'Yorum Kirliliği' Meselesi
’Yorum Kirliliği’ Meselesi
merhaba sayın okur / şair dostum..
yoğun paylaşıma hep destek vermişimdir. ancak, şiirlerin / şairlerin bir önceki çalışmasının beğenilmesi veya namının duyulma derecesine göre şiir okuma /tıklama eğilimi var genelde.
oysa dostlardan kurulu sitelerde, her bir dostun sayfasına mutlaka uğramak, bir yorum bırakmak dostluktan gelir.
çoğu kez sitelerde, yorumkolik olmuşların, dost çemberi içinde birbirlerine monoton / kopya yorumlar gönderdiği düşüncesindeyim..
klişeleşmiş / kemikleşmiş yorum çemberlerini kırmak amacıyla, sanat dışı yorum enflasyonunu önlemek için site yönetimleri, şair adını şiir yanında göstermeyip gizleme çabasına girse bile; okurların çoğu, binlerce gerekçe bulur, uygulamayı eskisine çevirmek için. sadece dostlarınınkini okuyup çıkacaklar, onlar da kendilerine mecburi dönüp, sıradan bir yorum bırakacaklardır.
yorumlaşma tekniği izlense, okurların kısa sürede, çok sayıda yorum bıraktıkları, şiiri ne kadar okudukları, her şiiri hiç tereddütsüz nasıl anlayabildikleri, şairi ile sanatsal tartışma ortamına girmedikleri, yapıcı yaklaşıma yönelik önerilerde bulunmadıkları hemen belirlenecektir.
bunu çözmedikçe, siteler / WEB yoluyla şiirde gelişme gözlenemez, şair kendini yineler, yaratıcı olmadan toplumun sorunlarını birbirlerine kopya etmiş olurlar, sorunların gündeme getiriliş biçimi de monotonlaşınca, magazin haberlerine dönüşür artık toplumun sorunları.
sitelerde, ben de yorum yaptım, belki de çok.. ancak karşılıklılık ilkesine göre davranmadığımdan, dost çemberine girememişimdir genelde. sadece şiirin adından ilginç bulanlar okuyup, alçakgönüllü bir eda ile birşey yazmak, geri bildirmek arzusu taşıyanlar gelir oldular hep buruk sayfama..
çok çok tşk.. nice paylaşıma. saygılarımla.
orhan tiryakioğlu.
YORUMLAR
Şair,
Zaten en iyi ziyaretçi, mecburi dostluktan gelen onlar değil, ilgi çekici bulup şiiri gerçekten okuyan birler değil midir?
Mesela ben, bugüne kadar ne yazınızı okudum ne şiirinizi...Ama başlığı ilginç bulup sayfanıza geldim yazınızı da sonuna mkadar okudum.
Size katılıyorum, aşırı bir yorum kirliliği var. Eserle yazarın şahsiyetini bağdaştıran aralarında ilgi kurmaya çalışan yorumlar, insanın gözüne gözüne giren imla hatalarına rağmen bir yazıyı göğe çıkaran üstad geçinenler...Sadece sayfama gelsin diye yapılan yorumlar...
Böyle olmamalı...Şiiri ya da öyküyü geri dönüşüm kutularına çevirmemeliyiz..
Kutluyorum
Selamlar....
orhanti
gerçekten de kişiye göre yazmak, yazılana ne fayda getirecek?
rastgele yazarak, belki daha faydalı olunur.. daha bir gelişime doğru ilerler toplum.. madem ki sanatla uğraşıyoruz, bir kendimize, bir de insanlık adına, komşumuza gibi..
geniş bir siteye üye isek, açıp okunmalı derim.. sadece birkaç dosta ise, küçük bir site/grup kurup, sınırlandırmak en iyisi olurdu paylaşımı..
selamla.
orhan.