ÇİNGENELER
B.
Hindistan’dan göç ederek Anadolu ,Mısır ve Avrupa’ya yayıldıkları söylenir . Çingeneler tabiat aşığı , özgür insanlardır . Kışı bir mahkum gibi kulübelerinde geçiren çingeneler çiçeklerin açmasıyla böcekler arılar gibi kırlara yayılırlar .
Sorumluluk altına girmeyi , yükümlülük taşımayı sevmezler . Serazad yaşayan , gönlü hoş , kafasına bir şey takmayan , darbuka çalınca oynayan bu insanlar karnı doydu mu yarın ne olacak endişesi taşımaz .
Kentlerin varoşlarında koloniler halinde yaşayıp yerli halkla karışmazlar. Fakat yakın tarih sürecinde bu özellikleri de kaybolup eridiklerini görmekteyiz .
Müzik ,dans ,aktörlük , şarkıcılık eskicilik , ayakkabı boyacılığı,kalaycılık , süpürgecilik ve bir çok alanda faaliyet gösteren esmer vatandaşların yanında sarışın çingeneler de vardır.
Çocukken sarışın çingene mi olur derdim ama gördüm ki beyaz ve sarışın çingeneler de olabilirmiş .
Çingene ismi ağıza hoş geliyor ama günümüzde ırkını inkar eden bir tek bu kavim kaldığından kendilerine “roman” denmesini istiyorlar . Ne demekse …
Oyunları , dansları ,tatlı dilleri , çalgı çengiye yatkınlıkları , renkli kişilikleriyle toplumumuzun renkli bir parçası çingeneler ..
“ Kara dutum çatal karam çingenem “
“Nar tanem , nur tanem , bir tanem “
Hani derler ya “fala inanma , falsız da kalma “
Falcılık , bohçacılık da onların iş alanları içindedir . Gençken Çamlıca’da iş olsun diye fal baktırdığım falcı kadın her paragraf sonunda “ at bakayım şuraya bir liracık “ deyip umutları zamana yaymaya , olacakları anlatmaya, benden de para sızdırmaya devam ederken “ Boş ver sen , yarın ne olacağını … Sen bugün öğleye kadar ne olacak onu söyle “ deyince cimrilik yaptığımı fark edip kızmış “ Düşmanların gebersin karagözlüm “ diye beddua etmişti .
İstiklal Savaşımızda çingeneler bile üzerlerine düşen görevleri yapmışlardı .
Maraş’taki Ermeni zenginler , şehri işgal edecek Fransız askerleri için karşılama yapmak üzere Çeribaşı’nı Hırlakyan Efendi’nin köşküne davet ederler . Hırlakyan Efendi , şehir meydanında , caddelerde davul çalmaları için ne kadar para istediklerini davulcuya sorar . Çeribaşı olumsuz bir şekilde kafasını kaldırınca Ermeni şaşırır . Çok para istediğini sanarak masanın üzerine birkaç kese daha altın döker . Çeribaşı “olmaz” der ; Hırlakyan masanın üzerine iki kese daha atar .
- Daha ne istersin ?
Çeribaşı gözlerini altınlardan ayırmadan tok bir sesle şöyle der :
-Olmaz Hırlakyan Efendi ! Biz davul çalmayız ; bu din meselesi …
Maraş’ta önüne servet de yayılsa çingene ihanet etmez
Bizim çingenemiz vatanseverdir . Milli Kuvvetlere ve halka çok zarar veren eşkıya reisi Anzavur Ahmet’i vuran bir çingene idi .
İkinci Dünya Harbi yıllarında babam Biga’da komiserlik yaparken sefil bir çingeneyi göstererek derler ki : “ İşte bu adam Aznavur Ahmet’i vuran kişidir “
Seyid Onbaşı , Kara Fatma gibi unutulanlardan …
Çingen Ali .
Çetesi ile düşmana karşı mücadele eder . Bir gün ,düşmanlarla işbirliği yapan Aznavur Ahmet’in Biga’ya geleceğini öğrenerek kasabanın girişindeki bir menfezde pusuya yatar . Arkasında adamları ve beyaz bir at üzerinde yaklaşmakta olan Aznavur Ahmet’i bir atışla yere indirir . Adamları dağılıp kaçarlar .
Memlekete böyle bir hizmeti olan Çingen Ali aç , sefil ve unutulmuş ..
Babamın emri üzerine Çingen Ali’yi doğru berbere , oradan da hamama götürüp üzerine bekçi üniformasını giydirirler . Askılı palaskası ve tabancasıyla babamın karşısına getirilen Bekçi Ali dünyaya yeniden gelmiş gibidir .
Bu millet çingenesini sever , çingene de vatanını sever .
Bu topraklar için arnavutu,lazı,kürdü, çingenesi , çerkezi , abazası , gürcüsü, pomağı ,türkü kimler can vermedi ki !...
YORUMLAR
Çingene sözü pek hoş gelmiyor. Kendilerine Roman denmesi daha hoşlarına gidiyorsa, öyle denmeli.
Çingene kelimesi nereden gelmiş; O da belli değil. Buna aslını inkar ediyor denemez. Dediğiniz gibi Hindistan'dan göçmüşler.
Fizik olarakta zaten hintlilerle aynılar. Güzel yazıydı, yüreğinize sağlık. Sevgi ve saygılar Roman vatandaşlarımıza ve
güzel kalem sahibine
- Daha ne istersin ?
Çeribaşı gözlerini altınlardan ayırmadan tok bir sesle şöyle der :
-Olmaz Hırlakyan Efendi ! Biz davul çalmayız ; bu din meselesi …
Maraş’ta önüne servet de yayılsa çingene ihanet etmez
Bizim çingenemiz vatanseverdir . Milli Kuvvetlere ve halka çok zarar veren eşkıya reisi Anzavur Ahmet’i vuran bir çingene idi .
Eyvallah kardeş..çok güzel..duygulu..mükemmel bir yazıydı..yüreğinize sağlık olsun..saygı ve selâmlarımla..