- 7154 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
ŞİİRİN TEMEL NİTELİKLERİ (AHENK)
Şiirin olmazsa olmazlarında birisinde ahenktir. Ahengin öğeleri armoni ve ritimdir.
Ahenk, şiirin bütün olarak sunduğu sese dayalı armonidir. Her şiirde bütün içerisinde hissedilen bir ahenk vardır.
Şiirde ahenk ses akışı, söyleyiş, ritim, ölçü ve ses benzerlikleriyle sağlanır.
Her şiirin kendine özgü bir ses akışı vardır. Şiirin ele aldığı temaya uygun olarak vurgu ve tonlamalar çevresinde okunması, o şiirin kendine özgü ses akışıdır. Yani okuyan kimse, şiire temaya uygun bir ses verir.
Şiirde ses akışından başka ahengi sağlayan önemli unsurlardan biri de ritimdir. Türk edebiyatındaki şiirlerde, yakın döneme kadar ritim vezin ve kafiye ile sağlanırdı.
Vezin şiirde mısraların oluşturulmasında hareket noktası alınan ölçüdür. Türk şiirinde aruz ve hece kullanılan iki vezin türüdür.
Kafiye ise mısra sonlarındaki ses benzerliğidir. Ses benzerliklerinin işlevlerine göre yarım, tam, zengin, tunç, cinas diye çeşitleri bulunmaktadır.
İşte ritim, ortak ölçü ve mısra sonlarındaki ses benzerlikleri ile oluşturulan bir müzikalitedir. Buda şiire hareket ve heyecan sağlar.
Şiirdeki ahenk öğeleri iç içedir. Tema, dil, söyleyiş ve ses ahengi oluşturur. Bundan başka vezin, kafiye, redif, iç kafiye, aliterasyon ve asonans ses benzerlikleri de söyleyişe şiirsellik katan öğeler durumundadır. Bunlar şiirin omurgası konumundadır. Kısaca ele alırsak ahengin ana öğeleri şunlardır.
Şiirdeki ahenk şekil ve muhtevanın ideal uyumudur.
Dizeler (mısraları) oluşturan kelimelerdeki şiiri oluşturan dizelerdeki seslerin uyumu demektir.
Şiirle düz yazıyı birbirinden en önemli özellik ahenktir.
Ahenk unsurları armoni ve ritm olmak üzere iki başlık altında ele alınır.
Armoni; Ard arda gelen dizelerdeki seslerin uyumu demektir.
Bu uyum birbirine yakın ünlü ve ünsüz seslerin tekrar edilmesiyle sağlanır.
Ritim; Şiirde uyak ve ölçünün ustalıklı kullanılmasıyla elde edilen ahenktir.Yetenekli ve deneyimli şairler başarılı eserler oluşturarak şiirde ahenği oluşturmuşlardır.
Not;Bu konu devam edecektir.
Şeyma Şermin ÇAĞLAR
YORUMLAR
konu çok güzel tabiki şiiri sanat olarak gören gözlere ve yüreklere ve bu sanatı icra edebilenlere.
Ama biliyorsunuz geçmişimizden beri serbest şiirde her zaman var.
Ben karalamalarıma asla şiir demem bu konuda bir arkadaşım
alt alta yazılmış kısa söz sözcüklerle bir duyguyu kaleme aktarmak şiirdir dedi katılıyormuyum tabi ki katılıyorum.
Yoksa Nazım Hikmet ten tutun Hasan Hüseyin e kadar ve yeni nesil bir sürü şaire kadar şair olmazdı.
her ne kadar kendi karalamamalarıma şiir demiyorsamda
sitede bir sürü serbest yazan ve gerçekten duyguyu çok güzel yansıtabilen arkadaşlar var.
Onun için ben kafiye,uyum kurallarına fazla takılmıyorum ama ahenk önemli.
Okuyan o sayfadaki dizeleri kendi sesinde de bir ahenk içinde okuyabiliyorsa bence olmuştur.
İlk sayfadaki ve bu sayfadaki bilgileri birleştirdiğimiz zaman
evet gerçekten bazı sayfalar okuyoruzki kişinin bir tarzı bir duruşu yok.
Sayfayı açtığımızda hı evet bu x in kalemi diyebileceğimiz
bir duruş görmüyoruz.
benim başıma çok geldi ben bir sayfa açıyorum ertesi gün bir bakıyorum bana özel bazı imgeler neredeyse en az dört beş sayfada yer almış tabiki bu hiç etik bir olay değil.
sonuçta burada bir yarışta falan değiliz.
İçimizi kaleme akıtmaya çalışıyoruz.Ben sayfamda beni,bana özel kalemi kullanmassam neye yaradı kendime olan saygım.
paylaşım güzeldi arkadaşım.
sevgimle