- 1437 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
Hangi Islam : Cuma Salatı!
Kadınlara yapılan en büyük haksızlıklardan bir tanesi de, Cuma Salatı ile alakalıdır. Genel görüş " Erkeğe Cuma namazı farz, kadına farz değil" diye dile getirilir.
Peki gerçekten öylemi ? Acaba Kuranı kerim bunu böylemi emretmiş? Kuran emretmedi ise bu nerden dinimize montaj edilmiş?
Tek tek kısaca ele alalım inşallah.
a) Kuranı kerim de Cuma Salatı:
Yâ eyyuhellezîne âmenû izâ nûdiye lis salâti min yevmil cumuati fes’av ilâ zikrillâhi ve zerûl bey’a, zâlikum hayrun lekum in kuntum ta’lemûn(ta’lemûne).
Cumua Suresi 9 Ey inananlar! cuma günü, salat/namaz için çağrı yapıldığında, Allah’ı anmaya/Allah’ın Zikri’ne koşun! Alış-verişi bırakın! Eğer bilirseniz bu sizin için daha hayırlıdır.
Simdi arapçasınıda beraberinde asıyorum ki , arapça bilenler kendi okusun ve hitap kimlere olduğunu görsün.
Soruyorum şimdi hepinize de cuma suresinde hitap kime?
Hitap " Ey Iman edenler/ Ey Inananlar" denilen kişilere. Kadın imansızmı? Kadin " Iman edenler " kavramı içine girmiyormu?
Nasıl oluyor da Kuranın bir emri olan Cuma salatından kadınları men ediyorlar?
Ulema diyor "kadına farz değil"
Kuran diyor" Kadına farz"
Kime inanacağız? Elbetde Kuranı kerime inanacağız, yoksa ALLAHIN emrine karşı çıkmış oluruz. Bir daha söyleyelim hemde bağırarak yazalım ki , sağır sülo bile duysun" Kuranı kerim "EY INANANLAR" DIYE HITAP EDIYOR!. Demek ki kadın da dahil! Buraya kadar sanırsam sorun yoktur. Bunu en akılsızı bile anlamıştır.
Şimdi size soruyorum , acaba bir hadis bu ayetin hükmünü kaldırabilirmi? Diyeceksiniz ki " olurmu yahu öyle şey!".
Bakın bakalım ulema sihirli değnekleri ile size ne hokkabazlık gösteriyor.
b) Ulema hadis aracılığı ile kuranın ayetini kaldırıyor.
Size ulemanın görüşünü bir küçük alıntı ile göstereceğim. Bakın ayetin hükmünü nasıl kaldırıyor bu sahtekarlar.
"Cuma namazının farziyyetiyle ilgili ayetin (Cum’a, 62/9) kadın ve erkekleri içeren umumi hükmü sünnetle tahsis edildiği için, cuma namazı ile sadece hür, mukim ve (cuma namazına katılmaya engel olacak derecede hasta ve yaşlı olmayan) sağlıklı erkek Müslümanlar mükelleftir Nitekim ayetin umumi hükmünden hür, mukim ve sağlıklı olmayanlara da cuma namazının farz olduğu anlaşılmakta ise de, ayetin hükmü bu yönden de tahsis edilmiştir. Nitekim bir hadis-i şerifte, "Hürriyetine sahip olmayan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesna olmak üzere, cemaatle cuma namazı kılmak, her müslüman üzerinde vacip bir haktır"
(Ebu Davud, Salat, 168, Hadis No:1O67; Beyhekı, III, 172) buyurulmuştur"
Bir hadis, bir âyete zıt gibi görünürse, hadis-i şerife uyulur. Bir hadis, mezhebin hükmüne zıt gibi görünürse, mezhebin hükmüne uyulur.
(Mehmet Ali Demirbas - Mezheb ve Mezhebsizlik)
Ubeydullah el-Kerhî’ (v. 340/951): “Mezhebimizin hükümlerine uymayan her âyet ya te’vil edilmiştir yahut da mensûhtur; her hadîs de böyledir: ya te’vîl edilmiştir yahut da mensûhtur; başka bir hadis ile yürürlükten kaldırılmıştır.”
(el-Kerhî, er-Risâle, İst. ts, s. 84.)
Kerhî’nin demek istediği şudur: Nas ile mezheb çatıştığı zaman biz mezheb hükmünü alır, onu uygularız.
(Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İst., 2001, s. 236)
Yani kısaca şunu diyorlar " Mezhep Kuranın ayetinin hükmünü kaldırmıştır!"
Işte böyle dini yozlaştırdılar. Kuran ayetini yukarda, sizinle paylaştık. Kuran diyor ki" Ey Iman edenler" , bunlar diyor "hayır iman edenler arasında kadın yoktur, Hadis ile ayetin hükmünü kaldırıyoruz"! Yani ALLAH (haşa) bu kadarına akil erdirememiş, bunlar ALLAHA indirdiği dini öğretmeye kalkışıyor. Bu küfürün ta kendisidir !!!
Maide suresinde ALLAH diyor ki
Maide Suresi 3 .....Bugün sizin için dininizi kemale erdirdim, üzerinizdeki nimetimi tamamladım ve sizin için din olarak İslam’ı/Allah’a teslim olmayı seçtim......
(kuranda en son inen ayetdir).
Şu soruyu soralım tüm hocalara:" Kemale ermiş bir dinde nasıl oluyor da daha eklenti yahut çıkarma yapıyorsunuz? Din tamamlandı ise tamamdır! Tamam olan bir dinden birşey çıkarıp yahut ekleme yapılacaksa , ya din tamam değildir, yani Maide Suresindeki ayet yalan ayetdir (haşa) yahut dine ekleme yapmaya kalkışanlar sahtekardır.
Kuran buna ne der biliyormusunuz? Bakın ne diyor :
Bakara Suresi 101 Allah katından kendilerine, ellerinde bulunanı tasdikleyici bir resul geldiğinde, kitap verilenlerden bir fırka, Allah´ın Kitabı’nı hiç bilmiyorlarmış gibi kaldırıp arkalarına attılar.
Bakara Suresi 159 İndirdiğimiz açık-seçik delillerle, kılavuz mesajı; biz onu kitap’ta insanlara ayan-beyan gösterdikten sonra gizleyenlere, işte onlara, hem Allah lanet eder hem de diğer lanet okuyanlar lanet eder.
Ali İmran Suresi 23 Şu kendilerine kitap’tan pay verilmiş olanlara bak, aralarında hüküm vermesi için Allah’ın Kitabı’na çağrılıyorlar da içlerinden bir zümre yüz çevirerek dönüp gidiyor.
Ali İmran Suresi 187 Allah, kendilerine kitap verilenlerden şu yolda misak almıştı: “Onu insanlara mutlaka açık-seçik bildireceksiniz, onu saklamayacaksınız.”Ama onlar kitap’ı sırtlarının gerisine attılar, basit bir ücret karşılığı onu sattılar.Ne kötü şey satın alıyorlar!
ALLAH bu konu ile ilgili dünyanın ayetini indirmiş. Kuranı açık seçik bildirceksiniz , saklamayacaksınız, satmayacaksınız diye bin türlü şekilde dillendirmiştir, buna rağmen bazı kesim kalkıp " Mezhep ayetin hükmünü kaldırır" diye bir saçmalık ortaya çıkarmışlardır.
Son olarakta Halil hocamdan bu konuda muhteşem bir çalışma olduğunu düşündüğüm bir alıntı alacağım. Üstadın yanında çıraka susmak düşer...
"Cuma/toplantı kadınlara da farzdır/zorunlu görevdir:
Fıkıh ve İlmihal kitaplarında Cuma namazı kadınlara farz değildir diye yazar. Ama bu yanlıştır, hem de çok yanlıştır. Bu konu ‘Dinimiz İslam’da kadının yeri’ adıyla tarafımızdan genişçe incelendi. Oradan tetkikinde de fayda var. Yine de ana hatlarıyla konuya kısaca değinelim:
Allah’ü Teala tüm emir ve yasaklarını milliyet, ırk ve cinsiyet ayırımı yapmadan genel ve mutlak olarak bildirmiştir. O nedenle İslam dini Fıtrat dinidir ve EVRENSELDİR. Her milleti, her ırkı, her cinsi ve her ülkeyi aynen kapsar. Kulluk ve görev yükleme Vs. yönünden kadını erkekten ayırmamıştır. Kadını asla ikinci sınıf insan ve aklı ve dini noksan Müslüman yerine koymamıştır. (bu tarz kabuller hainler tarafından İslam’a sokulmak istenmiş; maalesef gafiller tarafından da kabul görmüştür. Bu tip inanç ve kabul büyük bir ihanet ve cinâyettir.)
Kur’ân-ı kerimde kadının cumaya/toplantıya katılmamasını açıkça veya işaret yoluyla isteyen, kadınlara farz olmadığını açıklayan hiçbir âyet yoktur. Cuma suresi 9. âyeti tekrar gözden geçirirsek:
‘Ey İnananlar ! Toplantı günü namaz için çağrı yapıldığı zaman, Allah’ı anmaya koşun. Alış verişi bırakın. Eğer bilirseniz bu sizin için daha hayırlıdır.’
diye, Allah Cc. kadın ve erkek, cinsiyet, milliyet ayırımı yapmadan her inanana sesleniyor. Herkesi bu işe görevlendiriyor.
Hadisi şeriflere ve İslam Tarihi’ne bakarsak Peygamber efendimizin kadınların mescitlere gitmelerini ve eşlerinin bu duruma engel olmamalarını istediğini ve Müslüman kadınların belirli bir zamana kadar (Emeviler dönemi) Cuma /Toplantı ’lara iştirak ettiklerini görürüz. Ama bazı hadis kitaplarında yer alan ve siyasi otoritesini baskı ve parayla sağlayabilmek için yazdırılmış kitaplarda göreceğimiz hadis diye bir rivâyet vardır ki, bu yalan bu konuda malzeme olarak kullanılmıştır. O da şu: Tarık bin Şihap hadisi diye meşhur olan hadis. Bu hadiste güya Peygamber efendimiz, “Cuma namazı, cemaat içinde bulunan her Müslüman üzerine Allahü Tealanın bir hakkı olup farzdır. Ancak bundan, köleler, kadınlar, çocuklar ve hastalar müstesna.” buyurmuş. Bu rivâyet/söylenti, hadis bilginleri tarafından tetkik edildiğinde bu hadisi ortaya atan Tarık bin Şihap’ın Peygamber efendimizi gördüğü; ama ondan hiçbir söz işitmediği teferruatla yer alır. Yani böyle bir şey aslında yok. Olay düzmece.
İşin aslı şu: O günkü siyasi otorite haksız iktidarlarını sürdürebilmek için, toplumdaki direnci kırmayı düşünür. Toplumun yarısını oluşturan kadınları olmadık yalanlarla (ki en fazla peygamber efendimizle ilgili), ayrıca kadınlar FİTNEYE sebep oluyorlar yani onlar Cumaya/toplantıya geldiklerinde erkekler kadınları görüyor ve CİNSEL TAHRİK oluyorlar bahanesiyle CUMADAN/TOPLANTIDAN uzaklaştırıp evlerine kapatırlar. O gün bu gün de böyle devam edip gidiyor..."
Hatasız olan ALLAHtır
En doğrusunu bilen de "O"dur!
Saygılarımla
Devamı gelecek
Mustafa Çelebi
YORUMLAR
Efendim Asri saadet okuyun, arastirin insallah..Orda zaten apacik yazilidir..Bununla birlikte su kaynaklari vereyim size..
Peygamber Efendimiz zamanında kadınlar da tıpkı erkekler gibi mescide gelip gidiyorlar, vakit namazlarıyla beraber Cuma ve bayram namazlarını da kılıyorlardı. Hatta özel günlerinde kadınların bayram namazına gelmeleri ve cemaatin gerisinde durarak tekbirlere iştirak etmeleri tavsiye ediliyordu. (Buhari, Îdeyn, 15)
139- (...) Bize Muhammed b. Hatim ile İbni Râfİ' rivayet ettiler. Dediler ki: Bize Şebâbe rivayet etti. (Dedi ki): Bana Verka, Amr'-dan, o da Mücâhid'den, o da İbni Ömer'den naklen rivayet etti. tbni ö-mer şöyle demiş: Besûlüllah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) :
«Kadınlara geceleyin mescidlere gitmek için İzin verin!» buyurdular. Bunun üzerine Abdullah'ın Vâkid ismindeki bir oğlu:
«Öyle ise kadınlar bunu bir fitne ve fesâd vesilesi ittihâz ederler.» dedi. İbni Ömer onun göğsüne vurdu ve:
— «Ben sana Resûlüllah (Salla!lahü Aleyhi ve Seliem) 'den hadis rivayet ediyorum; sen hayır diyorsun!» dedi.
Müslüm Salat 139
140- (...) Bize Harun b. Abdillah rivayet etti. (Dedi ki): Bize Abdullah b. Yezîd el-Mukri' rivayet etti. (Dedi ki): Bize Saîd (yani İbni Ebî Eyyûp) rivayet etti. (Dedi ki): Bize Ka'b b. Alkame [49], Bilâl b, Abdillah b. Ömer'den, o da babasından naklen rivayet etti. Şöyle demiş: Resûlüllah (Sallalkthü Aleyhi ve Seliem) :
«Kadınlar sizden izin istedikleri vakit onları mescidlerdeki nasiplerinden menetmeyİn.» buyurdular. Bunun üzerine Bilâl:
«Vallahi onları mutlaka menederiz.» dedi. Abdullah ona:
«Ben, Resûlüllah (Saltallahü Aleyhi ve Sellem) buyurdu, diyorum. Sen hâlâ onları mutlaka menederim diyorsun.» dedi.
Müslim , Salat, 140
136- (...) Bize Muhammed b. Abdillah b. Ntimeyr rivayet etti. (Dedi ki): Bize babam ile tbnİ İdrîs rivayet ettiler. Dediler ki: Bize U-beydullah, Nâfi'den, o da tbni Ömer'den naklen rivayet etti ki; Kesulülllah
(Sallallahü Aleyhi ve Sellem) :
«Allah'ın cariyelerini, Allah'ın mescidlerindon menetmeyin!» buyurmuşlar.
137- (...) Bize İbni Nümeyr rivayet etti. (Dedi ki): Bize babam rivayet etti. (Dedi M): Bize Hanzele rivayet etti. Dedi ki: Salimi şöyle derken işittim: İbni Ömer'i şunları söylerken dinledim: BesûHUUh (Sallallahü A leyhi ve Sellem):
«Kadınlarınız mescidlere gitmek için sizden izin «terlerse onlara izin verini» buyururken işittim.
134- (442) Bana Amru'n-Nâkıd İle Züheyr b. Harb hep birden tbni Uyeyne'den rivayet ettiler. Züheyr dedi ki: Bize Süfyân b. Uyeyne Zührî'den naklen rivayet etti. O da Sâlim'i, babasından naklen rivayet ederken dinlemiş, babası da Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Selle m)1 den naklen rivayet etmiş. Resûltillah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem):
«Birinizden zevcesi mescide gitmek için izin isterse onu menetmesini» buyurmuşlar.
133- (441) Bize Ebû Bekir b.EbiŞeybe rivayet etti (Dedi M): Bize Veki*, SÜfyan'dan, o da Ebû Hâzim'den, o da Sehl b. Sa'd'dan naklen rivayet etti. Sehl şöyle demiş:
«Vallahi ben bazı kimseleri elbiselerinin darlığından dolayı çocuklar gibi boyunlarına asmış oldukları halde Peygamber (SailaîhhÜ Aleyhi veSellem) 'in arkasında (Namaz kılarken) gördüm. Bir sözcü (kadınlara hitaben):
Ey kadınlar cemâati! Erkeklerden fince başlarınızı (secdeden kaldırmayın) dedi.»
Neyse ..Müslim, Salat bölümünde bunlari kendin yeterince arastirabilirsin. Ve asri saadeti okumani tavsiye ediyorum...
kadinlar hep mescide girip cikiyordu..Hatta Resülü ekrem onlari tesvik ediyordu..Ezan okundugunda cuma salati icin, hemen kalkip kosuyorlardi..
Demissin ki " Salat namaz " degildir. Peki bu durumda baska yerde gecen salati niye namaz diye tercüme ediyorsunuz?
Öyle ya Salat namaz degilse ( ki namaz degil gercektende ) o zaman kuranda baska yerlerde ki namaz diye tercüme edilenide o manada alalim..:)
Alevilerin cem ibadetine gelince, Cem bir toplantidir, topluca ibadet edilir cuma aksamlari!
Cuma icin öglen diye bir vakit yoktur..Cagri ne zaman yapilirsa salata o zaman toplanilir..
Neyse dedigim gibi bunlari arastirip kolayca bulabilirsin..
Saygilarimla efendim :)
Cuma kelimesi toplantı dan ziyade toplanma anlamına gelir.Bugünkü anlamda panel, toplantı şeklinde açıklamak doğru olmaz diye düşünüyorum.
Cuma suresindeki ayette ne yazıldığını sizde açıkça eklemişsiniz yazınızda.
"Ey inananlar" diyor ama , o ayette zaten namaz kılın demiyor ki açıkça? Allahı anmaya, zikretmeye koşun."Alışverişi bırakın" diyor. Kadın da erkek deCuma salatında Allahı anarlar, zikrederler, işi gücü bırakırlar.Ama buradan kadınlara da cuma namazı camide cemaatle kılınması işte farz oldu sonucunu nasıl çıkardığınızı merak etmekteyim.
Ben de dedim ki o ayette, Cuma namazının vakti de yazmıyor, nasıl kılınacağı da yazmıyor.Şayet sizin dediğiniz gibi toplantı, sorunları konuşmak vb. ise onun da detayını vermiyor.
Alevilerin yaptığı cem ile cuma ayetini ilişkilendirin bakalım ayette öyle bir yöntem mi öneriliyor?
Bu örnekleri vermekteki gayem, Ayetlerin nasıl uygulanacağını, sözkonusu örnekte Cuma salatının nasıl eda edileceğini Peygamberin(SAV) uygulamalarından anlıyoruz demek içindi zaten.
Öğle namazı vaktinde kılındığı, kaç rekat kılındığı, usul ve yöntemi ayette yazmıyor, uygulamadan anlıyoruz.
Kadınların Cuma namazı kılması hususunu da işte, diyanetin sitesinden alıntı yaptığım önceki yorumda belirttiğim gibi
Nebinin uygulamalarından anlıyoruz.
Kesinlikle bütün müslüman kadınların cuma namazında mescit cemaati olduğu konusunda bir uygulama yok.Hiç bir örnek yok.Varsa bir kaynağınız bu konuda belirtin.Asr-ı saadette bütün kadınların toplu olarak cuma namazı kıldığı yönünde değil, bazı kadınların bazı zamanlarda mescitlerde cuma namazı kıldıklarına yönelik bilgi var sadece.
Kadınlara, hepsine istisnasız farzdı da, niçin asr-ı sadette böyle bir uygulamadan bugüne kadar habedar değiliz? Öyle bir sahih kaynak göstermiyor iddia sahipleri?
Ayrıca Cuma Salatı namaz değildi, asıl maksat sorunları konuşmak vs. idi derken bir yandan, diğer yandan da ana yazınızın ilk paragraflarında cuma namazı erkeklere farz kadınlara farz değil şeklinde girizgah yapılmasını ve devamında kadınlara da "cuma namazın" farz olduğunu izah etmeye çalışılmasını nasıl birbirine bağdaştıracağız bilemiyorum.
Size göre, Namaz olmayan cuma salatını bu denli çarpışık ve karmaşık hale getirmeye çalışıp sonunda da "zaten namaz değil o" demenin mantığını çözemedim açıkçası.
Sayin Erolbasci...Konu " Kadinlar isterse kilar " degil kuranda..
Kuran diyor ki" Ey inananlar " yani kadinada farz kiliyor.
Eger biz simdi kadin dilerse kilar dersek o zaman bunun aynisi erkek icinde gecerli olmasina mecbur..Yok diyorsak Farzdir, o zaman kadin icinde farzdir! Mecbu kilacak caresi yok.
Diyorsunuz ki yasak koymamis kimse.Evet koymamisda ama farzda dememis!
Yine bazi konuda aciklik getirmek istiyorum..
Kuranda Cuma kelimesi " Toplanti " demektir.. Toplanti , ona göre secilmis olan toplanti evinde yapilir, yahut peygamber efendimizin yaptigini gibi mescitde..Cünkü bes adam gelmiyor besyüz adam geliyor..Cuma Salatindan maksat Namaz degil idi, asil maksat sorunlari konusmak , yoksul varsa doyurmak vesaire idi..
Su an alevilerin yaptigi cem aynen buna dayanmakta!
Bazi gercekleri lütfen arastirin..Islami acidan " SALAT" konusunu Hakki Yilmazin " Tebyinül Kuran " calismasindan okuyabilirsiniz...
Saygilarimla
Konuyla ilgili diyanet gov.tr de herkesin ulaşılabileceği şu açıklama var;
*********
Kadınların Cuma, Bayram ve Cenaze Namazı Kılıp Kılamayacağı ve Bunların Saflardaki Durumu
Tarih: 23/9/2002 Cuma namazı farz-ı ayın, bayram namazları vacip, cenaze namazı ise farz-ı kifayedir. Bunlardan cuma ve bayram namazları, ancak cemaatle kılınır. Cenaze namazının cemaatle kılınması şart olmadığı gibi; ister erkek, ister kadın olsun tek bir müslümanın kılmasıyla kifai farz yerine gelmiş olur. Görüldüğü üzere, gerek mükellefiyet gerek hüküm bakımından cenaze namazında kadın ile erkek arasında hiç bir fark yoktur.
Cuma namazının farziyyetiyle ilgili ayetin (Cum'a, 62/9) kadın ve erkekleri içeren umumi hükmü sünnetle tahsis edildiği için, cuma namazı ile sadece hür, mukim ve (cuma namazına katılmaya engel olacak derecede hasta ve yaşlı olmayan) sağlıklı erkek Müslümanlar mükelleftir. Nitekim ayetin umumi hükmünden hür, mukim ve sağlıklı olmayanlara da cuma namazının farz olduğu anlaşılmakta ise de, ayetin hükmü bu yönden de tahsis edilmiştir. Nitekim bir hadis-i şerifte, "Hürriyetine sahip olmayan köle, kadın, çocuk ve hasta .müstesna olmak üzere, cemaatle cuma namazı kılmak, her müslüman üzerinde vacip bir haktır." (Ebu Davad, Salat, 168, Hadis No:1O67; Beyhekı, III, 172) buyurulmuştur. Bu itibarla kadınlar cuma namazı ile yükümlü değildir. Cuma namazının kadınlara farz olmadığı konusunda icma vardır. Asr-ı saadetten beri hiçbir İslam müçtehit ve alimi bunun aksini söylememiş, bütün İslam ülkelerinde, her dönemde uygulama da böylece devam ede gelmiştir.
Vakıa, cuma ve bayram namazları ile yükümlü olmadıkları halde kadınlar isterlerse bu namazlara katılabilirler. Bu takdirde, kendisine cuma namazı farz olmayan (mesela dinen misafir sayılan) bir kişinin cuma namazını kıldığında o günkü öğle namazını kılmasına gerek olmadığı gibi, cuma namazına katılan kadınların da ayrıca öğle namazını kılmaları gerekmez. Nitekim günümüzde beş vakit namazda ve özellikle teravihte olduğu gibi, gerek asr-ı saadette, gerek sonraki dönelerde kadınlardan çok sayıda cuma ve bayram namazlarına katılanlar olmuştur. Ancak ne Hz. Peygamber (s.a.) döneminde ne de müteakip asırlarda beş vakit namazla mükellef kadınların tamamının cuma ve bayram namazlarına katıldığı sabit değildir. Günümüzde de isteyen hanımların cami adabına uyarak camilerin kendilerine ayrılan bölümlerinde,cuma ve bayram namazı kılmalarında hiçbir sakınca yoktur.
Safların düzenlenmesine gelince:
İslami hükümlere göre, sadece namaz kılarken değil, ihtiyaç ve zaruret bulunmadıkça kadınların erkekler arasına karışmayıp, uygun olan ayrı bir yerde bulunmaları uygun olur. Bu itibarla ister cuma, ister bayram, ister cenaze, hangi namaz olursa olsun, kadınlar erkeklerle birlikte namaz kıldıkları takdirde, erkeklerden ayrı, uygun bir yerde namaza durmaları gerekir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.) namaz saflarını önce erkekler, sonra erkek çocuklar en arkada da kadınlar olmak üzere düzenlemiş; "namazda erkek saflarının en faziletlisi en önde olanı, fazileti en az olanı ise en arkada bulunanıdır. Kadın safların en faziletlisi ise en arkada kalanı, en az faziletlisi ise en önde olanıdır." (Müslim, Salat , 132;Ebu Daud, Salat, 97. Tirmiz.i, Mevakıt, 52; Nesai, İmame, 32; İbn Mace, İkame, 52) buyurmuştur. Sünnet olan safların böyle olmasıdır. Sünnete uymayarak, kadınlar erkek safları arasına karışarak imama uyarlarsa, Hanefi mezhebine göre rüku ve secdeli namazlarda kadınların arkasında ve hizasında kalan erkeklerin namazları fasit olmuş sayılır. bu duruma sebep olan kadınlar da günah işlemiş olurlar. Bu durum, rüku, ve secdesi bulunmayan cenaze namazında meydana gelirse, erkeklerin namazı fasit olmazsa da, sünnete (yani Hz. Peygamber (s.a.) 'in düzenlemesine) aykırı hareket edildiği için mekruh olur.
***********
Hiç bir kaynak kadınlara cuma namazı kılmaları yasak demiyor yani.
Yazıda da "ebu davud " dan bir hadis alıntısıyla aynı şekilde konu izah edilmiş ancak altına eklenen başka kaynak ve kişilerden eklemelerle konu "ayetlerin ortadan kaldırılması" noktasına çekilmeye çalışılmış gibi görünüyor.
Yazıda da bahsi geçen Cuma suresinde;
Cuma Suresi 9 " Ey inananlar! cuma günü, salat/namaz için çağrı yapıldığında, Allah’ı anmaya/Allah’ın Zikri’ne koşun! Alış-verişi bırakın! Eğer bilirseniz bu sizin için daha hayırlıdır." denildiği aktarılıyor.
Ayetten, Allahı anmak için cuma günü namaz için çağrı yapıldığında Allahı anmaya koşun, işi gücü bırakın deniliyor.Buradan camiye gidin cemaat ile Allahı anın sonucunu nasıl çıkarıyoruz pekiYa da cuma günü cuma namazının hangi vakitte kılınacağı belli mi?Sabah, öğle, akşam, ikindivs?
Evine koşup Allahı anmaya ne engel var bu ayete göre?
Cemaatle toplu olarak cuma namazının kılınacağı sonucu çıkıyor mu bu ayetten peki?
Öyleyse niçin cemaatle kılınması mecbur tutuluyor? Vakit namazlarını tek başına da kılabilmemize rağmen?
Çünkü Hz. Muhammedin uygulamalarına bakılıyor.
Diyanetin alıntı yaptığım açıklaması da yeterince açıklıyor konuyu zaten.
Ayetin uygulamasını Hz.MUhammed, cuma namazını mescitte ve cemaatle kılarak yapıyor.
Asr-ı saadette de bazı kadınların da camilerde mescitlerde cemaatle cuma namazı kıldıkları vurgulanıyor.Ama bütün kadınların buna hiçbir zaman mecbur ttutulmadığından bahsediliyor.Kadınların Cuma namazlarına mecbur tutuldukları yönünde de asr-ı saadetten günümüze kadar hiç bir uygulamanın da olmadığından bahsediliyor.
Diyanetin açıklamasında kadınlara cuma namazının farz olmadığı hususu ebu davuddan aktarılan hadise dayandırılıyor.
Bizim bazı akl-ı evveller acaba niçin Cuma namazlarını da yatsı vaktinde kılalım, işgücünden kaybetmeyelim demiyorlar mesela? Ayette Cuma namazının vakti belirtilmiyor?
Neyse değişik maksatlı kafa karıştırma gayretlerini bir tarafa bırakalım.Değineceğim bir başka husus da şu;
Diyelim ki cuma namazı kadınlara da farz olmuş olsun.
İslam kolaylık dini, kadınlara bir farzdan - adetliyken namaz, oruç vb. gibi- kaçınmaları için ya da erteleyebilmeleir için verilen bir hak nasıl olur da kadınları 2. sınıf görme ile izah edilebilir.
Olsa olsa onlara pozitif ayrımcılık yapıldığından bahsedilebilir.
Keza gündelik hayatta da kadının evde bebesini bırakıp cemaate cumaya koşması zorunluluğundan rivayet edilen Hadis-i şerife göre kurtarılması bir kolaylık değil midir kadınlar için?Bütün inananlar cemaate gittiğinde mesela ne olacaktır küçük çocuklara?Hadi hamilelere, yeni doğum yapmışlara ruhsat var da 3-4-5-6- yaşlarında çocuğu olanlara?