- 1726 Okunma
- 16 Yorum
- 0 Beğeni
MASKE
MASKE
Çantası çalınan kadın mahkemede olayı anlatıyordu. Sanığı göstererek şöyle dedi:
“ Evet, bu o! Onu gün gibi gördüm. Onun yüzünü her yerde tanıyabilirim.”
Sanık yerinden fırladı; “ Bayan, benim yüzümü nasıl görmüş olabilirsin? Yüzümde maske vardı.”
Hırsız niçin maske takmıştı? Tabii ki tanınmamak için. Niçin tanınmak istemiyordu? Elbette ki suç işleyecekti. Sadece hırsızlar mı suç işleyeceği zaman maske takar? Gaspçılar, katiller, sabotajcılar ve niceleri suç işleyeceği zaman maske takarlar.
Sadece suç işleyecek olanlar mı maske takar? İyilik, şirinlik, doğruluk, candanlık, dostluk, sırdaşlık, masumluk, akrabalık, ahbaplık, arkadaşlık, güçlülük, yardımseverlik, farklılık, isyankârlık, medenilik, mutaassıplık, cesurluk, şefkatlilik gibi sayısız maskeler takar insanlar. Sadece suç işlemeye hazırlananlar değil en masumlarda maske takar.
Pekiyi niçin bu çeşit maskeleri takma gereği duyarız? Eksik ve açıklarımızı kapatmak başta olmak üzere sayısız neden olabilir. Maskeyi siper yaparak daha güvende hissederiz kendimizi.
Kendimizden, düşüncelerimizden utandığımız için. Ayıplanmaktan korktuğumuz için. Menfaat elde etmek için. Vereceğimiz zararı gizlemek için. Tanınmamak için. Ve daha yüzlercesi için hepimiz ya her zaman ya zaman zaman maske takarız.
Pekiyi, bu durumu nasıl gözlemleriz? Tanıdığımız bir insan, beklenmedik bir iş yapıyor ve bizi şaşırtıyorsa, garipsediğimiz davranışlar sergiliyorsa ve şüphe uyandırıyorsa durumu gözlemlemişiz demektir.
Tanısak da tanımasak da insanlara dikkat ederek maskelerini ve arkasını ciddi şekilde fark ederiz. Hata yapmayan insan, maskesini çıkarmayan hırsız olmaz.
1. Mutluluk
2. Güçlülük
3. Âlimlik
4. Cesurluk
5. Muhafazakârlık
Gibi maskelerimin olduğunu ve yeri geldikçe bunları sırası ile kullandığımı düşünüyorum.
Olduğun gibi’yi konuşamamak ya da konuştuğun gibi’yi olamamak ne acı.
İbadet eksikliğim olduğu için ve namaz kılmakta başarılı olamadığım için kendimi suçlayıp daha bir gayretle okuyup öğrenmeye çabalıyorum. Bu gayretlerim sırasında dışarıdan gayet dindar görünüyorum. Oysa boynuma kadar boktan çıkmak için debelenip duruyorum. Azgın nefsimden kaçıyorum. Fenaların en fenasıyım.
Panik atak derecesindeki korkularımı gizlemek için cesaret maskesi takıyorum.
İnsanlara güvenemediğim için yapmacıktan samimi davranıyorum. Yalandan da olsa güçlü görünmek istiyorum.
Beklide saygı duyulsun istediğim için âlimlik maskesi arzuluyorum, takıyorum.
Mutluların arasında yaşamak için mutluluk maskesi takıyorum. Mutluluğu tam bilemediğim için de mutlu taklidi yapıyorum.
Ne zamana kadar takılır maskeler?
Fatih, hocası Akşemseddin’e sorar:
“ İnsan açlığa ne kadar dayana bilir?”
Akşemseddin cevap verir:
“ Ölünceye kadar.”
Maskeler de ölünceye kadar takılır.
Bunlar benim maskelerin. Evet suçluyum. Özürlüyüm, ayıplıyım. Ama maskesiz olarak ben buyum.
Ya sen nesin, kimsin? Kendin ve maskelerin hakkında ne düşünüyorsun? “ İlim, ilim bilmektir. İlim kendin bilmektir. Sen kendini bilmezsen o nice okumaktır?” Yoksa kendini maskesiz mi bilirsin?
YORUMLAR
"İnsanlara güvenemediğim için yapmacıktan samimi davranıyorum."
Sevgili Engin
Bir dostum şöyle derdi internet ortamı için "mimikleri ve gözleri göremediğimiz için mecburen kelimelere itibar edeceğiz". Yukardaki satırlarını okuyunca dedim "çok cesurrrr'ca bir itiraf"! lakin kafam da karışmadı değil hani.
Dahe evvelde dediğim gibi ben maske taktığımda kahrolsun hemen karşıdan belli olur, anlarsın
MERHABA ENGİN.ÖNCE DÜRÜST VE MERTÇE HERŞEYİ YAZDIĞIN İÇİN SENİ TEBRİK EDERİM.ÇOK AZ İNSAN SENİN GİBİ MASKE TAKTIĞINI BÜYÜK BİR SAMİMİYETLE İTİRAF EDER.EVET BENİMDE ÇEŞİTLİ MASKELERİM VAR.İÇİMDEKİ DEPREMLERİMİ,VOLKANLARIMI,FIRTINALARIMI,EROZYONLARIMI GİZLEDİĞİM MASKELERİM VAR.AMA BENİMKİLER MASUM MASKELER.KÖTÜLÜK YAPMAK İÇİN TAKILAN MASKELERDEN DEĞİL.SIRF İNSANLAR BENİ DIŞLAMASINLAR VE BENDEN KAÇMASINLAR DİYE TAKDIĞIM MASKELERİM.BU MASKELER NE Mİ?CESARET,MUTLULUK VE HUZURLU GÜLHAN MASKELERİ.ÇÜNKİ İÇ DÜNYAMI HERKEZİN GÖRMESİNİ İSTEMİYORUM VE DURUMA GÖRE BU MASKELERİ TAKIYORUM.SENİNDE YORUM YAZDIĞIN GİBİ BENİMDE ''MASKE '' İSİMLİ BİR ŞİİRİM VAR VE BENDE BENZER ŞEYLERİ YAZMIŞTIM.ALLAH HEPİMİZİ KÖTÜ NİYETLE MASKE TAKAN İNSANLARDAN KORUSUN.SEVGİYLE KAL HOŞÇAKAL.GÜLHAN KESKİN.
sevdapınarı tarafından 12/19/2009 10:55:23 PM zamanında düzenlenmiştir.
Keşke her birimiz kendimizi bu derece yargılayıp bu derece gerçeleri göz önüne serebilseyydik ve keşke, kim olduğumuzu ve olmadığımızı önce kendimize itrfa edebisyedik ve yüzümüze taktığımı maskeleri, çıkartıp atabilseydik bir yerlere bir daha oralardan çıkartmamak üzere.
Ne yazık ki gerçek yaşamımız bu. Ne yazık ki her birimiz binbir türlü maske ile dolaşıyor ve gerçek kimliğimizi saklıyorz, önce kendimize, sonra çevremizdekilere karşı.
Güzel ve anlamlı bir sorgulama idi yaptığınız. Kutluyorum kaleminizi ve saygılar yüreğinize
Kesinlikle kutluyorum değerli kalemi..
Ve bir şiirler eşlik etmek istiyorum ...
tebrikler...
MASKE
Bana aldanmayın!
Yüzüm bir maskedir,
Sizi aldatmasın.
Binlerce maskem var,
Çıkarmaya korktuğum,
Ve,
Hiçbiri ben değilim...
Olmadığımı göstermek
İkinci doğam oldu.
"Kendinden emin biri" dersiniz,
Sanki güllük gülistanlık
Benim için herşey...
Adım güven belirtir,
Ve,
Oyunumun adı
"Ağırbaşlılıktır".
İçimde ve dışımda denizler sakin,
Her şeyin kumandanı ben...
Kimseye gereksinme duymayan
Ben...
Fakat, inanmayın bana,
Lütfen!...
Herşey dışta düzgün ve cilalı,
Hiç yıpranmayan, her zaman saklayan
O maske!..
Altta ne güven ne de rahatlık...
Altta,
Karışıklık, korku ve yalnızlık içinde bocalayan
Gerçek ben!...
Ama saklarım bu gerçeği savunuculukla...
Kimsenin bilmesini istemem...
Zayıf taraflarımı düşündükçe
Titrer ve sararırım...
Ya başkaları görürse iç dünyamı...
Gerçek ben ve yalnızlığımı!
İşte,
Maskelerimi onun için takarım...
Onun için, arkalarına saklanacak
Maskeler yaratırım...
Onlar,
Gösterişte kullanabileceğim
Parlatılmış yüzlerim.
Beni korur, bakan gözlerden...
Beni olduğum gibi kabul edecek,
Sevecek
Bakışları bulamazsam,
Solacak kuruyacak gerçek ben...
Ve,
Ben bunu biliyorum.
Beni kendi maskelerimden kurtaracak,
Kurduğum hapishaneden kaçıracak
Diktiğim engellerden aşıracak,
Beni seven,
Beni anlayan
Bakışlar olacak. Bana,
"Sen değerlisin" diyecek,
"Maskesizken daha bir insansın"
"Daha yakın, daha bir dostsun"
Diyecek bir bakışa
Beni gören bir bakışa
Muhtacım...
Benim yanıma sokulman kolay olmayacaktır!...
Uyarırım seni dost!..
Uzun yıllar kendini yetersiz hissetmiş ben,
Sana kendini kolayca açamayacaktır...
Bütün gücümle tutunacağım maskelerime
Ne kadar sokulursan yakınıma,
O denli şiddetli geri iteceğim seni...
Kim olduğumu merak ediyor musun?
Hiç merak etme...
Ben çevrendeki
Her erkek ve kadınım...
Maske takan her insanım
Charles C. Finn (Çeviren: Doğan Cüceloğlu)
"Panik atak derecesindeki korkularımı gizlemek için cesaret maskesi takıyorum.
İnsanlara güvenemediğim için yapmacıktan samimi davranıyorum. Yalandan da olsa güçlü görünmek istiyorum.
Beklide saygı duyulsun istediğim için âlimlik maskesi arzuluyorum, takıyorum.
Mutluların arasında yaşamak için mutluluk maskesi takıyorum. Mutluluğu tam bilemediğim için de mutlu taklidi yapıyorum." Bu dozu ayarlanmış özeleştirinin tam ortasında kendimi eleştirip,tam da bu noktada kendimi buldum. Eleştirdim kendimi futursuzca.. Ve verdiğim cevaplardan utandım. Kızardı yanaklarım her zamankinden daha çok! Şimdi üstadım size bir teşekkür borcu birikti boynumda...Bazen tozunu almaya korktuğum,bazen tersini çevirdiğim bazen de acımasızca kırdığım aynalarla yüzleşmeyeli uzun zaman olmuşken,gözlerimin önünde beliren aynayı inatla bana tuttuğunuz için . Sevgimle ...
bazen, kendimiz olmak isteyip de olamayız. o zaman, olmamızı istedikleri kişiliğin maskesini takarız. içimizde bir yer ayırabilmişsek, kendimize. kendimiz olabildiğimiz, kalabildiğimiz, küçücük bir yer. saygımızı koruyabiliriz, kendimize saygımızı. her zaman kötülük için değildir. mutluluk adına da takılabilir, maskeler.
Muhteşem bir konu ve anlatım dı. Cesaret ve oturmuş kişilik isteyen bir konu. Kutluyorum yüreğinizi. Saygılar
içe gözükara bir dalış yapmışsınız.hepimizin zaman zaman yaptığı , yapması gerektiği dalışlardan bir dalış.maskesiz.özümüzün öz bir eleştiriye her zaman ihtiyacı var.kendimize yaptığımız / yapacağımız en faydalı davranış budur diyorum.bir de tercih ettiğimiz yalnızlığın bize fazla geldiği zamanlar böyle hissederiz diye düşünüyorum.selam ile.