GÜNE DÜŞEN ŞİİR VE YAZILAR
Ruhumun tadı yok bu günlerde. Sessizce siteden ayrılmayı düşündüm bir ara, sonra vazgeçtim. Dün Mernis 38 rumuzlu bir kardeşimin feryadına yetişip siteden ayrılmaması için söylendikten sonra, kendime yakıştıramadım doğrusu...
Ruhumun tadı yok dedim ya...Birlikte gözden geçirelim tatsızlığımızın nedenlerini istedim. Arada bir ruh dünyama format atmak için yaptıklarımı gözden geçiririm, sorgularım kendimi kısacası masaya yatırırım...
Dün gece öyle yaptım, bir konudaki rahatsızlığım sizleride ilgilendirdiği için paylaşıyorum. Yalnızca bir konu...Siteye üye olduğumdan bu güne 169 şiir, 35 yazı yazmışım. Hiç biri güne düşmemiş ? Neden sizce ? 204 de bir, bile başarım yoksa ben neden yazıyorum ?
Her gün seçki olması da zaten biraz ters geliyor bana. Yarışmalar arada bir olmalı, heyecanı yaşanmalı ödüller verilmeli. Seçecek olan kurul üyelerinin hiçbiri sitede yazan arkadaşları tanımıyor olmalı. Kısacası seçkinin bir değeri olmalı diye düşünüyorum.
Arasıra dostlardan özel mesajlar geliyor yazı yazdığını belirten. Mesaj alınıyor tabi anında...Puan istiyor arkadaşımız. Site dünyanın bir maketi. Dilencilik nerde artar arkadaşlar ? Bu günlerde dilenciler arttı sitemizde...Nolur kırılmasın eş dost. Onlarda haklı...Onlarda emeklerinin görünmesini istiyorlar. Dilenciliğin ortadan kaldırılmasını arzu ediyorum.
Seçilen şiirlere bakıyorum çok güzeller itirazım yok. Çünkü duyguların aktarımı varsa ki, şiir öyle birşey, her kaleme saygı duyarım. Seçkiye girmeyenlere bakıyorum onlarda çok güzeller...Birtürlü anlamıyorum neye göre seçiliyor ?
Bu arada ilkokul birinci sınıfa giderken ki günlerimi hatırladım. Her gün çantamı alıp okula gidiyorum. Üç grup halinde sıralar. Bir süre sonra üç gruptan bir sıra yan tarafa çekildi. Yakasına kurdele takılan bir arkadaşımız o sıraya geçti. Okumayı sökmüştü çünkü. Derken kurdeleliler arttı. Sınıf ikiye ayrıldı. Kurdeleliler kurdelesizlerle dalga geçmeye başladı. Ardından dövüşler...Kavgalar. Çok öfkelenmiştim o zaman da bu seçilme işine. Okumayı söktüğüm halde öğretmenime göstermedim. Kurdelesiz o yılı bitirdim. Sınıfta kaldım tabi. İkinci yıl ki öğretmenim kurdelelerle uğraşmadı. Ayrım yapmaksızın kucak açtı tüm öğrencilerine. Kavgasız gürültüsüz o yılı başarıyla tamamladık.
Neyse, işte böyle dostlar. Sizlerle paylaşmak istedim düşüncelerimi. Bir hatam olmuş sa af ola...Sevgilerimi gönderiyorum ayrım yapmaksızın yazımı okuyan herkese..
YORUMLAR
Sevgili öğretmenim, siz edebiyatta bir otoritesiniz, kendimi size anlatabilmişim. İnanın benim için çok önemliydi. Adaletin olmadığı yerde anarşi doğar. Bizle bulunduğumuz yeri güzelleştirmekle görevliyiz. Öyle eğitim aldık. Adaleti ve güzelliği bulunduğumuz yerde sağlayamazsak, oradan çeker gideriz. Duyarlı paylaşımınıza yürekten teşekkür ediyorum, arkadaşım, öğretmenim....sevgimle.
Sevgili arkadaşım,
Habib Bey'in açıklamaları bana da ikna edici gelmedi.Neden?Çünkü güzellik göreceli bir kavram.Tabii bizim gibi düşünenlere şu söylenebilir?O zaman siteden ayrılın!
Ben kendi adıma günün şiirini yazmak gibi bir çaba içinde değilim.Ancak kıstas gelince ister istemez- bazılarımız için bu önemli olmasa da- genel için önemli hale gelecektir.
Bir gün bu insanlar hiç olmazsa bir şiiri günün şiiri olarak kabul görsün isteyeceklerdir.Bu çok doğal bence.
Ancak aynı isimler etrafında konan uğur böcekleri ve günün şiiri kurdelası bu insanlara sitemizde bunlar şair siz değilsiniz mesajı vermiyor mu?
Biraz ukalalık olacak ama ben çok ustalıkla yazılmış pek çok şiir gördüm sitede ancak ne yazık ki bu şiirlerin dikkate alınmaması üzdü beni.Habib Bey, hece ve serbest demiş.Neden?Aruz da bizim edebiyatımızda kullanılmamış mı?
Örneğin, Babidim ;takti yaptığınız zaman tek bir imale ,zihaf,med,vasl gibi düzeltmelere gerek duymadan ustaca yazdığı şiirleriyle güne düşmeyi aruzla yazdığı için mi hak etmedi.
İyi şiir yazmak için uzun yazmak,bol bol sözcük ısrafı yapmak mı gerek?Ya da imge ve semboller kullanarak sembolist ya da emprestyonist bir tavır mı segilemek gerek?O zaman Orhan Veli Süleyman Efendi'nin nasırlarına şiir yazdığı için şair olamazdı öyle değil mi?
İyi ki seçici kurulu tanımıyoruz.Değilse bu söylediklerim kişisel eleştiri olarak algılanabilirdi.
Yazından dolayı çok kutluyorum.Zamanında göremediğim için de üzgünüm.En içten sevgi ve selamlarımla....
yapmayın
günün yazsı günün şiiri
seçilmek önemli tabi
ama
hi bir şey
şiiri yşamaktan
daha önemli değil
iyi bir şiir iyi bir yazı bulduğumda beni mutlu eder
günün şiirlerinin yüzde sekseni beğenmem..ama seçene saygı duyarım
neden mi
bir ara benim şiirimde günün şiiri seçildi
ama bazılarınca beğenilmedi
normal değil mi
kimi beğenir
kimi beğenmez
bu kadar basit
Sevgili Nil, senin yazılarında, şiirlerinde çok güzel. Bir yere gitme ne olur. Amaç yazı yazıp rahatlamak. Okunma sayısına bakalım. Kaç kişi okuyor Kimler okuyor. Bize o yeter. İyi bir konuya değinmişsiniz biz de burada sayın yöneticimizin açıklamasını gördük. Rahatladık. sevgiler...
Sevgili Nil Hanım. Yazınız her kişinin aklında olup da dile getiremediği bir yazı olmuş. Birçok kişi hep tereddütlere düşmüştür "neye göre seçim yapılıyor" diye. Ama ben ilk geldiğim gün, bu konuda yazı yazmış olan, bir yazın dostumun sayfasında Habip beyin açıklamasını okumuştum. Aynı açıklamayı şimdi burada da okudum. O günden sonra çok fazla soru sormadım. Sormaya da gerek duymadım.
Çünkü bizler için yazıların ya da şiirlerin güne düşmesi değil, yazdıklarımız ile kimlere, nasıl ulaşabilmiş ve gerçek anlamda mesajları verebilmiş olmamız önemlidir bana göre. .
Evet, hatasız şiir yazmak özellikle de hece şiirlerinde çok önemli.
Seçici kurulun, şiirleri gerçek anlamda süzgeçten geçirdikleri kararına Nesrin Hanımın, yazmış olduğum bir hece şiirinde, görmüş olduğu eksikliği ( kafiyelerde kalın ve ince ses uyumu ile ilgiliydi bu uyarısı) özelimden bildirmesi ile çok daha iyi anladığımı söylemek istiyorum.
Günün yazılarında ise arkadaşlarımın çok önemli gördüğü, benim de önemsediğim " özelden oy isteme" Bu gerçekten çok yakışıksız bir durum. Bizler elimizden geldiği kadar yazıları okuyor, beğenilerimize sunulan yazılara kendi isteğimiz ile oylarımızı kullanıyoruz. İmla hatalarımız oluyor. Ama ben kendi adıma söyleyeyim, yazılarda imlaya bakmıyorum. Yazıların bana hitap edip etmediğine ve konun akıcı olup olmamasına bakıyor ona göre de oyumu kullanıyorum.
Umarım aklında soru işaretleri olan tüm dostlar bu yazınızdan sonra, o soru işaretlerini biraz yok edebilirler.
Siz çok değerli bir kalemsiniz benim için. Şiirlerinizi okumaktan her zaman mutlu olmuşumdur. Onun için değerli bir kalem kaybetmek beni gerçek anlamda çok üzer. Bunu söylemeden de geçmek istemedim.
Teşekkür ediyorum bu güzel yazıyı bizimle paylaştığınız ve düşüncelerimizi yazmak için fırsat verdiğiniz için. Sevgiler yüreğinize
SEVGİLİ YAZIN ARKADAŞIM......BERABERCE BU KONUDA YORUMLAR YAPMIŞTIK ÇOĞU KEZ....AYNI TARZ ŞİİRLERİN , AYNI KİŞİLERE YÖNELİK SEÇİLMESİ DİKKATİMİZDEN KAÇMIYORDU...KONUYU ELE ALMANIZ İYİ OLMUŞ, YERİNDE OLMUŞ DOĞAL OLARAK...BAZEN GÜNÜN YAZISINA BAKIYORUM, SEÇİCİ KURUL SEÇİYOR, PUANLAR ÖNEMLİ DEĞİL DİYE NOT OLUYOR...BİR DE BUNUN AKSİNE, ÖZEL MESAJLARLA ,OY TOPLAYAN YAZIN DOSTLARIMIZ, ELE GEÇİRİYOR BAYRAĞI......ANCAK, BURASININ DA BİRÇOK SİTEDEN ,DAHA CİDDİ BİR SİTE OLDUĞUNU ,GÖZ ARDI ETMEMELİYİZ...YÖNETİMLE İLİŞKİLER, ETKİLİYOR OLMAMALI GÜNÜN ŞİİR VE YAZISININ SEÇİMİNE....BİRAZ DA AKLIMIZA SORU İŞARETİ OLARAK TAKILANLAR BU YÖNDE OLUYOR...FOÇA 'DA DA DOSTLARIMIZIN DÜŞÜNDÜKLERİ BU DOĞRULTUDAYDI ETTİĞİMİZ SOHBETLERDE...
PROFESYONEL YAZAN DOSTLARIMIZLA, BİZİM YAZDIKLARIMIZ ARASINDA BİR UÇURUM VAR TABİİ . BU HEVESİMİZİ KIRMAYACAK VE YAZACAĞIZ ,YAZACAĞIZ HOŞGÖRÜYLE........
BEN DE ŞUNU ÖNERİYORUM YÖNETİME... ÜÇ GRUPTA SEÇİM YAPABİLİRLER.
!. PROFESYONELLER
!. KİTAP ÇIKARMIŞ, PROFESYONELLİK YOLUNDA OLANLAR
! . YENİ EMEKLEMEYE BAŞLAYANLAR....
KURUL BUNU ANLAYACAK DÜZEYDEDİR. HER YAZIN DOSTUMUZ, AYNI ORANDA DEĞERLENDİRİLMEYE ALINMAMALIDIR BİR SEÇİM YAPILACAKSA....
YAZIN, BİR ÇOK ARKADAŞIMIZIN AKLINDA OLANA ,REHBER OLMUŞ ASLINDA...
BEN, OKUR SAYISININ ETKİLİ OLDUĞUNU SANMIYORUM. ÇÜNKÜ SEÇKİLERE BAKTIĞIMDA, DAHA AZ OKURU VE YORUM YAPANI OLMASINA KARŞIN SEÇİLMİŞ OLUYORLARDI BAZI ŞİİRLERE GÖRE...DEMEK Kİ SAYININ VE PUANIN PEK TE ÖNEMİ YOK..
BENİM DE FOÇA ETKİNLİĞİYLE İLGİLİ GÜNÜN YAZISINA PARALELDİ YAZDIĞIM ESPRİLİ DİZELER, VE ARAMIZDA SİZ BEN VE BAZI DOSTLAR , KONUŞMUŞTUK BU KONUYU , BİR JEST OLSUN DİYE BENİM DE O GÜNE ÖZGÜ SEÇİLEBİLİRDİ DİYE DÜŞÜNÜYORUM...
SONRA PEK TE ÖNEMLİ OLMADIĞINI DÜŞÜNDÜM. YAZMA İSTEĞİMİZ GİTMESİN YETER Kİ....YAZALIM , YİNE YAZALIM....KENDİMİZ İÇİN ÖNCE, SONRA MESAJLAR VERMEK İÇİN....
YÖNETİMİN DE AÇIKLAMALARINA TEŞEKKÜR EDİYORUM. BURASI ÖZEL BİR SİTE, BAZEN DE ÖZEL KARARLAR
ALARAK ÖZEL SEÇİMLER YAPABİLİRLER, HEVESLENDİRMEK ADINA.......SEVGİ VE SAYGILARIMLA....
Bir ayda bir kaç defa seçilenler de oluyor. Hele nesirde.
204 de bir sansı olmamak da izah edilrbilir gibi değil.
Günün en iyi yazısı seçilmiyor günün yazısı seçiliyorsa her yazının şansı olmalı değilmi?
Ama olmuyor.
Nedeni basit.
Sadece sanatlı ve güncel konular kayda alınıyor.
Oysa sanat herşey içindir ve sadece çiçek böcek tasfirini içermez.
Yarısını anlamadığım yazılar bazen söz sanatları zengin fikri ile güne taşınıyor.
Tamam önemi yok belki ama yine de hassasiyet lazımdır.
"Günün yazısı" adında bende bu konuyu işledim.
Yaminle kıskançlık yapmıyorum.
Ama ödüllü yazılar basit basit konulara giderken bazen ne yazılar hiç okunmuyor ya da gözden kaçıyor.
Bern yazarı haklı görüyorum.
Yönetim ne yapabilir?
Bir soru sorup herkesten fikir alsın ve oturup yeniden değerlendirsin.
Bir yerlerde sürekli serzeniş varsa dikkate almak gerekir.
Yine bildiklerini yapsınlar. Onlar bu işin her halini gördükleri çin en doğruyu bilgileri harmanlayıp bulabilir.
Saygılar.
dün de engin beyin bu konuyla ilgili bir yazısını okumuştum,
şiir konusunda gerekli açıklama yapılmış yöneticimiz tarafından,
ama yazılar konusun da da bir seçici kurulun olması gerektiğini düşünüyorum bende,
bazı yazılar mükemmel olduğu halde hiç okunmadan geçmişe gömülebiliyor,
ve dostlar tarafından punalama sistemiyle okunan yazılarda güne düşebiliyor,
bütün yazılar emek harcandığı sürece güzel ve güne değerdir ama bazen öyle yazılar oluyor ki gerçekten basit bir fıkra, tek bir cümle vsvs..
keşke bir kurul olsa da onlar da değerlendirseler puanlamanın yanı sıra...
ben okuyucu olarak bu konuda hassas olduğumu düşünüyorum ve okumaya çalışıyorum her yazıyı,
tebrik ederim nil hanım ve gitmeyin derim,
siz giderseniz, o giderse, ben gidersem, kim okuyacak yazdıklarımızı :))
sevgilerimle...
Sevgili Nil ,merak edenler için güzel olmuş,Sevgili Habip de uzunca bir açıklama yapmış...
Ben diyorum ki Nil okunma sayısı çok önemli çok ,ben okunma saıyısına hep bakarım önce,yorumdan çok değerli,bana göre...
________________-29 Harf adlı şiirim
Hit olmuş 14 bin kişi okumuş ve googleden baktım gurur duydum ,tanımadığım siteler almış şiirimi !
Sevgiler Nil Cim...
Oya gedik tarafından 12/22/2009 10:29:37 AM zamanında düzenlenmiştir.
Merhaba
Konu ile ilgili tartışmalar forumlar da defalarca tartışıldı ve açıklama yapıldı.
Ama yine açıklama yapmak gereği hissediyorum.
Yazılar;
üyelerin verdiği puanlar ile seçilmektedir. Bu konu da toplu mesaj gönderimi ya da üyelerden puan isteme gibi durumlar da yönetimin müdahalesi olmaktadır. Kısacası günün yazılarında üyelerin verdiği puan etkilidir.
Seçkiler;
SEÇKİ KURULUNA NEDEN İHTİYAÇ VAR?
Önceden üyelerimizin puanları ile seçilen günün şiiri belli bir zaman sonra gruplaşmalara açık bir zemin haline gelmiştir. Direk yada dolaylı yollarla puan istemeler, üyelerin gruplaşma var diye endişe etmeleri gibi örnekleri sıralayabiliriz. Konunun çözümü için yapılan tartışmalar sonucu gelen öneriler ile şiirleri gün boyunca okuyan kurul sistemi oluşturulmasına karar verilmiştir.
ŞİİR SEÇKİ KURULU ÜYELERİ KİMLERDİR?
Seçki kurulunun sağlıklı seçimler yapabilmesi ileride oluşabilecek problemlere neden olmaması için isimleri deşifre edilmemektedir. Deşifre olan seçki kurulunun kurul üyeliği iptal edilir.
ŞİİR SEÇKİ KURULU KAÇ KİŞİ.
Sekiz kurul üyesi ve iki yöneticiden oluşmuştur. Toplam on kişidir.
ŞİİR SEÇKİ KURULUNUN ÇALIŞMA SİSTEMİ.
Gece saat 00:00 dan başlayarak ertesi gece 24:00 a kadar siteye eklenen bütün şiirler içinden;
-kurgusu ve içeriği ile dikkat çeken şiirler
-imlâ ve noktalamalar doğru kullanılmış şiirler
-ilk şiirlerine göre yol katetmiş ve kendini geliştirme becerisine sahip kalemler
-özgün, farklı içerik ve kurguyla kaleme alınmış şiirler
-ölçüleri doğru, içeriği tekdüzeliği aşmış, uyak, durak hataları olmayan hece şiirleri
"Uğur Böceği" ile işaretlenerek seçkiye alınır. Bu seçkiye alınan şiirler içinden 3 adet şiir günün şiiri olarak belirlenir.
GÜNÜN ŞİİRİ NASIL BELİRLENİR
24 saat içinde seçkiye alınan şiirler içerisinden yine kurul üyeleri tarafından üçer adet şiir güne önerilir.
Her üye üç adet şiir önerir. Bu üç şiir;
1- Serbest şiir çalışması ( bütünüyle iyi yazılmış şiirler içinden seçilir. )
2- Hece şiiri
3- Serbest şiir ( bu ikinci serbest çalışma; farklı içeriği, üslubu olan; kendini geliştirme becerisine sahip üyelerin, hatırlatıldığında düzeltebileceği
küçük hataları olan ve yanlışları üstünde göstererek, doğruya yönlendirilebilecek şiirlerinden seçilir.
amaç o şiirin altında üyelerin eleştiri yapabilmesi ( edebi çerçevede ), iyi bir şiirde karşılaşılabilecek hataları keşfetmesi, bir nevi yeteneği olan ama henüz bazı hataları
gözünden kaçırabilen üyelerin uyarılması ve daha iyiye yönlendirilmesidir.)
Kurul üyelerinin her birinin güne önerdiği üçer şiirden, en çok öneri alan şiirler güne gelir.
Güne öneri yaparken ayrıca dikkat edilen hususlar da şunlardır;
- seçki alan şiirler içinden önerilir
- hiç güne gelmemiş ya da yakın zamanda güne şiiri gelmemiş üyelerin şiirleri öncelik taşır
Her astığı şiir güne gelebilecek kalitede olan üyelerimiz var. Eğer Kurulun amacı hep en iyi şiiri güne getirmek olsaydı, her gün o şairler günde olurdu.
O zaman "Kurul"un bir önemi de kalmazdı. Her zaman iyi şiir yazan arkadaşları "Günün Şairleri" diye belirler ve her gün onların şiirlerini sırayla güne getirirdik.
Başlık "Günün Şiir" dir. "Günün En İyi Şiir" değildir.
Son olarak ; günde ortalama dört yüz şiiri değerlendirmenin çok zor olacağını ve kurul üyelerinin de birer insan olduğunu düşünmemiz gerekir.
-----------
Kısacası yazınızın veya şiirinizin seçki almaması yanlış/kötü yazıyorsunuz anlamına gelmez. Bu hakta kimseye verilmez zaten. Seçki kurulundan oluşan kurulun şiiri okuması ve yukarı da belirtilen kıstaslar da uygun olması beklenir.
Sevgilerimle
sevgili dost kalem yazınızı zevkle okudum.Ancak bende düşüncelerimi anlatmak istiyorum.haklı olduğunuz kısımlar var tabi.Bu sitede hangi kriterlere göre böcek veya kurdela verilir?Bu sorunun cevabını seçici kurulun vermesi gerektiğini düşünüyorum.Bir başka şeyde burası özel bir site Milli Eğitim bakanlığına bağlı müfredat mevzuat v.s hükümlerine göre sanırım şiirler seçilmiyor.Tamamıyla seçici kurulun takdirleri ile veriliyor.Burasının açıklığa kavuşturulması gerektiğine bende katılıyorum.Öte yandan benim görüşüm takmıyorum kime ne verilirse verilsin bana göre en büyük ödül sayfama gelipte selam dahi verse o şair en büyük ödüldür.Zaman zaman bende düşündüm hatta tanıdığım bazı dostlarımda sizin gibi serzenişte bulundu ben aynı şeyleri onlarada söyledim.Kırılmışlar haklı olarak.Yani şu mantık oluşmamalıdır veya öyle algılanmamlıdır.Bana yakın benim dostlarıma kurdela veya böcek verelim mantığı oluşuyorsa bilemiyorum yanlış olur tabi.Ama böyle olacağınıda tahmin etmiyorum.düşünün binlerce şiir o insanların önünden geçiyor sonuçta insanız ben bile bazen sıkılıyorum.Bir günde 4-5 şiir ekleyen arkadaşlarımız var.iyi de bir de bunların okunduğunu düşünürsek o insanlara Allah sabır versin.hele de nesrin ahnıma günde 300 şiir okuyorum demişti.Buna dayanmak mümkün değil...Ben yönetici arkadaşlarımıza önermiştim .bir sınırlama konsun 3 günden veya bir haftadan önce şiir eklenirse sistem kabul etmesin.Gerçekten bunaltıcı oluyor zamanla arkadaşlarımızın daha önceden ellerinde hazır bulunan şiirlerini küt küt siteye atmaları sorun değil ama okunması açısından büyük sıkıntı veriyor.En azından dediğim gibi bir sınırlam aolursa daha iyi olur.Böylece şiirleri daha rahat okunacağı için gerek bizler gerkse yönetim ve seçici kurul açısından da verimli olur diye düşünüyorum.Hatta bu yüzden sık şiir eklememe rağmen ben bile çıkmayı düşünüyorum.Düşünün resimi kurumda çalışıyorum gün boyu işlerimiz oluyor akşamda dinleneceksiniz maşallah şair dostlarımızda bir günde 4-5 şiir eklerse ertesi gün bir açıyorum 40-50 şiir birde liste dışından okursanız düşünün bir kere kalitenin yakalnması için buna bir çözüm bulunmalıdır.Yoksa tüm dostlarımızın emekleri var yazdıkları hepsinin önemli ve değerlidir.Birde şöyle bir mantık oluşmamalıdır bence;burada bir yarışma yapmıyoruz sitenin büyük ekseriyeti profesyonel insanlar amatörlerde kendilerini geliştiriyorlar.Dolayısıyla bir birimize bir şayler ispatlmak zorunda değiliz.Şair şairi en iyi anlayandır.Şairin dışında şairi anlayan olmaz o halde bir birimize haksızlık etmeyelim.Bu soruna hep beraber yöneticilerimizle tartışarak bir çözüm bulaım diye düşünüyorum.sanırım bir yol bulunacaktır.Siteden ayrılmak bence çözüm değil sitenin olabilir eksiklerini tartışarak aşmak daha verimli olmasını sağlamak önemlidir.Site yöneticisi arkadaşlarımızda buna makul bakacaklardır diye düşünüyorum.Ben bu sitede yorumlarımda hep karşıdaki şairimizin şiirden etkilenerek daha iyi şiirlein yazılması noktasında motivasyonu ön plana çıkarak yorumlara büyük önem veriyorum.Kırıcı olamadan özür dilerim yalakalıkta yapmadan öz de motive etmek amacıyla yorumlara büyük önem veriyorum.Bnece en büyük ödül dediğim gibi dostlarımızın yorumlarıdır.Onun dışındaki ödüller takdirleridir.İstedikleri gibi tercih edebilirler çokta takmıyorum doğrusu mutlaka bir kriterleri vardır.Değerli dost en kalbi saygılarımı iletiyorum bu konuyu açmakla iyi ettiniz.sevgi ve saygılarımla.