- 703 Okunma
- 12 Yorum
- 0 Beğeni
64 - İNANÇ
Onur BİLGE
Bursa’da, Tophane’deki bir bankta bir süre oturup, etrafı seyrederken; babam, Osmanlı Devleti’nin kuruluş dönemimde karşılaşılan güçlüklere, rehber şahsiyetlerden Şeyh Edebali Hazretleri’nin nasıl müdahale ettiğini, Beyliğin İmparatorluğa dönüşme müjdesini vererek, Osman Bey’i nasihatleriyle ne güzel yönlendirdiğini anlatmıştı:
“Şeyh Edebali, Karamanlı, Şam’da tasavvufi eğitim görmüş, Tefsir ve Hadis ilmi almış, özellikle İslam Hukuku konusunda ihtisas yapmış, buradaki türbede yatan padişahı yetiştirmiş bir evliyadır. Eskişehir yakınlarında İtburnu Köyü’ndeki zaviyesinde öğrenci yetiştirmekte, Osman Bey de kendisinden ders almaktadır.
Örencilerine; yerleşik düzene geçmelerini, israf yapmamalarını, kendilerine kalan mirası en iyi şekilde değerlendirmelerini, topraklarını ağaçlandırmayı ve onlara
1001 GECE ÖYKÜLERİ - 3
SEVDA - LİMAN YAYINLARI
KİTAP TEMİN ADRESİ: M. Şerikan KARA : 0 536 275 90 15
YORUMLAR
zamanlarda böyle bir ayırım yoktu ki! Âlim denince akla, ilk önce dinini bilen kişi gelirdi. Dinini bilen kişi, ilim Çin’de de olsa arayıp bulması gerektiğini de bilirdi. Sen zannediyor musun ki onlar sadece Kur’an okuyup namaz kılıyorlardı? Onlar, her Müslüman gibi ibadet ediyorlardı ama Kur’an’da ne denilmek istendiği konusunda da kafa patlatıyorlar, pozitif ilimleri de öğrenerek ayetleri daha iyi anlamaya çalışıyorlardı. Fen, matematik, edebiyat, tıp gibi ilimlerle meşgul olanlar da kendi alanlarında ilerleyebilmek için ayetlerden ve hadislerden faydalanıyorlardı. Mesela, Fatih’in yetiştirenlerden Ak Şemsettin, bir hadisten yararlanarak, Pasteur’den dört asır önce mikrobu bulmuş, onu ‘gözle görülemeyecek kadar küçük canlı tohumlar’ olarak tanımlamıştır. Fakat Tıp Literatüründe adı geçmez. Ayrıca, kanser araştırmacısıdır. Onlar, askerlik ve savaş konularında milimetrik hesaplamalar yaparak başarının temelini atan üstün iman ve zekâ sahipleridir. İstanbul nasıl fethedildi? Kimin aklına gelirdi gemileri karadan denize indirmek? Fatih’i eğitenler, her konuda kendilerini yetiştirmiş kişilerdi.”
Üstadım,her kelimesini,her cümlesini sindire sindire okudum.Ben yine bazı şeyleri meraktayım.Bu merakımı iş olsun diye sormuyorum.Öğrenmekte benim akkım doğal olarak:
Böyle ilim ve fenne de önem vermiş ve önemli hamleler yapmış Osmanlı devleti,Avrupanın Rönesans ve reform,haraketlerinden sonra gözlerini niye dışarıya kapattı.Şu anda da dünyaya hükmetmek isteyen bir devletin ferdi olmak isterdim.Kul köle olan bir ülkenin vatandaşı değil de...
saygı ve sevgilerimi gönderiyorum efendim..