- 1250 Okunma
- 10 Yorum
- 1 Beğeni
TEYZEM İÇİN anma / anlatı
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Dünden kalan bir boğaz vapurundayım...
Hani beyaz bir gelin gibi süzülenlerden değil de upuzun bacası ile bir balıkçıl kuşu gibi yarı beline kadar sırılsıklam, mavilikler içinde ahşap rengi kulaç atmaya çalışanlardan. Numarası bacasının hemen altında yazılı olupta benim bilmediklerimden...
Dünden kalan bir boğaz vapurunun üstü açık, üst güvertesinde, dünden kalan bir boğaziçi yolculuğunda....Tek başıma, öyleyim işte.
Bir yanım, Emirgan’ın çayın şekerini karıştıran kaşık sesleri.., öte yanım Kanlıca’nın pudra şekeri ile sulanmış yoğurt kasesi. Sol karşımda Sarıyer. Sol karşımın karşısı Beykoz. Ardında yemyeşil tepeler.
Birazdan biliyorum ki elinde geniş tepsisi ve kirli beyaz önlüğü ve yarı uykulu gözleri ile bir garson gelecek yanıma. O daha sormadan ben ona çay da istemem diyeceğim, yoğurtta. Hatta yolculara söyle bugün simit bile atmasınlar martılara....
Dünden kalan bir Boğaz vapurunun üstü açık üst güvertesinde, tek başımayım. Öyleyim işte.
Emirgan’ı, Kanlıca’yı, Sarıyer ve Beykoz’u hissediyorum, biliyorum ama görmüyorum.
Oturduğum tahta sıranın bir önündeki sırada, yüzleri bana dönük bir genç kadın ve yanında bir çocuk oturmakta. Çocukluğumun ’ben’ yaşlarındaki bir çocuk.
Onları izliyorum, onları dinliyorum sadece.
* * * *
Kadın müthiş güzel ve sevgi dolu bakışı ile çocuğa eğilip sorar.
- Söyle bakalım Umur, senin de bir sevdiğin var mı.
Umur sanki utanır gibi önce başını öne eğer, sonra yan gözle kadına bakar, sonra tekrar öne eğer. Kadın üsteler.
- Eee, söyle ama. Var mı bir sevdiğin.
Umur bakışlarına, utangaçlığın yanına biraz da ürkeklik ekler ve başını kaldırıp kadına bakarak.
- Var..der..
- Kim..?
- Teyzem....
Kadının içinden dünyanın atılabilecek en güzel kahkahası yükselir birden. Bir sevgi patlamasıdır bu kahkaha. Öyle-böyle değil...
* * *
Cebimden çok eskilerden kalma bir saç firketesi çıkarıyorum.
Hani topuzu tutturmaya yarayanlardan. Bir de Gelincik sigarasının paketini açmaya....
Kadının kahkahasına doğru yürüyorum.
(c.ç)
* * * arası bölümler Halit Refiğ’in TEYZEM filminden enstantane....
3 Kasım... Teyzem’i anma günüm nedeniyle.
YORUMLAR
Üstadım, teyzenize Allah'tan rahmet ve mağfiret diliyorum.Şairin dediği gibi Ne çare ölüm herkesin başında.
Şimdiki zaman kipi kullanılarak yazılmaya başlanan bu güzel , bir o kadar da hüzünlü yazıya alıntının geniş zaman kipi sanki biraz yakışmamş mı ne? Bu bölümün zamanı da şimdiye çevrilemez mi acaba? Hoşgörünüze sığınarak.Selâm ve sevgiyle.
güzel bir istanbul görüntüsü çizdiniz gözlerimizde ve hayallerimizde...
kaleminiz çok güzel kullanılmış, önemli olna anlatım diye düşünüyorum,
mutlaka noktalama hatalarımız olmamalı ama şeçkide rol alanların buna değil duyguya puan verdikleride bir gerçek...
yoksa hangimizin hataları yokki...
tebrik ederim ve rahmet dilerim teyzenize...
ELEŞTİRİ / YORUM
“...mavilikler içinde ahşap rengi kulaç atmaya çalışanlardan. Numarası bacasının hemen altında yazılı olupta benim bilmediklerimden...”
...mavilikler içinde ahşap rengi, kulaç atmaya çalışanlardan. Numarası bacasının hemen altında yazılı olup da benim bilmediklerimden...
“Bir yanım, Emirgan’ın çayın şekerini karıştıran kaşık sesleri.., öte yanım...”
Bir yanım, Emirgan’ın çayın şekerini karıştıran kaşık sesleri, öte yanım...
“O daha sormadan ben ona çay da istemem diyeceğim, yoğurtta. Hatta yolculara söyle bugün simit bile atmasınlar martılara....”
O daha sormadan, ben ona: “Çay da istemem!” diyeceğim, “Yoğurt da... Hatta yolculara söyle, bugün simit bile atmasınlar martılara!”
“...tek başımayım.” Tek başınayım.
“Çocukluğumun ’ben’ yaşlarındaki bir çocuk.”
Çocukluğumun ’ben’ yaşlarındaki bir çocuk...
***
Kadın müthiş güzel ve sevgi dolu bakışı ile çocuğa eğilip sorar:
- Söyle bakalım Umur, senin de bir sevdiğin var mı?
Umur sanki utanır gibi önce başını öne eğer, sonra yan gözle kadına bakar, sonra tekrar öne eğer. Kadın üsteler:
- Eee, söyle ama. Var mı bir sevdiğin?
Umur bakışlarına, utangaçlığın yanına biraz da ürkeklik ekler ve başını kaldırıp kadına bakarak:
- Var. der.
- Kim..?
- Teyzem....
Nesir şiirde eşsiz eserler veren Değerli Arkadaşım, harika yazılar da yazmaktadır. Bu yazısı da rüya gibi olup, zevkle okunan çok hoş bir anıdır. Fakat bir süredir başlatmış olduğum eleştiri/yorum yazma adetimden vazgeçmeyerek ona da yazma cesaretini gösterdim. Bilmem kırılır mı darılır mı? Kendisine saygım ve sevgim sonsuz... Sanatına da hayranlığım... Umarım anlayışla karşılar.
Mutluluklar...
Onur BİLGE