Susuzluğun Pençesinde
Susuzluğun Pençesinde
Dünya gittikçe ısınıyor. Bunun nedeni kontrolsüzce havaya salınan sera gazları. Gelişmiş ülkeler, özellikle Amerika Birleşik Devletleri, bu ısınmanın en büyük sorumlusu. ( Ama kabul etmiyor ve Kyoto protokolünü imzalamıyor.)
Dünya ısınırken, elbette Türkiye de bundan payını alıyor. Ülkemiz kış ve ilkbahar aylarında yağış alan bir bölgede. Kışın ve bu baharın yağmura hasret kaldık. Topraklarımız susuzluktan çatladı. Barajlarımızdaki su miktarı gittikçe azaldı. Yer altı sularımız da bundan etkilenmiş durumda. Türkiye kuraklığın pençesinde şu anda.
Yaz aylarının çok sıcak geçeceğini ise şu birkaç gün haber veriyor. Mayıs ayının başında yaz sıcaklarını yaşıyoruz. İç kesimlerde 27-28 dereceler görülürken, güney kıyılarımızda 32-33 dereceler görülüyor. Yazın 40-45 derecelere çıkabilir. Bu Türkiye’nin iç sularını tehlikeye sokacak bir sıcaklık. İnsanlarımız su sıkıntısı çekeceğe benziyor.
Küresel ısınma, bizlere, “Suyunuzu dikkatli kullanın,” diyor. Musluklardan akan sularımıza dikkat etmemiz gerekiyor. “Diş fırçalarken açık bırakmak gibi alışkanlıklarımızdan vaz geçmeliyiz,” sözünü çok duyuyorum. Bunu söyleyenler bir iki kova suyla yıkanabilecekken duşla yıkanıyorlar. Duş ile yıkanırken giden sulara ne demeli. 15-20 kova su yerine eski Türk usulü yıkanmaya ne dersiniz?
Tarlalarda kullanılan sular içim de önlem alınabilir. Eski usul salma su yerine damlama suya geçilmesi gerekiyor. Salma suyun hem bitkilere hem de toprağa zarar verdiği biliniyor. Devletimizin bu konuya el atması gerekiyor. Çiftçilere damlama suya geçmek için bir an önce bilinçlendirilmeli.
Türkiye çöl olmasın istiyorsak, yeşilimize de sahip çıkmalıyız. Her ağacın ve bitkinin küresel ısınmayı engellediğini unutmamalıyız. Her bitki havadaki karbondioksitle yaşar. Havayı temizlerken sera gazları da azalır. Bu yüzden her şeyi devletten beklemeden dikebildiğimiz kadar ağaç dikmeliyiz.
Sınırlar görecelidir. İnsan için vardır. Küresel ısınma sınır filan tanımıyor. Bu yüzden dünya vatandaşı olarak elimizden geleni yapalım.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.