- 1660 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
GÜZEL DİLİM..
2000-2001 eğitim öğretim yılı.
Sosyal Bilgiler dersindeyiz.
Konumuz Anadolu Selçuklu Beylikleri..
Türkçe konuşup Türkçe yazmaktan söz ediyorduk.Karacaoğlan,Yunus EMRE örneklerini verdim.Sonra Karamanoğlu Mehmet Bey’den söz ettim ardından sanırım Türk Dİl Kurumu’ndan.Öğrenciler 11.yaşında.Çocuklara bir dilin "resmi dil " devlet dili olmasının önemini anlatmalıydım.
Önce büyük bir gövdesi,güçlü dalları olan iki ağaç çizdim.Biri Arapça oldu diğeri Farsça.
Arada da küçük bir fidan Türkçe.İki güçlü ağaç arasında kalmış.Güneş almıyor-yağmur almıyor.Çünkü dönemin hükümdarlarının saraylarında Arapça-Farşça makbul..Köylü,özbe öz Türk olan insanımız kendi aralarında Türkçe konuşur,Türkçe yazar,türkülerini Türkçe dile getirir getirmesine ama bu dil açıkcası seçkinlerin dili gibi rağbet görmezmiş .Devlete derdini nasıl anlatacak,devlet kendini nasıl ifade edecek...
Bu iki güçlü ağaç arasında,o küçük güzel fidan nasıl büyüyecek nasıl gelişecek.Oysa dille bilgiler,duygular-düşünceler aktarılır.Ne denli zengin kültür(ekin) oluşturursak oluşturalım onu ifade edecek,halka aktaracak bir yol bulamazsak geleceğe aktaramayız.Çünkü halk anladığını korur,kendini sayanı gönlünde ve aklında yer edeni seve seve taşır ..
İki Türk bu durumu değiştirecek kararı almışlar.Biri 13.yyılda KAramanoğlu veziri Mehmet Bey Türkçe’den başka dl kullanılmayacakır kararını açıklamış meşhur bildirgesiyle.ya da çok bilinen adıyla fermanıyla diğeri 20. yyılda Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK.O’ da dilimizin gelişip,serpilmesi için Arapça ve FArsça’yı ötelemiş,yani bu ağaçları uzağa taşımış ki Türkçe güneşi görsün,yağmur alsın büyüsün diye...
Bu arada tahtada iki ağacı tahtanın yanlarına kaydırıp Türkçe’yi gösteren ağacı güneşle yağmurla buluşturdum.
Çok iyi anımsıyorum, öğrencim,sevgili Kaan -6/A sınıfındayım-heyacanla parmak kaldırıp söz istedi.Söz aldığında sorduğu soru:
"-Öğretmenim o ağaçlar hala orada duruyor mu?"
Sanırım bu soruya önce şaşırdım,sonra düşündüm acaba örnek yanlış mı diye en çok da sevdim.Sempatik buldum.
HAla bu örneği veririm..galiba benzer soru sorulur mu diye merakla beklediğimi itiraf etmeliyim.
Paylaşmak istedim.