- 2805 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
MÂNİLERİMİZ-1
Mustafa CEYLAN
*************************
Mâni Türk halk şiirinde en küçük nazım biçimidir. Yedi heceli 4 dizeden oluşur.
Birinci ikinci ve dördüncü dizeler birbiriyle uyaklı, üçüncü dize de serbesttir, uyak düzeni harflerle şöyle gösterilir
MÂNİ
Mâni Türk halk şiirinde en küçük nazım biçimidir. Yedi heceli 4 dizeden oluşur.
Birinci ikinci ve dördüncü dizeler birbiriyle uyaklı, üçüncü dize de serbesttir, uyak düzeni harflerle şöyle gösterilir: a a x a
YÂR
Kulak vermez sözüme
Bel bel bakar yüzüme
Gönlü bizde değilse
Görünmesin gözüme
Mustafa CEYLAN
***************************************
KADER
Yâr yâr diye inledik
Çile içtik, dert yedik.
Bu nasıl bir kadermiş
Ateşte serinledik.
Mustafa CEYLAN
***************************************
SEVDA
Gözevime kapısın,
Hiç değişmez tapusun
Hasretinden hastayım
Dermanım olur musun?
Mustafa CEYLAN
****************************************************
Birinci ve üçüncü dizeleri serbest, ikinci ve dördüncü dizeleri uyaklı olan mânilerimiz de vardır:
GEÇER
Kirpiğinin pırpırı
Kalbimi deler geçer
Gönlüm senin peşinde
Kuzudur meler geçer
Mustafa CEYLAN
***************************************
GEL
İçimin ırmağısın
Çağıl çağıl ak da gel
Mazini bir kenara
Fırlatıp bırak da gel
Mustafa CEYLAN
***************************************
MÂTEM
Yüzbin kuşun uçtuğu
Bir bahçedir bu gönül
İçlerinde sen yoksun
Kan ağlar, susar bülbül
Mustafa CEYLAN
****************************************************
Genellikle, mânilerin ilk iki dizesi, uyağı doldurmak ya da temel düşünceye, ana fikre, bir giriş yapmak için söylenirler. Asıl söylenmek istenen düşünceyle anlam yönünden ilgisi pek yokmuş gibi görünse de konuya bağlı olarak yorumlanabilir. Üçüncü dizenin serbest olması mâni söyleyene kolaylık sağlar. Temel duygu, düşünce ve fikir son dizede ortaya çıkar.
Anlamlı bir dize ya da uyak bulunamadığı durumlarda, birinci dizede, anlamlı bir sözcüğün hitap biçiminde,(ey, oy, ay, hey, vs şeklinde) tekrarlanmasıyla dize doldurulur veya türlü çağrışımlar yaratabilecek uydurma bir sözcükle uyak sağlanır.
Aşağıdaki örneklerimize bakalım:
SİTEM
Oy şuna bak oy şuna
Yorar beni boşuna
Türkü yakmış üstelik
Gözlerimin yaşına.
Mustafa CEYLAN
***************************************
TARİF
Zır delisin zır deli
Gönül billâh zır deli
Gözlerin kara üzüm
Yüzün sanki zerdeli
Mustafa CEYLAN
***************************************
Aşağıda bulunan mânide, ’söyle yâr / eyle yâr’ sözcüklerine anlamsız bir nida sözcüğü olan ’hey le yâr’ uyak yapılmıştır.
MESAJ
Hey le yâr de hey le yâr
Susma n’olur söyle yâr
Çıldırmak üzeredir
Şu gönlümü eyle yâr
Mustafa CEYLAN
****************************************************
Mânilerimizde temel konu aşk olmakla birlikte, bunun dışında türlü konularda da yazılabilir. Örnekler verelim:
TÜRKİSTAN
Urumçi’de olanlar
Yürekleri dağlıyor
Yas tutmuş gökbayrağı
Hüzün çökmüş, ağlıyor.
Mustafa CEYLAN
***************************************
ZAM
Yanaşınca pompaya
Cüzdan düşmüş rampaya
Biz burada ağlarken
Oynar mı ki Çankaya?
Mustafa CEYLAN
***************************************
TAYİNLER
Müdür, müdür müdürmüş
Defterleri dür dür müş
Daireyi boşaltıp
Kara sabanla sürmüş
Mustafa CEYLAN
****************************************************
MÂNİ YAKMAK-ATMAK
Halkımız kendi arasında mâni söylemek için, ’mâni yakmak, mâni düzmek, mâni atmak’ gibi deyimleri kullanır. Mâni söyleyenlere de ’mânici, mâni yakıcı, mâni düzücü’ de denir. Mâniler kendilerine özgü bir ezgi ile bestelenerek okunurlar. Önemli bir geleneğimizdir.
Anadolu’ da genç kızlarımız ve kadınlarımız arasında ’mâni söyleme’ geleneği çok yaygındır.
****************************************************
Dize sayısı dörtten artık olan mânilerimiz de vardır. Bu türlü mânilerin, genellikle, birinci dizesinin hece sayısı 7’ den azdır. Dize sayısı 4’ den çok olan mânilerin uyak düzeni de değişiktir. 5 dizeli mânilerin uyak düzeni şöyledir: a x a x a
5 DİZELİ MÂNİ:
***************************************
DÜĞÜN
Periye
Halim selim bir adam
Vurulmuş bir periye
Düğününe gün sayar
Ne kaldı ki geriye
Mustafa CEYLAN
***************************************
VUR DA GİT
Taşınan
Bugünlerde çoğaldı
Mahalleden taşınan
Bir vefasız yârim var
Öfke saçar taşınan
Mustafa CEYLAN
***************************************
AŞK
Karınca
Dizi dizi yollarda
Gelip gider karınca
Mevsim bahara döner
Terim terle karınca
Mustafa CEYLAN
****************************************************
Dize sayısı 6 ve 6’ dan çok olan mânilerin uyak düzeni de şöyledir:aa xa xa xa xa....
Örnekler:
6 DİZELİ MÂNİ:
***************************************
ZAMANEKON
Yerdeler
Gök düzeltir, yer deler
Komutan emir eyler
Kayaları er deler
Nedir bunca mahkeme
Gökler neden yerdeler?
Mustafa CEYLAN
*
7 DİZELİ MÂNİ:
***************************************
ZEYTİN GÖZLÜYE
Karaymış
Öfkeleri dindiren
Deniz değil karaymış
Yakamozlar kıskanır
Hilâl kaşın karaymış
Sana nerden vuruldum
Meğer bahtım karaymış
Mustafa CEYLAN
*
8 DİZELİ MÂNİ:
***************************************
SEÇMENE
Oyun var
Oyunlardan oyun var
Buğday bekler değirmen
Oy... Akacak oy... Un var
Dinler isen doruğu
Der ki; bu, şu, o: Yun var!
Kulak asma moruğa
Sandıklarda oy’ un var
Mustafa CEYLAN
*
9 DİZELİ MÂNİ:
***************************************
AĞLIYOR AKDAMLAR
Akdamlar
Geceler mengenede
Sabahlara ak damlar
Bacasından dert tüter
Kızıl çatı, ak damlar
Kalleş,kancık zamana
Bölücü ayak damlar
Acı, hicran gözyaşı
Ağlıyor bak Akdamlar
Mustafa CEYLAN
*
15 DİZELİ MÂNİ:
***************************************
ANADOLU
Anadolu
“Sür be koçum durma sür
Es geçme Anadol’u”
Diyordun ya can anam
Yağdı zamana dolu
Farkı yok birbirinden
Mersin,İstanbul, Bolu
Gül yağdıran duayla
Sen gibi ana, dolu
Sinesinde tarih var
Sevgi barışa yolu
Uzanır üç kıtaya
Uzanır güçlü kolu
Kutlu mübârek vatan
Bu cennet Anadolu
Mustafa CEYLAN
................devam edecek.......................
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.