Neslihan YAZICILAR: 'Şiir, Bu Bir T-utku' .... Söyleyişi
..............................................................
meselci: Neslihan YAZICILAR Kimdir sorusunu sorarak başlayacaktım muhabbete ama profilinizde kendiniz gayet güzel anlatmışsınız:
Sanatın her dalından ayrı keyif alıyorum…
Hepsi yaşamın tadı tuzu yerinde güzellikleridir benim için…
Şiir ve fotoğraf hayatın içinde olmanın tadın veriyor...
Yerel gazetelerde ve dergilerde sanat yazıları yazmaktayım.
Eskişehir Anadolu Gazetesinde “Sanat Güncesi” ve
Karadeniz Ereğli Önder Gazetesinde "Uzak Ses ",
Fethiye Sonbaskı Gazetesi "Sanat Güncesi"
adlı köşelerimi yönetmekteyim.
İfsak üyesiyim.
Soyadıma yakışmak dileğiyle hayata damla katmak amacıyla yaşayan bir imgeyim.
sorum şu, Neslihan bu işlerden başka neyle meşgul olmakta, ne zaman doğdu, çocukluğu nasıl bir yerde geçti?
Neslihan YAZICILAR:
Öncelikle böylesi güzel bir söyleşiyi benimle paylaştığın için teşekkür ederim Mehmet Selim.
Neslihan Yazıcılar, yerel gazetelerde, reklâm, röportaj, köşe yazıları ve tanıtım yazıları yazdı bir dönem, Varlık, Kum, vb. Sanat dergilerinde şiir ve yazılarını paylaştı. Şu an yine yazım alanında üretimler yaparken fotoğrafa merak saldı ve İfsak üyesi oldu 5 Aralık 2009 projesini tamamladı ve ilk kişisel sergisini sunacak. Daha önce üç karma fotoğraf sergisine katıldı. Şu an fotoğraf, kültür ve eğlence gezileri düzenlemektedir. Bir dönem radyo programları yaptı müziğe olan ilgisiyle Bertan Üsküdarlı Mecidiyeköy Musiki derneğinde genel sekreter ve kursiyer olarak görevini sürdürmektedir.
Çocukluğu İstanbul ve Eskişehir arasında iki şehirde geçti. Çocukken de şiirler yazar, resim çizerdi sanatı hayatının içinde hep barındırdı bu da ona yaşama sevinci verdi.
Evin tek kızı olmanın avantajıyla rahat ve mutlu bir çocukluk geçirdi. Ailesiyle her zaman gurur duydu, duyacak da. Aile içinde sevgi ve saygının yaşandığı bir ortamda büyüdü,
24 Temmuz 1969 senesinde dünyaya merhaba dedi, halen merhabası sürmekte.
meselci: Sanatın her haliyle uğraş veren bir insan olarak, bu enerjinizi, bu hareketli yapınızı nerelerden almaktasınız, sizi besleyen kaynaklar ne-ler?
Neslihan YAZICILAR:
Yaşama pozitif bakmanın büyük etkisi olduğunu söyleyebilirim. Hayatın içindeki olayları ve insanları olduğu gibi kabul etmek ve kendi penceremden gördüğüm kadarıyla sevgimi ve değerlerimi paylaşmanın etkisi de yadsınamaz bir gerçektir.
Sanat incelik ve asalettir. Ruhun kendi içinde devinimleri vardır! Sadece neyi nasıl görmek gerektiğini kendi kişiliğimle, hayata duruşumla harmanlayarak üretebilmenin keyfini maddi kaygı taşımadan, sanatsal değerini düşürmeden paylaşabilmektir.
Enerji insanın içinde muhtemel bir değerdir önemli olan bunu açığa çıkarmaktır. Bu kişinin kendi elindedir kanısındayım. Enerjiyi kullanabilme yetisini geliştirmek insanın içindedir.
meselci: Edebiyat defteri’ne dâhil olma serüveniniz nasıl gerçekleşti. Ve Edebiyatdefteri.com çizgisini nasıl buluyorsunuz?
Neslihan YAZICILAR:
Farklı sitelerde şiirlerimi paylaşırken edebiyat defteriyle tanıştım sonrasında işleyişi, formatı, kullanım kolaylığı her açıdan hoşuma gitti, ki en eski üyelerindenim.
Edebiyat defterinin samimi bir site olması benim için önemli bir değer ve sonrasında bu sitenin düzgün işleyişi belirli kurallarının olması onun kalitesini getirmektedir.
Seçim için bunlar benim için yeterli iken güncel ve sanatsal haberlerle olan donanımı ayrıca önemli bir durum. Edebiyat defteri yolu açık bir site, burada bulunmaktan mutluyum.
Ve güzel insanlarla, farklı kalemlerle tanışmak ayrı bir güzelliktir adıma.
meselci: Şiir’le olan yolculuğunuzu sevdası nedir? Nedir sizi edebiyatla haşır neşir eden durum-lar?
Neslihan YAZICILAR:
Şiire başlayışım törenlerde okuduğum şiirlerle gelişti, ilkokuldan bu yana geçen zaman içinde hep yazma hevesiyle doluydum. İlk eğitimimi edebiyata ve şiire tutkun olan sevgili babamdan aldım. Küçük yaşlarda birlikte şiirler okur seslerimizi çekerdik.
Sonrasında Eskişehir Sanat Derneği içinde aldığım görevlerle bu dönem biraz daha olgunlaştı ve kişisel belirli eğitimlerle ve kendimde bulunan içsel etkileşimlerle şiirin ve edebi yazımın içinde buldum kendimi ve zaman içinde olgunlaştığıma inanıyorum.
Ki bu uzun bir süreç, olgunluğun farklı aşamaları var. Daha gidilecek çok yol var.
meselci: Şiir yazarken ilhamınızı alma yollarınız ne, şiir mi sizi tanımlıyor yoksa siz mi şiirin kulağından çekerek yüreğinizin sesinizi ortaya koyuyorsunuz, daha doğrusu şiir yazmak sizde nasıl vuku buluyor?
Neslihan YAZICILAR:
Şiir; bazen esin bazen iç sesiniz yansımasıdır. Yaşadıklarınız yüreğinizin potasında erirken sizde sözle kendinizi ifade etme isteği hissediyorsunuz işte bu arzu dayanılmaz olduğunda kelimeler şekillenmeye başlıyor.
İnsan duygularıyla yaşar ve ifadesini ruhunun derin tabakalarından aydınlığa çıkarır. İmpuls iç itilimi (psikolojide açlık, susuzluk gibi bir ihtiyacın karşılığı) ile içimizdekiler dökülmek ister; işte şiir burada devreye girer. Bu iç dünya ürünlerimiz mutlu-mutsuz günlerin, duygulanışların, kaybedişlerin (ölüm, ayrılık) sevgilerin hissedilenlik derecesinde yazılanlardır. Diğer sanatlardan (öteki söz sanatları, plastik sanatlar, resim ve müzikle) ayrı ve ortak noktaları vardır ki şiirin yeri kanımca daha ağır basmaktadır.
Şiir anlara değil, duyguya seslenir, kavranmaz yaşanır, yorumu çok doğrudur...
Şiir insanın ruh haliyle şekillenendir. Bazen bir fotoğraf, gökyüzü, deniz vb. görselliklerle tamamlandığında içinizdekiler harekete geçer ki sizi acıtan ya da yaşamın gerçekleri sizi yazmaya iter. Ben şiiri kendi sürüklenişine bırakırım. Kanımca şiir dili insanın belleğinin ve yüreğinin sesidir...
Şiir bilinç ve bilinçaltının çarpışmasıdır. Sonuç olarak şöyle bir açıklama getirebiliriz, aynı şiir her okuyucuya farklı tatlar verebilir sunuş - alış değişebilir. Şiiri bir dize sürükler sonrası kendini getirir.
meselci: Edebiyata gönül verenler sizce yeterli düzeyde okuyorlar, araştırma yapıyorlar mı, okumanın neresinde durmalı şair ve/veya yazar?
Neslihan YAZICILAR:
Zor bir soru değil ama yazacaklarım kimseyi incitmesin! Bence yetersiz düzeyde okuma ve araştırma eksikliği var toplumumuzda ki bunu edebiyatla uğraşanlara yüklediğinizde oldukça yetersiz görüyorum. Kendimde bu eksikleri gördüğümde araştırmaya ve okuma düzeyimi yükseltmeye çalışıyorum ki oldukça araştırmacı ve okur biri olsam da...
İnsan okuyarak kendini geliştirir ve tarzını yaratır. Eğer bu yolda sağlam bir yolcu olma gayreti içindeyse poetikayı ya da kuramsalı bilmesi gerekir. Şair ya da yazar toplumun dil bilimini ve kültürünün gelecekte edebi izlerin birikimcisidir ki durduğu yeri koruması gerekir.
meselci: Şiir’den hangi şartla vazgeçersiniz?
Neslihan YAZICILAR:
Hiçbir şartla vazgeçmem ancak ürettiğimin sanatsal değeri olmadığını anladığımda ya da üretmek adına yazmaktan çekinirim ve içimdeki yazma isteğinin değeri düştüğünde yazamadığım zaman. Ama artık çok geç! Bu bir tutku…
meselci: Hayatınızda sizi çok mutlu eden üç olay söyleyin desem?
Neslihan YAZICILAR:
a- Anne olmak.
b- Babamın kızı olmak.
c- Şiir ve fotoğrafta aldığım yol.
meselci: Yapmaktan/etmekten çekindiğiniz(çekineceğiniz) beş madde nedir desem?
Neslihan YAZICILAR:
1- İnsanları incitmek ve kırmak.
2- Boşa zaman harcamak.
3- Gereksiz ve zarar veren dedikodularla uğraşmak.
4- Birine yardım etmem gerekiyorsa ona zaman ayıramamak beni üzer.
5- Oğlumu ilgisiz ve sevgisiz bırakmaktan çekinirim.
meselci: Klasik soruma geliyorum Neslihan Dostum, aşağıdaki kavramlar sizin için ne anlamlara gelmekte-ler?
Neslihan YAZICILAR:
Yeni bir insanla tanışmak?
--- Yeni bir yaşamın içinde kendime benzer özellikleri bulmak. Başka insanda tanır insan kendini çünkü.
Gökte dans eden yıldızlar?
--- Çocukluğumu anımsatır. Kocaman bir pırıltı tarlasıdır benim için.
Böğürtlen?
--- En sevdiğim pasta seçimi ve dikenli bir meyvedir toplanması zordur, yaşamın içinde zorluğu seviyorum sanırım.
Deniz maviliği?
--- Hayatın rengi benim için ve deniz tutkumun anlamı.
Öteki Neslihan?
--- Yaramaz bir kız çocuğu, yaşını hiç düşünmeden hoplayıp zıplayan neşeli bir çocuk.
Yaşadığınız şehir(İstanbul)?
--- İstanbul çocukluğum, dünyanın merkezi, anılarımın en güzel yıllarını geçirdiğim ve geçirmekte olduğum karmaşa içinde en güzel şehir.
ah be İstanbul,
biraz ben, biraz sen konuş
iki de zar atalım hayata
oysa bilirsin her şey kumar
sen kendi oyununu oyna ben kendimi
hala hercai kız çocuğu bir yanım
saçlarımda dolanan sarı güneş ağdalanır
hadisene saydamı mavi deniz
okşa tutkulu ellerinle ne çıkar
sökülse de dizeler saç örgülerimden
kara önlüğüm tebeşir kokusu
sende söktü ilk heceyi bundan tutkusu
ne kadar yazsa da adını
ödeyemez dizelerimin sayısı…
kardanadam rumuzlu Celal ÇALIK?
--- Celal Ağbim hem memleketlim hem de sohbetiyle beni güldüren nadir insanlardan biri.
Şiiri ve hayata bakış açısıyla ilginç ve bir o kadar da iyilik meleği yüreğiyle metaya değil, yaşamın zenginliğini önemseyen bir deli yürek.
meselci: Yüreği güzel ablacım, doyumsuz sohbet için sonsuz teşekkürler...
Neslihan YAZICILAR:
Her insan bir hayattır Mehmet Selim, yaşama bakışımı kısa cümlelerle senin yönlendirmiş olduğunu sorularla kendimi ifade etmeye çalıştım.
Ve ne iyi de oldu en azından birbirimizi tanımış olduk.
Bu söyleşi için çok teşekkür ederim seninde şiir ve sanat yaşamında başarılar dilerim.
Yıllar sonra belki bir söyleşide yine karşılaşırız sevgili yürek.
Teşekkürler.
Esen kal.
Şiirle…
...............................................
5 kasım 2009, Mardin-İstanbul hattı
YORUMLAR
Hep koştum bu sayfaya
yattım kalktım hep aklımdaydı sayfa
acaba dedim Neslihan hakkımda bir şey söyledi mi :))
sizler benim can kardeşlerimsiniz
kardeş işte sağdan soldan
ötesi berisi yok
her zaman özlediğim
ve gerçekten kardeşçe sevdiğim
İyi ki varsın Selim
Bu yazılarını dizi gibi okuyorum
ve okudukça daha iyi tanıma fırsatı buluyorum
içindeki insan mefhumunu
Çok sevgimle
her ikinize de başarı mutluluk ve herdaim
esenlik diliyorum yaşam boyunca
Sevgili Mehmet Selim,
Dostların yazdıklarını okudum ve de mutlu oldum, söyleşin bilgi paylaşımından öte birbirimizi tanıma imkanı sağlıyor bu çok anlamlı...
Toynak abime gelince benimde hazırladığım bir kızdırma sebebi bulunur elbet:)))
Operasyonlar bitmedi daha:)
Direniş abim İstanbul seni özledi bekliyoruz, sen sağlığını iyi koru yeter...
Aspendos seni tanımayı bende isterim (şahsen), şiirlerinden az çok senin hayat bakışını çözebiliyorum, sende kendin gibisin buna eminim, evet ben kendim gibiyim sözlerimden de tanıdığın gibiyim.
Söyleşide geçmeyen bir konuyu ekleyelim o zaman kendim gibi olmaktan da çok mutluyum...
Sedat namı diğer Delyy Sedat benim çoçuk yönümü tanıma imkanı buldu sanırım:)))
Yorumlarıyla beni ve seni yalnız bırakmayan her kese teşekkür ederim.
Samimiyet her kapının anahtarıdır. İyi niyet ve önyargısız olmak dost kazanmanın kapısını açar...
Kocaman evin söz konuklarına sevgilerimle...
İlk defa bir yazını söyleşini okudum iyi ki okumuşum Neslihan hanım da senin sayende tanımış oldum.Memleketim den bir inci doğmuş farkına vardım.Harika sorular yerinde olmuş bir insanı tanımak adına yeterince yerinde sorulardı.Kutlarım.Devamını bekliyorum Şahan Çoke diye müjdeyi de vermişsin.sabırsızlıkla beklediğimi bil meselci.Bundan böyle takipçin olacağım beğendim sayfanı.
................................
sevgili umutyolcusu
gonca,,,
çok mutlu ettin beni.
dostça kal.
meselci: Edebiyata gönül verenler sizce yeterli düzeyde okuyorlar, araştırma yapıyorlar mı, okumanın neresinde durmalı şair ve/veya yazar?
Neslihan YAZICILAR:
Zor bir soru değil ama yazacaklarım kimseyi incitmesin! Bence yetersiz düzeyde okuma ve araştırma eksikliği var toplumumuzda ki bunu edebiyatla uğraşanlara yüklediğinizde oldukça yetersiz görüyorum. Kendimde bu eksikleri gördüğümde araştırmaya ve okuma düzeyimi yükseltmeye çalışıyorum ki oldukça araştırmacı ve okur biri olsam da...
İnsan okuyarak kendini geliştirir ve tarzını yaratır. Eğer bu yolda sağlam bir yolcu olma gayreti içindeyse poetikayı ya da kuramsalı bilmesi gerekir. Şair ya da yazar toplumun dil bilimini ve kültürünün gelecekte edebi izlerin birikimcisidir ki durduğu yeri koruması gerekir.
kesinlikle katılıyorum neslihan hanıma bu konuda...
kişi sebebi ne olursa olsun okumalı araştımalı...
at gözlüklerini atmanın zamanı geldi de geçiyor bile...
kuranı kerim bile ilk oku emriyle başlarken bize boş boş oturmak yakışmaz...
neslihan hanımı tanık iyide oldu
sevgili selim çok güzel bir yoldasın devam:)
Neslihanımız candır mehmet, tanıyabilenen tabi... sohbetleride çok tatlı... Zafer abisi iyi bilir onu...
tebrik ederim iki gül yüreği...
nice nice gardaşlıklara, dostluklara...
saygı ve selamlarımla iki can yüreğimize...
........................................
sevgili direniş,
candan yorumun için tşkler.
saygımızla.
iki güzel yüreğede güzel paylaşımları için tşk.ediyorum..neslihanın cevapları aşağı yukarı benim resmine bakıp muhtemelen böyle karakter taşıyordur dediğim sıcak harfler taşıyor...kendi anlatımıyla daha iyi tanımak adına bizlere vesile olduğu için meselci arkadaşıma da sevgili neslihana da samimi sözlerinden dolayı tşk.ediyorum...
paylaşım ve emek adına tşk...
sevgiler
İlk defa bir yazını söyleşini okudum iyi ki okumuşum Neslihan hanım da senin sayende tanımış oldum.Memleketim den bir inci doğmuş farkına vardım.Harika sorular yerinde olmuş bir insanı tanımak adına yeterince yerinde sorulardı.Kutlarım.Devamını bekliyorum Şahan Çoke diye müjdeyi de vermişsin.sabırsızlıkla beklediğimi bil meselci.Bundan böyle takipçin olacağım beğendim sayfanı.
ben şimdi daha sıkı planlar yapmalıyım...bana tekirdağda şafak operasyonu yapanların başında gelmişti))))
onu tekirdağda tanıdım...yazılarındaki resmiyetten uzak samimi,hayata hep gülen müthiş bir enerji küpü neslihan kardeşim...
biz hep güncel konuları konuştuğumuz için bu söyleşiyi çok sıkı okudum.iç dünyasıyla ilgili bilmediklerimizi ve hayata dair düşüncelerini öğrenmiş olduk...
daha sonra ki buluşmalarımızda eşim de çok sevdi kendisini..
hayatla barışık dürüst vve açık sözlü olmasını hep söyledi...
sevgili oğlu Utkuda kendisi gibi hayat dolu bir çocuk ...hep iddia ettiğim bir şey vardı başından beri edebiyat defteri bir aile sitesidir diye..sanal ortamdan çıkıp reelde insanlarla buluşunca bunu daha iyi anlıyor insan...
çok keyifli bir söyleşi okudum sayende Selim...
teşekkür ederim...
Neslihani kızdırmanın yolunu da buradan yazayım da öğrensin herkes
o fotoğraf sergim var deyince
- haaa..resim...dedim...
fotoğraflarıma resim deme ağabey..deyince analadım ki kızıyor...
resim sergine hayırlı olsuın kız)))))
her ikinize de sevgiler saygılar ve selamlar olsun...
........................
sevgili toynak dostum,,,
paylaşımın dostluk olduğu
bu sahici
bu içten yorumunuzla tasdiklenmiş durumda.
selam ve sevgilerimle.
mutlu ettin.
ben şimdi daha sıkı planlar yapmalıyım...bana tekirdağda şafak operasyonu yapanların başında gelmişti))))
onu tekirdağda tanıdım...yazılarındaki resmiyetten uzak samimi,hayata hep gülen müthiş bir enerji küpü neslihan kardeşim...
biz hep güncel konuları konuştuğumuz için bu söyleşiyi çok sıkı okudum.iç dünyasıyla ilgili bilmediklerimizi ve hayata dair düşüncelerini öğrenmiş olduk...
daha sonra ki buluşmalarımızda eşim de çok sevdi kendisini..
hayatla barışık dürüst vve açık sözlü olmasını hep söyledi...
sevgili oğlu Utkuda kendisi gibi hayat dolu bir çocuk ...hep iddia ettiğim bir şey vardı başından beri edebiyat defteri bir aile sitesidir diye..sanal ortamdan çıkıp reelde insanlarla buluşunca bunu daha iyi anlıyor insan...
çok keyifli bir söyleşi okudum sayende Selim...
teşekkür ederim...
Neslihani kızdırmanın yolunu da buradan yazayım da öğrensin herkes
o fotoğraf sergim var deyince
- haaa..resim...dedim...
fotoğraflarıma resim deme ağabey..deyince analadım ki kızıyor...
resim sergine hayırlı olsuın kız)))))
her ikinize de sevgiler saygılar ve selamlar olsun...