- 461 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
TÜRK'ÜN TÜTÜNLE İMTİHANI
Kaç gündür tütünle yatıp, sigara yasağıyla kalkıyoruz. Devlet bir takım yeni yasaklar koymuş ve bu yasaklar da bu günlerde yürürlüğe giriyormuş.
Herkesete bir merak, nasıl uygulanacak, neler olacak?
Hiç merak ettiniz mi?
Sigarayı ne zamandan beri içiyoruz?
Daha doğrusu tiryakilerimiz içiyor?
Ben küçük bir araştırma yaptım.
Sultan Birinci Ahmet (Sultanahmet Caimii’ni yaptıran padişah) ın sultanlığı zamanında ülkeye tütünün girdiğini görüyoruz.
Ondan önden önce ülkede sigara içildiğine dair bir kayda rastlayamıyoruz.
1606 yılında ilk tütün getirildiğinde kısa sürede yayılmaya başladı. Özenti ve merakla başlamış olan tütün hemen sokaklara kadar indi...
İlim adamlarının, DUHAN-I BED HUY (Pis kokulu duman) diye muhalefeti ve aleyhte verilen fetvalara rağmen, hızlı bir yayılma trendi gösterdiği anlaşılmaktadır.
Tarihçi Peçevi diyor ki:
“Sokaklarda ve bazarda dahi, lüle ellerinden düşmez oldu. Birbirlerinin yüzüne gözüne pof pof deyu esvak u mahallatı (sokak ve mahalleleri) dahi kokuttular. Hakkında nice yave eşar nazmedüp (uyduruk şiirler yazıp) bimünasebet (münasabetsizce) okudular...”
Galiba biz Türkler işte o tarihten beri sigarayı çok sevdik. (Tiryakileri kasdediyorum) Sanırım dünya üzerinde oransal olarak en çok sigara içen milletlerin başında geliyoruz.
Başka sahalarda başarılarımız az. Bu başarıyla öğünelim mi?
Bilindiği gibi sigara bir çok hastalıkların sebebi olarak gösteriliyor.
Galiba biz birazcık hastayız.
Çünkü sigarayı çok içiyoruz.
Şöyle desek:
Kaleden kaleye şahin uçurdum,
Tütün içe içe sağlığım kaçırdım...
Bakalım görelim yeni yasaklar işe yarayacak mı, yoksa yasağa karşı meylimizden dolayı tiryakilerimizin sayısı artacak mı?
Elbette herekesin bu illetten bir an önce kurtulmasını diliyoruz.
Biz değil belki ama, umarım yakın gelecek kuşaklarımızdan biri, belki şöyle başlayan bir yazı yazacaktır:
"Tütün ülkemize 1606 yılında girmiş, asırla boyu içilmiş, sonunda zararı anlaşıldığı için şu tarihten itibaren de tamamen terkedilmiştir. Artık ülkemizde tütün içen kimse bulunmamaktadır."
Ümit bu ya...
Kimbilir...
Ekrem Şama
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.