- 1362 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
YUNUS EMRE VE YATTIĞI YERLER
Yunus Emre Ve Yattığı Yerler
Yunus Emre Ve Yattığı Yerler
Yunus Emre, Hoca Ahmed Yesevi, Mevlana’lar Hacı Bektaş’ı Veli’ler gibi insanlığın gönül evi mimarlarındandır... Yaşam kaygıları insan ve sevgi olmuştur...
Bu yüzden bütün dünya kabullenmiştir bu kutlu insanları...
Zaten, Anadolu’yu erlerden önce fetheden erenlerdir her biri...
Anadolu’ya askerden önce girmişler, o günün Anadolu’da yaşayan toplumunu sevgi hamuruyla, yüce dinimiz İslam’ın felsefesiyle yoğurmuşlardır...
Bir rivayete göre Hoca Ahmed Yesevi, Anadolu’ya 90 bin müridini göndermiştir…
Hacı Bektaş’ı Veli Ve Mevlana’nın bilinen birer türbeleri vardır. Ama Yunus Emre’nin, Türkiye’nin her kilometre taşında bir mezarı veya türbesi çıkar karşımıza...
Bu durum, çok sevildiği kadar Yunus emre adını kullanarak şiir yazmış ve Yunus’a özenmiş ozanların çokluğundan da kaynaklanmıştır.
“Halkın içinden yetişen bu şahsiyetin meçhuller içinde kalmasına en büyük amil olarak bir nevi edebiyat müverrihleri sayılan (Tezkire-i Şüera) sahiplerinin Yunus Emre’nin şiirlerini hüsnüniyetle benimsememeleri keyfiyetinden doğmuştur.Yunus Emre’nin hece vezni ile yazdığı ilahilerin halk arasında büyük bir zevkle ve istekle okunduğunu gören bazı şairler onun eserlerine lakayt kalmışlardır. Hatta bazıları daha ileri giderek alay etmek suretiyle intikam almayı bile istemişlerdir” (Dr.Fethi Erden, Türk Yurdu 5.cilt Ocak 1966 Yunus Emre Özel Sayı) Bu durum büyük ihtimalle yunus aruzla yazmadığı, öz Türkçe yazıp söylediği ve halk arasında daha iyi anlaşıldığı için, halktan kopmadığı içindir… Yunus bir saray şairi olmadığından halk arasında ilahileri ve şiirleriyle yüzyıllarca yaşamış gönülden sevilmiş ve yaşatılmıştır. Bu yüzden de Anadolu’nun her yerinde ve hatta Azerbaycan’da mezarı olduğu söylenmekte ve benimsenmektedir.
Ord.Prof Fuad Köprülü ’Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar’ isimli kitabında Mevlanalardan Yunuslardan bahsederken bir de onların yattığı yerleri yazmıştır. Tabii ki bu yazılar çok önemli incelemeler araştırmalar sonucu yazılmıştır.
Ord.Prf.Fuad Köprülü’ye göre: Yunus’un mezarları, Karaman’da, Eskişehirde, Konyada, Kula’da, hatta Azerbaycan’dadır.. ama sonuç olarak demektedir ki;
’Yunus’un mezarı, büyük ihtimalle, Eskişehir ve Bursalı Şeyh İsmail Hakkı’nın dediği gibi Keçiborlu yakınında bir karyededir’ demektedir.
Bursalı Şeyh İsmail Hakkı haç yolunda 16 yüzyılda bahsedilen bölgeden geçerken Yunus’un türbesinin ’neşvü nevma’ olduğundan bahsetmektedir. Yani, hatırasının yaşatıldığı.. Dolayısı ile ve yer adları, Yunus’un yaşadığı çağ incelendiğinde karşımıza Keçiborlu kazasının Güneykent Kasabası ’Geresin-i Emre’ çıkmaktadır. Ki bu tezi ilk araştırmalarında Abdülbaki Gölpınarlı da savunmuştur...
Her ne ise, erenlerin mezarı gönüllerdir...
Bizim mezarcılıkla işimiz olmadığından, bu işlin üzerine gitmeyip 1992 de Yunus şölenlerinde demiştikki,
’Eskişehir’deki Eskişehir’in, Kula’daki Kula’nın, Karaman’daki Karaman’ın.. buradaki (Isparta-Keçiborlu yakınındaki de Bizim Yunus...’
Bu söylemde belki ince bir nükte var ama, isteyen Bursalı şeyh İsmail Hakkı’yı, Fuad Köprülü’yü inceleyebilir...
Bu konuyu burada noktalarken,
Sizleri Yunus’un şu sözleriyle selamlıyorum:
GELİN TANIŞ OLALAIM
İŞİ KOLAY KILALIM
SEVELİM SEVİLELİM
DÜNYA KİMSEYE KALMAZ
Durmuş Kaya