- 1701 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
YEMEKTEN SONRA YAKMA! Bİ CUVARA.....
“İster zengin ol ister fukara; yemekten sonra yak bi cuvara” derlerdi eskiden büyüklerimiz ve yemeği yer yemez de yakarlardı cuvarayı. Büyük bir zevkle tüttürürlerdi dumanını.
Şimdi bu sözü söyleyecek bir babayiğit çıkar mı bilmem. Ben çıkmaz diyorum; ama yine de belli olmaz.
İnsanoğlu içtiği sigaranın üzerinde koca koca harflerle “Sigara sağlığa zararlıdır” yazısını her bir sigara yaktığında okumasına rağmen, kolay kolay bırakamıyor. Ama inanıyorum ki eninde sonunda pes diyecekler ve elindeki Pis Kokan Sigara’dan son bir kez bir fırt çekip “Lanet olsun artık ben bu zıkkımı içmeyeceğim” deyip, yere atacaklar; ayakkabılarının altında ezecekler. Böylece, kapalı alanlarda, Yüce Yaradanımızın bizlere karşılıksız ve ücretsiz bahşettiği o güzelim ter temiz havamızı KİR-LET-ME-YE-CEK-LER.
Sigara Tiryakilerinin sanırım haberleri vardır. Ama yinede ben bir vatandaş olarak onlara bir uyarıda bulunayım; artık havamızı kirleten tiryakilerimiz, Kabahatlar Kanunu gereği, 19 Temmuz 2009 Pazar gününden itibaren “kahvehane, kafeterya, birahane, nargile içilen mekânlar, dernek ve vakıflara ait lokaller gibi eğlence hizmeti verilen işletmeler ve lokantalar dâhil kamu ve özel hukuk kişilerine ait tüm binaların kapalı alanlarında; taksi hizmeti verenler dâhil olmak üzere karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolu toplu taşıma araçlarında; özel eğitim ve öğretim kurumları dâhil olmak üzere ilk ve orta öğrenim kurumları ile okul öncesi eğitim kurumlarının, dershanelerin, kültür ve sosyal hizmet binalarının kapalı alanları ile birlikte açık alanlarında; apartmanın merdivenleri veya asansörü gibi, kapalı ortak kullanım alanlarında” sigara, İ-ÇE-ME-YE-CEK-LER.
Gözünüz aydın sigara içmeyen sevgili dostlarım. Sigara Tiryakisi olmayan bizlerin 19 Temmuz 2009 tarihi bir bayram günüdür. Bugünü hafızanızın bir yerine yazınız. Bence bu bir devrimdir; sigara içmeyenlerin kazandığı en büyük bir inkılâp.
Aslında ilçemizde bundan yirmi yedi yıl önce, Rahmetli Recep Yazıcıoğlu, hem Kaymakamlık hem de Belediye Başkanlığı’nı birlikte yaptığı yıllarda hiçbir yasaya dayanmadan kahvehanelerde sigara içmeyi yasaklamış, kahvehanelere satranç koydurmuş, gazete ve kitap okuma bölümleri açtırmış, sokağa tükürmeyi de yasaklamıştı. Hatta bir gün bizzat kendisi Alaca Belediye Binası’ndan aşağıya bakarken, yere tüküren bir şahsı görmüş; pencereyi açıp, zabıtaya meydanı kirleten şahsı yakalatıp, o zamanın parası ile ceza kestirmişti. Bu yasaklardan dolayı Recep Yazıcıoğlu’na, ilçemizde Osmanlı İmparatorluğu’nda yasakçılığı ile ün yapmış padişahın ismi olan “ IV. Murat” lakabı takılmıştı.
Bizler o yıllarda gençtik. Sayın Yazıcıoğlu’nun almış olduğu bu radikal kararlarına isyan etmiştik. O büyük insanın kıymetini bilememiştik ve “Hangi devirde yaşıyoruz. Burası komünist bir rejim mi? Böyle baskı olur mu? İnsanların sigara içmesine bir kaymakam nasıl karışır?” diye, kendi aramızda Rahmetlinin arkasından veryansın etmiştik.
Ama yıllar sonra Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin çıkardığı bir Kanun ile 19 Temmuz 2009 tarihinden itibaren kapalı mekânlarda sigara içilmeyeceği tüm ülke sathında yürürlüğe girince, Rahmetli Recep Yazıcıoğlu’nun yıllar önce Alaca ilçemizde başlattığı “Sigara Yasağı” uygulamasında ne kadar haklı ve aydın bir insan olduğunu şimdi yeni anlıyoruz.
Yirmi yedi yıl önce Alaca İlçemizde kahvehanelerde bizlerin sağlığını düşünen ve sigara dumanından bizleri kurtaran Merhum Recep Yazıcıoğlu’na ne kadar teşekkür etsek azdır.
Recep Yazıcıoğlu yaşasaydı, yirmi yedi yıl sonra, ilçemizde uygulamaya koyduğu “Sigara Yasağı”düşüncesinin ülke sathında gerçekleştiğini görse idi; ne kadar mutlu olurdu değil mi?
Büyük insanlar bu dünyadan çok tez göçüyor.Recep Yazıcıoğlu’da büyük insanlardan biriydi. Çok verimli olacağı yıllarda ecel onu aramızdan aldı.
Gençlik yıllarımızda “Sigara Yasağı”ndan dolayı eleştirdiğimiz Rahmetli Yazıcıoğlu hakkını bizlere helal eder mi bilmem. Onun sayesinde yıllar önce ilçemizde birçok insan sigaradan kurtuldu. Bu büyük insanın Mekân-ı Cennet olsun.
Sigara tiryakileri artık bir karar verme aşamasındasınız. Sigarayı en kısa zamanda bırakırsanız sizin için çok iyi olur; hem sağlığınız kurtulur hem de cebiniz. Benden söylemesi.
Sigarayı bırakmayıp da kapalı mekânlarda içmeye devam ederseniz, kabahat işlemiş olacaksınız ve Kabahatler Yasası’na göre de ceza ödeyeceksiniz.
Bakınız; Yasağı ihlal eddiğinizde uygulanacak cezai müeyyideler ise şöyle olacak:
“Kapalı mekânda tütün ve tütün mamulleri kullanılması durumunda Kabahatler Kanunu’nun 39. maddesi gereği kişiye verilecek ceza, kamu hizmet binalarında ve kamuya ait toplu taşıma araçlarında ilgili idari birim amirinin yetkili kıldığı kamu görevlilerince uygulanacak.
Özel toplu taşıma araçlarında ilk başvurulan kolluk birimi yetkilileri olacak.
Özel hukuk kişilerine ait binalarda en yakın kolluk birimi yetkilileri tarafından ceza verilebilecek. Bu kişiler tarafından verilecek idari para cezası 2009 yılı için 69 TL olacak.”
Bu ceza sigara içenlere verilecek. Yasağa uymayan işletmeye verilecek cezalar ise şöyle:
“Yasakların uygulanması ve tedbirlerin alınmasıyla ilgili yükümlülüklerini yerine getirmeyen işletme sorumluları, işletme izni veren kurum tarafından yazılı olarak uyarılacak. Uyarıya rağmen, verilen sürede yükümlülüklerini yerine getirmeyenler belediye sınırları içerisinde belediye encümeni, belediye sınırları dışında ise mahalli mülki amir tarafından 2009 yılı için 560 TL’ den 5 bin 600 TL’ye kadar idari para cezası ile cezalandırılacak.”
İlçemizde sanırım otuza yakın kahvehane ve internet kafeler, beş altı tane lokanta, birkaç tane düğün salonu var. Bu iş yerleri sahipleri bu mekânlarında sigara içirirlerse 5 bin 600 TL cezayı ödeyecekler.
Bakalım bu cezalar ilk defa ilçemizde hangi şahsa ve hangi işletmeye uygulanacak; daha doğrusu kim ve hangi işletme milli olacak?
“İşletme kamu kurumu ise görev ve sorumluluklarını yerine getirmeyen memurlar ve kamu görevlileri hakkında disiplin soruşturması açılacak.
Tütün ürünleriyle ilgili izmarit, paket, ağızlık, kâğıt ve benzeri atıkları çevreye atanlara belediye zabıta görevlileri tarafından 25 TL para cezası verilecek.
Tütün ürünlerinin tüketiminin yasaklandığı yerlere, yasal düzenleme ve buna uymamanın cezai sonuçlarını belirten uyarı yazıları asılacak.
Tütün ürünleri satışı yapılan yerlerde 18 yaşını doldurmayanlara tütün ürünü satılmayacağına dair yazılar herkes tarafından görülebilir yerlere asılacak. Bunu yapmayanlara mahalli mülk amiri tarafından bin 120 TL para cezası verilecek.”
Gördüğünüz gibi sigara tiryakilerinin hiç hoş karşılamadıkları bir manzara ile karşı karşıyayız. Sigara içmeyenlerin ise bayram ettikleri bir güzel uygulama. Şahsen ben bu yasanın çıktığı günden beri göbek atıyorum ve gündemdeki kolbastısını büyük bir zevkle ellerimi açarak, oynuyorum. Sevincime diyecek yok.
“Sigara Yasağı” vatana millete hayırlı olsun.
“Sigara Yasağı” ile ilgili çıkan bu güzel yasal düzenlemede emeği geçen herkesi en kalbi duygularımla kutluyorum.
Çünkü sigara içmeyen bizlerin ömürlerini bu vesileyle uzatmış oldular.
Allah hepsinden razı olsun.
Son söz olarak ta hemşerilerime “İster zengin ol, ister fukara; yemekten sonra yakma! bi cuvara” diyorum.
Dumansız günlere merhaba.
Hoşça kalınız.
Şükrü BİLGİLİ
YORUMLAR
Yasasin kotuluk! Hahahahahaha diyesim geldi bir anda.
"Nush(nasihat) ile uslanmayani etmeli tekdir, tekdir ile uslanmayanin hakki kotektir"
Ee, bazen insanlara mustehak oluyor bazi seyler.. Evet; bizim bayramimiz oldu. Oldu olmaya daaaaaaaaa! Uranus rumuzlu arkadasimizin dedigi gibi hikaye! mi cikti acaba? Degil elbet. Ama; bu yasak sonucunda halkimizin yasadiklarina tanik olmak da uzdu beni. Sigara yasagi yuzunden birkac olum haberleri izledim, okudum ve gercek anlamda uzuldum. Bitmek tukenmek bilmeyen cehaletimize! :( Kim takar Recep Yazicioglu'nu durumlari yani ;) Allah rahmet eylesin Recep Yazicioglu. Guzel bir sekilde ya'd edilmek ne onurlu ! Bu Recepler akilli adamlar canim :) Sayin Recep Tayyip Erdogan, sayin Recep Akdag ellerinizden hurmetle operim :) En azindan kapali mekanlarda sigara icen kisilere, rahatsiz olan bizler, istedigimiz gibi, mudahele etme sansini/hakkini dogurdu..
Olsun % 1 kazanim dahi olsa; kar kardir bizim icin.. Oyle degil mi?
Tebrikler.