- 998 Okunma
- 7 Yorum
- 0 Beğeni
GÜNÜN ŞİİRİ
Bir süre önce şiirlerimden birisi Edebiyat Defteri’nin seçki kurulu tarafından Günün Şiiri olarak seçildi.
Lâyık gördükleri için kendilerine sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum.
Şiirime bir arkadaşımızın yaptığı eleştiriyi görünce kendilerine cevâben bazı şeyler yazdım. Hatta, bu konuda söylemek istediğim şeyler olduğu için bu cevap da biraz uzadı ister istemez. Bu konudaki düşüncelerimi biraz daha genişleterek buradan da paylaşmak istedim...
"Gördüğünü söylemek, okurun boyun borcudur.." demiş arkadaşımız ki, katılıyorum. Ama bu "söylemek" "yapıcı eleştiri" denen türde olursa faydalı oluyor.
Eleştiri, şairi şiirde mükemmele koşturan kamçıdır.
Ben böyle düşünürüm. Ama takdir edersiniz ki her şairin buna gücü de, tahammülü de yok. Bu yüzden çoğumuz eleştiri istediğini özellikle belirtmemiş olan arkadaşlara gördüğümüz hatalar olsa da eleştiri yapmıyoruz. Yapmamız gerektiğini düşünürsek de mesaj yoluyla gördüğümüz hataları belirtiyoruz.
(Bu konuda söz sahibi, edebiyatçı arkadaşlarımızın, hocalarımızın bilgiye dayalı nazik eleştirilerinin başımızın, gözümüzün üstünde yeri var. Onları tenzih ediyorum, konumuz onlar değil zaten.)
Bazı arkadaşların yaptığı eleştiriler ise, hiç de iyi olmayan niyetlerle, sırf şairi yıpratmak için acımasızca yapılan "çelme" mahiyetinde eleştiriler oluyor ki; hepimiz zaman zaman şahit oluyoruz bunlara... Özellikle "GÜNÜN ŞİİRİNE" bu tür yıpratıcı eleştirilerin, mesnetli mesnetsin, yapıldığını görüyoruz. Eleştirilerin muhatabı seçki kurulu olması gerektiği halde, şairine yapılıyor.
İyi de, şair kendi seçmedi ki şiirini... Emek vermiş, ortaya eser koymuş. Seçki kurulu da lâyık görmüş, seçmiş.
"BU ŞİİR SEÇİLMEMELİYDİ; ÇÜNKÜ ŞU ŞU EKSİKLERİ, ŞU ŞU KUSURLARI VAR!" diyorsak, bunu seçki kuruluna yöneltmeliyiz. Ve seçilmeye daha lâyık olan kusursuz eserleri gösterip, değerlendirmelerini istemeliyiz...
Şiirin altına yakışıksız bir sürü kavgayı sıralamak niye? Şöyle bir bakın; pek çok Günün Şiirinin yorumlarında kavga var...
Şairini yıpratmak için yapılan eleştirilerin ise hangi duygularla ve amaçlarla yapıldığını, hepimiz gayet iyi anlıyoruz... Sırf eleştirmek için yapılan böyle eleştiriler de çoğunlukla "ZORLAMA" oluyor zaten.
Hepimiz güzel eserler vermek, kalıcı olmak istiyoruz. Yani "yükselmek" istiyoruz...
Ama neden bunu diğer arkadaşlara dirsek atarak, çelme takarak yapalım ki?
Neden, arkadaşlarımızın "üstüne basarak" yükselelim ki yükselmek istediğimiz yerlere?
Edebiyat, sanat dünyası kooocaman bir dünya ve ağırlamak istediği yeni misafirlerini dört gözle bekliyor... Sadece, o dünyaya girmeyi "haketmeye" çalışalım, hak etmiş olan herkese yer var çünkü o dünyada...
Şiirde mükemmeli yakalamış çok değerli kalemlerimiz olmakla beraber, hepimiz şiirlerimizde mükemmeli yakalamış değiliz. Ama mükemmeli yakalamış olsak da, herkes beğendiğini söylemeyecek şiirlerimizi...
Herkes, her mısrasını çok iyi anladığını söylemeyecek...
..Bunu da biliyorum...
Ama bu tür beğenmeyişlerin, anlayamadığını söylemelerin;
şiirlerimizin gerçekten beğenilmeye değmez, gerçekten anlaşılmaz olduğunu göstermeyeceğini de biliyorum...
Seçilmiş şiirlerin altına nâhoş düşünce ve duygularla sıralanan çirkin kavgalar hiç yakışmıyor gerçekten. Bu tür yorumlar sahibini lekeliyor aslında...
Saygılarla...
Hicran Seçkin
YORUMLAR
turkan_t'ye...
Yazımın sonundaki "beğenme" ifadesi bu kaygıyı taşımakla ilgili değil. En önemlisi "bugün" için veya sadece kendim söylenmiş bir söz değil... Bir şair ne kadar başarılı bir şair olsa da ve yarınlarda şiirleri okunan bir şair olsa da...
"Bugün" de, kendisinin bu dünyada olmayacağı yarınlarda da beğenmeyenler; yani elinin tersiyle ittirenler, hoşlanmayanlar elbette çıkacak. Bunlar şiirle uğraşanları yıldırmamalı, demek istedik... Ki, dar bir çerçeveden bakılmazsa kolayca anlaşılabilir bu.
Yalnız "Şair şiire emek vermez" sözünüzü çok yadırgadım. Bir Necip Fazıl'ın şiirlerine emek vermediğini kim söyleyebilir ki?.. Gelen ilhamlar "ham" haliyle, eklemeler çıkartmalar yapılmadan nasıl sunulabilir?.. Bu, bütün vezinli şiirler ve serbest tarzda yazılan şiirler için geçerli... Hece veya aruz vezni kullanılacaksa, kalıbı dairesinde yazılacaktır zaten. Serbest veya başka tarzlarda yazılacaksa, yine onların da kendi içinde kuralları olduğunu, "ben yazdım, oldu!" denemeyeceğini ustaları söylüyor...
Serbest, hece ve aruzda çok güzel eserler veren Sultan Yürük hanımefendi var ki; eserlerini nakış nakış işler, tamamlamayı gerekirse yıllara yayar... Bunlar nasıl "emeksiz" olabilir?..
Burada "emek vermek" ten kasdettiğimiz bir taş işçisinin verdiği emek değil, bir "fikir işçisi"nin verdiği emek tabi ki... Ki, bazen taş işçisinin verdiği emekten çok daha büyük emeklerin verildiğini biliyoruz...
Ben bunların emek olduğunu düşünürüm. Bahsettiğim "emek" de buydu...
Burada paylaşıp paylaşmamak elbette şairin bileceği iştir. Biz burada Günün Şiiri olarak seçilmemiş olsaydı asla yazılmayacak olan yorumlardan bahsettik...
Saygılarla...
hicranseçkin tarafından 6/8/2009 5:45:14 PM zamanında düzenlenmiştir.
bende günün hikayesini yazmaya çalışıyorum ancak başarılı olamıyorum...bi ara şiir yazaym diye düşündüm ancak bu da başarılı olamadı...korktum... gerçekten korkuttum..günün şiiri seçildinmi ,sorunların artıyor...ben kesinlikle şiir yazmak istemiyorum...ve yazmayacağım...çok önemli bir konu ..gündeme getirdiğiniz için size ayrıca teşekkür ederim..
Şiir taşmadır.şiir yazılmasa olmaz olandır..Şiirin başkaları tarafından beğenilmesi şairin şair kişiliği ile ilgili değil,birey oluşu,fark edilme,takdir edilme yanıyla ilgili olabilir diye düşünüyorum.Öyle şiirlerle karşılaşıyrum ki bir de kitap basmış-...(eline kalem alıp,kafiye uydu mu,hece sayısı tamam mı çevir çevir aynı şey .bir yığın da övgü var...Oysa şair olarak iz bırakanların şiirlerinde o kaygı zaten hiç yoktur.O yazmasaydı yaşayamayacaktır zaten...Ayrıca beğeni düzeyi nin yüksek olması bir insanın kusuru değil,meziyetidir.Bir şiirime "gençlik heyecanı"diyen eleştiriye verdiğim yanıt şuydu "ne güzel demek ki eş zamanlı yaşlanmamışız kimliğimle.."herkes bildiği tadı,rengi arar.Ama her şairden eleştirmen olmaz,her şiir yazan da şair ...Şair şiire emek vermez.Şair duygularına emek verir.Onları seçeri ,tanır,anlatır.Bu bir iş değil bu bir duruştur..En güze dizelerin en çok acı çekilen anlarda yazılması gibi..Yine de bu sitede paylaşmak ihtiyacı duyuluyorsa dizeler bu da şairin bileceği iştir.Şair olmak önce sevmektir.katlanmaktır.kırmaktır kendini budamaktır.diye düşünüyorum.
turkan_t tarafından 6/6/2009 4:44:32 PM zamanında düzenlenmiştir.
DÜŞÜNCELERİNE KATILIYORUM DOSTUM..sİZE DE BİR SÖZÜ HATIRLATMAK İSTERİM ''Meyveli Ağaç Taşlanır''Sizi hiç bir olumsuzluk yıldırmamalı...Hele hele gönül verdiğiniz bir iş se..olumsuzluklar kamçınız olmalı.Sizi bilmem amma,ben bu sitede yalnızca güzel duygularımı ,beni anlayacaklarını düşündüğüm insan topluluğunun olduğunu bilerek yazıyorum.Her yerde ve her alanda olumsuzlukların olabileceği de doğaldır.İstisnalar kaideyi bozmaz..Onlar için de dua ediyorum...Güzel düşünen güzel görür,güzel gören hayatından tad alır...daha ne desem ki arkadaş..rahat ol.Tam lık Allaha mahsustur..unutmayalım bizler kul'uz,yalnızca kul....Saygılar,selamlar...dost...
Yazınız için sizi kutluyorum neden? açık ve dürüstsünüz öncelikle eleştiriler çoğu zaman karşımızda ki insanı kırmak incitmek istemediğimizden yapılmıyor en iyi dost gerçekleri dile getirendir kim neyi hakediyorsa ona layık görülmelidir eleştiri illaki kavga olmamalı gözden kaçmış küçük bir hata da olabilir ben kendi adıma söylüyorum bilmeden yapmış olduğum hatalar sonucu uyarılıyorsam bu beni çok mutlu ediyor çünkü biliyorum ki bana her zaman doğruları söyleyebilecek arkadaşım var yada takipçim her insan söylediklerinde yazdıklarında özgür olmalı ama haddini aşmamalı karşısında ki insanı incitmeden bunu yapmalı yoksa en büyük eleştiriyi kendisi kazanır kendileri kazandığında oluyorda neden başkalarının başarılarına tahamül edemiyor anlamıyor benim insanım benim arkadaşım güzel bir şeye imza atıyorsa öyle veya böyle destekçisi olurum bizler içimizden gelen duyguları yansıtıyoruz kimsenin bunu bozmaya hakkı yoktur bir şairin kaleminden mürekkepten fazlası damlar bunu unutmayalım yürekten gelen bir coşkudur yazılan bazen anlık bazen unutulmaz saygılı olalım beğenmesekte ....Yazınızdan ötürü tekrar tebrik ederim kaleminize sağlık siz en güzel yorumlara layıksınız kimsenin sizi üzmesine izin vermeyin saygılarımla
günün şiiri bizim puanlarımızla seçiliyor, doğrusu seçenlere şiirden anlamıyorlarsa ne diyebilirsiniz ki... o yüzden eleştiriler bu şekilde yazılmasa iyi olur haklısınız. iyi şiirlere ol bölmeden puan vermeyi aklımıza getirirsek zamanla edebiyat defterinin seçkisi de daha seçkin bir hal alacaktır. sevgiler.