Soru-cevaplar-16 / Esmaların üzerimizdeki etkileri
( 10/21/2009 )
---------------------------------------------
Allahın selamı üzerinize olsun üstadım
Esmalar,yani bizlere verilen isimlere değinmek istedim.Her kişide esma nın yansıması var mıdır..Mesela denmekteki o bu ismi kaldıramaz kaldıramadı AZİZ.CELAL benzeri isimler Fırsat buldukça okuyorum, esma i hüsna’yı. Anlamlarını da sayfanızda okudum..
Şiirinizin seyr anı sonucu olduğunu da anlamıştım.. Üstadım,bilhassa sesli okunduğunda kişi o anı yaşar, okurken konuşurken ..Sesinize yansımıştı, şiirinize yansıdığı gibi ..Mübarek olsun....
Selam ve dua ile..
--------------------==---------------------------
Azizim;
Selam üzerinize olsun,besmele dilimizden eksik olmasın..
Herşey Allah c.c tealanın isim ve sıfatlarının tezahüründen ibarettir.Zahir ve batında her ne varsa bu tanıma dahildir.İnsan da,cin de,melek te böyledir.Öyleyse insanlar hakk tealanın isim ve sıfatlarının tamamını taşır...İnsanı iyi tanımlayan her tanım Hakk’ı,Hakk’ı iyi, kamilen tanımlayan her tanım bir bakıma insanı tanımlar.O nedenle;
’Allah teala insanı Rahman suretinde yarattı’, ’Allah insanı kendi suretinde yarattı’,Allah insanı yeryüzünde halife kıldı’ gibi terimler,ayetler,deyimler,hadisler mevcuttur.
Bu anlatımlardan ve sayısız kur’an ayetlerinden çıkarımlarla diyebiliriz ki insan dediğimiz eşrefi mahluk doğuştan hemen her esmayı tecelli ettirecek yetenekle dünyaya gelmiştir.Ancak tecelliler her bakımdan cüz kuvvette olur. Hikmetin,hakikatin gereğidir.
Bazı esmaların doğuştan resesif,faal olduğunu görürüz.Üç,beş,on gibi.Diğerleri pasif görünürler veya ileride aktif olmak üzere saklı dururlar.
Önde,aktif olan esmaların kişide görünen yüzüne YETENEKLER tanımını yakıştırıyoruz.
Huyu budur, diyoruz....O kişi bu öne çıkan tecellileriyle özdeşleşiyor.Buna rabb sıfatı diyenler haksız değillerdir.Nefis’in dolaylı anlatımıdır...
Bu,yani nefis bütüne,küll’e yetersiz bakan yüzümüzdür.Çoğunlukla, var olmanın olmazsa olmaz zati sıfatlarının yoğun yaşandığı kişiliğimizdir.
Bütünü kabule zorlanması gereken,eğitilmeye muhtaç halimizdir.Bakış açılarımızı belirleyen bu açık pencerelere yenilerini eklemek üzere örgün ve yaygın eğitime ihtiyacımız vardır.
Tasavvufun gayesi kişideki aşırılıkları zıddı (karşıtı) olan esmaları talim ederek denge sağlamaktır.Ötekini fark ettirme eğitimidir.
Alemdeki her bilgi ve beceri ile donatılmış olarak dünyaya geldiğimiz halde,beynimizin bazı bölümleri kapalı olduğundan yararlanmada zafiyet gösteriyoruz..İşte olabildiğince beynimizi kullanmaya,olgunlaşmaya yöneliktir, zikir talimi.
Ancak; bunu yaparken ya şeriatın kurallarına sıkı sıkıya bağlı,Allah tealaya inabe ile,efendimizden yardım dileyerek bunu gerçekleştiririz yahut bir kamil insandan,(öğrenci öğretmen ilişkisi) yardım alırız.Bu kamiller ya geçmişin ekol sahipleridir yahut yaşayanlardan bir kuldur.
Bu işi yaparken Kur’an’ı mükemmel derecede anlamaya çalışmak,Allah’ın öğretmenliğine teslim olmak gerekir.
’Kur’an okumak Allah’la konuşmaktır,
Hakk dilinden hakikatle tanışmaktır..’’.
Celal esmalarını düzenli zikir etmekten şiddetle sakınmak şarttır.
Halık sıfatı,hakim,melik,vahit,ahat sıfatları ve benzerlerinden de...ahat sıfatını çok okuyan kişi eğer tecelli ettirebilirse,tek başına kalır.Bu beşeriyete,yaratılış amacımıza aykırıdır.Halık sıfatı gerçi kolay tecelli ettirilemez ama,etse hz.İsa gibi öldürülürsünüz....Mümit,müntakim gibi esmalar okuyanı ahirete erken götürür.
Bize düşen cemal ve kemal esmalarından,ihtiyacımız olanları zikretmektir.
Bu konuyu esma el hüsna ile ilgili bir yazıyla biraz daha genişleterek yayınlayacağız inşallah..Özetle her kişi her esmayı taşıyamaz demek doğru olduğu gibi,bazı esmaları hiç kimse taşıyamaz diye de eklemek lazımdır...
Mesela ‘’Allah’’ ismi celalı tecelli etse kimse taşıyamaz.Ölüm gelir kişiyi ahirete intikal ettirir.Bu ismi çok okuyanlar olmakla beraber,tecelli ettiremedikleri için hayattadırlar.İleri derecede içten söyleseler,hayatlarından olmaları kaçınılmazdır.Gerçi bu sözümüze itiraz edecekler çoktur ancak sonuç bizim dediğimiz gibidir.
Ehli; o zakirlerin yanında on kere Allah dese bayılır,düşerler.
selam es selam
YORUMLAR
Mesela ‘’Allah’’ ismi celalı tecelli etse kimse taşıyamaz.Ölüm gelir kişiyi ahirete intikal ettirir.Bu ismi çok okuyanlar olmakla beraber,tecelli ettiremedikleri için hayattadırlar.İleri derecede içten söyleseler,hayatlarından olmaları kaçınılmazdır.Gerçi bu sözümüze itiraz edecekler çoktur ancak sonuç bizim dediğimiz gibidir.
Zuhuratı sadece NUR halinde gelse bile kalp yerinden çıkar gibi olur ve uykudaki beden bile yukarıya kalkar. Uyanmak olmasa, ölüme gidilir, can-ı gönülden!.. Demir tozunun dev bir mıknatıs tarafından çekilmesi gibi bir olayla... Toz, son derece mutludur.
Cemal görmek için CAN VERMEYE DEĞER!..
Mutluluıklar...
Onur BİLGE
Peki.. Ben Bir şey soracağım ;
Çoğu insan , Namaz Esnasında İHLAS süresini okur.. Ve bu sürenin içinde AHAD esması vardır, Günde 5 Vakit okurum ben ihlas süresini mesela.. Çok sıkıldığımda özellikle de okurum.. Bana biraz tuhaf geldi bu konu ama hadi hayırlısı , Esma ile ilgili makalenizi bekliyor, teşekkür ediyorum azizim..