- 1895 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
OSMANLI NEREDE HATA YAPTI....
Osmanlı İmparotorluğu kabul edilsede, edilmesede Dünyada iz bırakmış bir devlettir..Altıyüz küsür yıl dünya sahnesinde kalmış bu devlet, 21.yy bilim dünyasını da çokça meşgul edeceği kanısındayım..27 Nisan 1909 tarihinde 2.ABDÜLHAMİTİN tahttan indirilmesiyle fiilen sona ermiş,devlet yönetimi İttihat ve Terakki Cemiyetinin kontrolüne geçmiştir...Balkan Savaşları ve 1.Dünya Savaşındaki hazin durum,Milletimiz tarafından güçlükle de olsa değiştirilebilmiştir...
Zaman,zaman düşünürüm;bu koca İmparotorluk nerelerde hata yaptı diye....
Coğrafi Keşiflere ilgisiz kalan Osmanlı,sonuçlarını da lehine çevirememiş;Batı karşısındaki üstünlüklerini kaybetmiştir..Birde buna Süveyş Kanalının yapımının gecikmesi de eklenince
Muhteşem Yüzyıl,malesef Uyuma , Taht Kavgaları ve Saray Kadınlarının Entirikaları yüz yılı olmuştur...
Aslında en güçlü hissedilen,Kanuni Devrindeki;Evrende Olan Gelişmelere İlgisizlik,sonun başlangıcını hazırlamıştır...Keşiflerle bilgi inkılabı da yapan Hıristiyan Dünya,Sanayi Devrimine hızla koşmaya başlamış ve 19.yy da hedefine ulaşmıştır..
Aile olarak gayet eğitimli müsbet ilimlere açık bu topluluk,malesef bu aydınlanmayı halka ulaştıramadıklarından çöküşü engelleyememişlerdir...2.MAHMUTLA başlayan reform hareketleri her yerde kendini göstermiş 19.yy sonlarında eğitim alanında atılan gayretli adımlar yıkılışı sadece gecilktirmiştir...Oysa ABD de 18.yy başlarında, bütün kolejler, üniversiteye çevrilerek eğitim bir numaralı gündem maddesi yapılmıştı...Yüz yıl sonrada İngiltere ayni adımları atıyordu,diğer batı avrupa ülkelerinin takibi ile eğitim gelişen dünya ülkelerinin en önemli gündem maddesi oluyordu 19.yy başlarında...Oysa benim ülkemde,her ilde bir üniversite için malesef 21. yy başına kadar beklemek gerekiyordu..Kısaca ABD den 300,Avrupadan 200 yıl sonra yurdumdaki insanlar en yakınlarında bir üniversite görebiliyorlardı yanlarında...
Matbaa Çinlilerden sonra Almanya da yaygınlaştı.. J.Güttenberg 1439 yılında yoğun bir şekilde kullanılmasının ilk adımı idi...Oysa Osmanlı, İbrahim Müteferrika ile 1728 yılında bu mekanizmayla tanışabildi...Loncaların, hattatlar işsiz kalır endişesi ile başlattıkları kanpanya etkili oldu,arada tam 289 yıllık bir zaman farkı oluştu...Bu ise bilginin yaygınlaşması olgusunu sekteye uğrattı....
Hz.Alinin İLİM ÇİNDE DE OLSA ALINIZ veciz sözü beni her zaman etkiler.Acaba diyorum
2.Mahmut içindeki devasa reform arzuları ile biraz daha ötelere bakabilse Yeni Dünyadaki bu gelişmeleri görebilse ,halk tarafından yoğun tepkilerle karşılanan değişim harekatı daha etkili olabilirmiydi?Osmanlı hanedanlığı;tıpkı İngilterede olduğu gibi demokrasiye,cumhuriyete geçişte isteyerek,severek katolizer olabilirmiydi diye...Çünkü burada bile 100 yıllık bir kayıp oluştu..Özden taviz,yenilikle karıştırılınca ya da yenilik yutturmacası öze dokununca,çöküş bir çırpıda oluvermişti..
’’Kim bir kavme benzerse ondandır’’..Kutlu sözü burada da insanımızı inanç gerçekleri ile
yüz yüze getirdi...Anlayabilene;bilene....
Bana bunları Osmanlının saray görmüş son şehzadesi Ertuğrul Osmanın,sözleri hatırlattı:
DEĞİŞİMDE CESUR DEĞİLDİK....
YORUMLAR
bazilari devletleri de insanlara benzetirler yani fanidirler. Hic hata yapmasalarda bir gun sahneden cekileceklerdir zaten binlerce yildir ayakta olan bir devlet olmamis olmayacaktirda. Bu baglamda Osmanli da 600 yil sonra sirasi gelince sahneden cekildi.
Osmanli nerede hata yapti sorusundan ziyade simdi biz (hem ferdi hem de toplum olaraka) nerede hata(lar) yapiyor diye dusunmemiz gerekiyor diye dusunuyorum.
selamlar,
abdullah