemlemeye. Nedenine gelince, büyük sanat galerilerinin en kral yerine mozaik süslemeleri yapılır gören gözler kendisine hükmeden beyni rahatlatsın diye. Seyredenlerde ne gam kalır ne kalafa, pardon, kasafat.
Takmasın okurlar Türk Milletine ne oldu, diye kafalarına. Kendilerine kakanla, pardon, takanlara baksınlar ve evlenip-boşanıp ellerine kına gecelerinde kına yaksınlar.
Hani bi şarkı vardır, size de sorsam makamını hatırlayamadığınız:
"-Denizler durulmaz dalgalanmadan..."
Ağyar
Saygılar, selamlar
Hocam şarkını ismi "Ölürsem yazıktır", usulü Yürük Semai, makamı Segah, güftecisi Orhan Seyfi Orhon, bestecisi Hayri Yenigün
:-)
Müsafirlerim vardı yazıyı ilk okuyamadım.
Kusuruma bakma dostum.
Harika bir yazı daha ama ben ikiye böler o şahaser cünleleri tek yazıda bağlamazdım.
Severek okudum.
Tebrik ederim.
Tarzını beğeniyorum.
Sevgi ve selamlar.
Ağyar
Saygı bizden, selamlar
" Bu iki kelime elimizde (dilimizde) öyle bir kitle imha silahı haline geldi ki, maalesef toplum olarak, “siyasette, sporda, ekonomide” velhasıl ikili(bazen üçlü, beşli) ilişkilerin yaşandığı her ortamda(yatak odası hariç) eşek orta kulak iltihabı olmuş hiç umurumuzda bile değil."
____________________
"En basitinden bir futbol maçında hakem, karar verme safhasında saniyelerle yarışırken, dışarıdaki binlerce bekârın karı boşamanın ne olduğu hakkında seminer vermesi az bir öküzlük müdür. "
_________________
"Hani hepimiz kardeştik, hani Âdem hani Evamaria, kızıl elma, nar ekşisi..."
_____________________
" "Türk milleti zekidir, çalışkandır" özdeyişi günümüzde "uyanıktır, cin gibidir, tavşan b..kudur, vurguncudur, hortumcudur ( herkes çapına göre), düşene bir tekme daha vurucudur, battı balık yan gidicidir, atın ölümü arpadan olucudur gibi bir sürü değişik sıfatlarla daha da zenginleştirildiyse de, hitaba muhatap kitle muhteva olarak metelik bile etmeyen bir kişilik enflasyonuyla karşı karşıyadır. Evet, yiğidi öldürelim ama hakkını da verelim"
________________
"Eğer yemeyen domuz ise yiyenlere ne demek lazım."
"Eğer yemeyen domuz ise yiyenlere ne demek lazım."
"Eğer yemeyen domuz ise yiyenlere ne demek lazım."
_________________
"Bu kadar "höt" ve "çuvaldız" bolluğunda, şişleyecek “mabat” bulamamışsak, herkes şapkasını önüne koyacak birde hafifçe kafasını çevirip aynada arkasına bakacak, Ondan sonra ister “çuvaldızı" batırsın isterse “kına” yaksın . Fuzuli yere kaçak güreşmenin manası yok."
__________________________________________________________________
güzel, tatlı bir eleştiri, alışılagelmiş söyleyişleri tamammen kendine has bir açıdan ele alarak "nemneşekil" yapıyor yazar... bir daha düşünmeyi, bir de başka bir açıdan düşünmeyi hatıra getiriyor.
burada harika bir toplumsal eleştiri yapmış. özellikle gerçekten de tuzu kuru kahvehane üyelerinin( ve bence kahvehane üyesi tadında gazetecilerin) kuru kuru zaten boş olan keselerinden savurmalarını güzel eleştirmiş.
aslına bakarsanız bunca komik anlatının arkasında yatan bir haykırış var, duymuyor musunuz??*
= TÜRK MİLLETİNE(YA DA TÜRKİYE CUMHURİYETİ VATANDAŞLARINA) NE OLDU??? HANİ SİZİN RUHUNUZ???
_____
tatlı bir yazıydı Ağyar bey,
saygılarımla...
Ağyar
Elimde çuvaldız bekliyorum, lakin küçüklükten kalma "iğne" fobim var, işte bu yüzden yarın 100gr kına alacağım aktarın birinden.
Kimse istemesin, yok öyle yağma, kimseye vemem, sadece kendime :)
Çok sağol, saygı bizden