EVLİLİK NİYETİYLE GÖRÜŞMEK
İslâm’a göre, evlenmek niyetinde olan kişiler belirli şartlar dâhilinde, tanışma maksadıyla görüşebilirler. Bu şartları şu şekilde sıralamak mümkündür:
1.) Görüşme, kapalı yerde ve kızın yakın akrabalarından birisinin nezâretinde veya herkesin ortasında (mesela bir kafede veya parkta) gayet ciddi bir şekilde gerçekleştirilebilir. Fakat bu görüşmeden bir netice çıkmama olasılığı vardır. Bu yüzden bayanın töhmet altında kalıp, çevresi tarafından yanlış anlaşılma ihtimali göz ardı edilmemelidir.
2.) Erkek evleneceği kızın ancak yüzüne, ellerine ve boyuna bakabilir. Yüz güzelliğe, eller zarâfete ve hayra delalet eder. Boy da bayanın fiziksel özellikleri hakkında fikir verir.
3.) Bu görüşmelerin son sınırı hakkında kesin bir sayı vermemekle birlikte, bazı İslâm bilginlerinin öne sürdüğü gibi üç defa görüşmenin yeterli olacağı kanaatindeyiz. Zîra, evlenecek kişilerin kalplerinin birbirine ısındırıldığı hakkında hadîs-i şerif vardır. Son sınır olarak, üçüncü görüşmenin ardından da kalpte bir sıcaklık ve huzur varsa olayın seyri olumlu yöndedir. Fakat görüşülen kimseler arasında gönüller ısınmaz, mîzaçlar ve zevkler uyuşmazsa (bu günkü tâbirle elektrik alınmazsa) şartlar zorlanmamalıdır. Çözümü olanaksız bir sorun varsa iş ilerlemeden ayrılmalıdır.
4.) Evlenme niyetinde olan kişilerin, telefon, internet ve benzeri iletişim araçları ile görüşmeleri de ihtiyaç kadar olmalı, nikâh kıyılmadığı müddetçe adayların birbirine yabancı oldukları unutulmamalıdır.’Birbirimizi tanımaya çalışıyoruz’ sözünün arkasına sığınarak flört etmek ise şeytanın aldatmacasından başka bir şey değildir. Çünkü, temeline haram katılan bir evlilik binasının ne kadar sağlam olacağı şüphelidir. Kaldı ki, senelerce flört ettikten sonra evlenen ve evlendikten kısa zaman sonra da soluğu mahkeme kapılarında alan nice çiftler duyulmaktadır.
5.) Gelin ve damat adaylarının tanınması için aile çevresi de yardımcı olmalıdır. Eş adayları hakkında net ve sağlam bilgiler elde edilmelidir.Zîra ilerde adayların evliliklerine mânî bir durumun olduğu açığa çıkabilir.
6.) Yuvanın kurulma aşamasında eş adayları hakkında bilinen kusurların söylenmesi gıybet (dedikodu) kapsamına girmez.
Bir sonraki yazıda, evlenilecek kişide aranması gereken özellikler üzerinde durmak istiyoruz.
TUĞRUL ÇALIŞKAN
[email protected]
YORUMLAR
merhaba Tugrul bey,
guzel ve faydali bir yazi icin tesekkurler. En son yazimda: "Felaket tellallığı yapmak istemem ama dünyanın neresinde olursa olsun, insanlık manen kan kaybetmektedir. İnsanı yücelten: sevgi, saygı, hürmet, şefkat, merhamet, güven, itimat gibi değerler yavaş yavaş kaybolurlarken yerini: kin, nefret, ihanet, gösteriş, hile, çıkar, yalan gibi alçaklıklara bırakmaktadırlar. Yukarıdaki iddiam nice yazı ve şiire konu olmuştur, daha fazla dramatize etmeye gerek görmüyorum" demistim.
Sahi, insanlik neden kan kaybediyor? Aslinda ottan copten meselelerin tartisilmasi yerine bu tur konular uzerine kafa yorulmalidir diye dusunuyorum.
selamlar,
abdullah
flört ilişkiler genellikle hüsranla biter; en iyisi görücü ve sizin bahsettiğiniz şekildedir...zaten bu islamın kuralları içindedir doğru olan budur...hepimiz nefsimizin kurbanıyız, ya bir kere olsa ne olur ki, bilmem konuşsak ne olur ki...görücü üsülü gayet mantıklı çünkü zaten flört olan ilişkilerde ciddi olanlar zaten bu şekilde birbirlerine tanıma fırsatları çok oluyor...artık evlenmeden eşini tanıyorsun yani, evlendikten sonra başka birşey kalmıyor,ama evlilikte bu ilişkilerin birçoğu kavga ile geçiyor...görücü üsülüyle yapıldı mı eşini evlenmeden sonraki döneme kadar bile daha yeni yeni tanıma fırsayı buluyorsun..........en doğru olanı da budur.bana göre..kimine göre başkasıdır, bu kişisel tercih ama herşeyden önce islami kurallar kayde alınmalıdır....
sevgiler
saygılar
selamlar
Yorumunuz için teşekkür ederim Ayşegül hanım..Biz dînî kaynaklarımızdan istifâde ederek bu yazıyı kaleme aldık.. Bir insanın birbirini 300 görüşme yapsa dahi tam olarak tanımasının mümkün olmadığı görüşünüze elbette katılıyorum.. Zaten yazımızda iki tarafın birbirini tam olarak tanımasından değil, karşı taraf hakkında genel bir kanı edinmesinden bahsediyoruz.. Kaldı ki eş adayını tanımanın tek yolu da yüzyüze görüşmek değil.. Bilgili kişilerle istişareden, İdeal eş adayında bulunması gereken özelliklerden,istihare namazından ve evlilikte karakter uyumundan bahseden makalelerimizi bu makaleyle birlikte okuduğunuzda yapbozun parçaları tamamlanacaktır.. ''Ofsayt bir yazı'' cümleniz çok hoşuma gitti.. Allah da sizi güldürsün :)