- 770 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Şiirde Kafiye Sorunu 1
I-
Şiir dışındaki edebi metinlerin(roman,öykü,deneme vs...) ortaya çıkışı;
Avrupa’da ve ülkemizde,
kapitalist üretim ilişkileri ile birlikte kentsoylu sınıfının belirmesine,
bu sınıfın kendi iktisadi ve kültürel ihtiyaçlarının
gereksinimine rastlar.
II-
Şiir ise; belirmek için
herhangi bir sosyal sınıfın öncülüğüne
ihtiyaç duymamıştır.İnsanlar çok eski
zamanlardan itibaren.kimi zaman tabiat
karşısındaki hayret ve coşkularını,
kimi zaman tanrının yüceliğine duyulan
hayranlıklarını;sorunlarını,duygularını,
umut ve beklentilerini hep şiirde dile
getirmişlerdir.Böylece kendilerini şiir içinde
tanımış ve tanımlamışlardı.
III-
Şiir, bütün toplumlar açısından
benzer anlamlar ihtiva etmese de
ortak bazı fonksiyonlara sahipti.
Mesela,İslamiyet öncesi arap dünyasında
şiirin; şairlere şeytan tarafından vahyedillen
sözler olduğuna inanılırdı.
Benzer bir inanışın antik yunanda
hakim olup olmadığını bilmiyorum,
ancak bu iki toplumdan yola çıkarak şiirin
modernizm öncesi toplumlarda
" tabiatın bilinen yasaları ve
hakim gücün menfaatleri ile uyumlu
hareket eden bir araç" olduğunu söyleyebiliriz.
IV-
Yunan site devletlerinde
"şiir yazmak" ile "felsefe yapmak"
biri diğerinin alternatifi olarak görülmüştü
***Yani felsefe sorguluyor şiir onaylıyordu***
V-
"Onaylayan", "destekleyen", "alkışlayan"
şiirin ihtiyaç duyduğu coşku,
kulağa hitap eden bir ahenge
belki de daha önemlisi ezberlenmesinin
kolay olmasını sağlayacak yöntemlere
ihtiyaç duyuyordu.
VI-İşte bu kolay ezberleme ihtiyacı,
bir önceki mısranın
sonraki mısrayı çağrıştıracak referanslara
sahip olmasıyla karşılanmaya çalışıldı.
Kafiyeyi şiir için vazgeçilmez hale getiren
unsur buydu:
***ezberlenmede ve uzun süre hafızada tutmada kolaylık***
YORUMLAR
Kafiye şiiri daha akıcı hale getiriyor
Ayrıca bir düzen de olmasını gerektirdiğinden şairi düşündürüyorda
ŞUARA - ŞAİRLER SURESİNDE
224- Şairler(e gelince), onlara da sapıklar uyar.
225, 226- Onların her vadide şaşkın şaşkın dolaştıklarını ve gerçekte yapmadıkları şeyleri söylediklerini görmedin mi?
yada başka tercemeden
224-) Veş şuaraü yettebiuhümül ğavun;
Ve şairler (e gelince), onlara ğaviyn (hakikattan sapan-şaşanlar) tabi olur.
225-) Elem tera ennehüm fiy külli vadin yehiymun;
Görmedin mi ki onlar (şeytan ilkası, hayal-evham ürünü) her vadide alık alık dolaşırlar.
226-) Ve ennehüm yekulune ma la yef'alun;
Ve muhakkak ki onlar yapmayacakları şeyleri söylerler.
ŞAİRLERİN BOŞ HAYELLER KURUP YAŞAMADIKLARI BOŞ HAYELLERİNİ SÖYLÜYOR OLMALARI ELEŞTİRİLMEKTEDİR
YAŞADIKLARINI YAZANLAR BU TANIM DIŞINDADIR TABİKİ
ugurozaltin tarafından 6/12/2009 6:24:21 PM zamanında düzenlenmiştir.