- 492 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
TÜRKİYE ERMENİSTAN İLİŞKİLERİ
TÜRKİYE ERMENİSTAN İLİŞKİLERİ
Son günlerde Ermenistan ile sınırların açılması ihtimali birçok çevrelerce seslendirilmekte, taraflı tarafsız beyanlarla zihinler meşgul edilmektedir. Ancak bazı gerçekleri göz önünde bulundurduğumuzda birçok söylenti ve yazılanları bir daha değerlendirmemiz ve gözden geçirmemiz gerektiği düşüncesindeyim.
ABD başkanı Obama’nın Ermenistan’la ilgili Türk Milleti’ni üzen haksız ve sorumsuz açıklaması, iktidarın ne kadar hayali, yanlış ve istikrarsız bir siyaset izlediğinin en açık göstergesi durumundadır. Batılı ülkeler ve Ermenistan tarafından her platformda Türkiye’ye karşı sürdürülen bu suçlamalar nereden gelirse gelsin, gerekli cevabı ve tepkiyi görmelidir.
24 Nisan’da tehcir yapıldığı tarihi bir yalan…Çünkü o gün, isyan ve ihtilal komiteleri liderlerinin tutuklandığı gün?...Ermeniler Osmanlının kendilerine soykırım yaptıklarını iddia etmekteler. Osmanlının hiç bir millete demedikleri sadık millet unvanını Ermenilere vermiş, vergiden ve askerlikten muaf tutmuştur. Sarayın birçok kademelerinde Ermenilere önemli görevler verilmesine karşılık Ermeniler ne yapmışlar? Vatanın emperyalist güçlerce işgal edilmesi sırasında imparatorluğun yanında yer alması gerekirken arkadan hançerlemişlerdir.
Her yıl 24 Nisanda Ermenistan tarafından Türkiye’ye hakaretler edilecek, kin ve nefret körüklenecek, ondan sonra da bizim dost elini uzatmamız beklenecek, böyle bir şey olabilir mi? Hangi anlayışa, hukuka sığar? Devletlerarası ilişkilerde ve hukukta böyle bir şey olabilir m? Ayrıca bu yapıdaki bir toplum ve devletle bir mutabakat sağlanabilir m?
Türkiye üzerinde görülen ve duyulan telkin, aldatma ve kandırma çabalarının baskısı karşısında ülke hedef ve politikalarımızı tekrar tekrar hatırlamakta ve gözden geçirmekte yarar bulunmaktadır. Dünya kamuoyunu yanıltan Ermeni iftiralarına bir son verilmelidir. Bu da başta siyasilere düşer. Devlet, hükümet ya da muhalefet olarak düşmanlarımızın hile, tuzak ve iğfallerini fark etmek, oyuna gelmemek de basiretli siyasetçilerin, devlet adamlarının işi olmalıdır. Yanlış siyaset anlayışı artık bırakılmalıdır.
Türkiye Ermenistan ile yakınlaşmak için birçok adım atmasına karşılık diğer taraftan bir olumlu adım görememektedir. Futbol diplomasisi ile gelişme kaydeden yakınlaşma (tek taraflı) bile Ermeni yetkililerin önceliklerinden vazgeçmeyeceği söylemleri ile noktalanmıştır. Ermenistan halen de Türkiye’nin toprak bütünlüğünü tanımamaktadır, Türkiye ile ilgili bölünmüş haritalar yayınlamakta ve Ağrı Dağını resmi belgelerinde bile milli sembol olarak kullanmaktadır. Bu düşünce ve anlayışlarla ülkeler arası dostluk kurulamaz.
Türkiye- Ermenistan yakınlaşması Dağlık Karabağ sorunundan dolayı Türkiye-Azerbaycan ilişkilerinde rahatsızlık ve Azerbaycan halkını rencide edebilecektir. Türk Dış Politikasının 17 senedir süre gelen Dağlık Karabağ sorununun Azerbaycan’ın lehine çözümlenmesini şart koşması sadece Azerbaycan’ın doğal kaynakları ve ticari ilişkilerimizden dolayı değildir. Aynı kültüre sahip bir millet-iki devlet olan Türkiye ve Azerbaycan tarih boyunca hep birbirine destek vermiş, verecekler ve birbirinin yanında olacaklardır.
Azerbaycan Türkiye için her zaman önemlidir. Türkiye uluslararası platformlarda her zaman Azerbaycan’ın yanında yer almıştır. Türkiye Azerbaycan’ı Dağlık Karabağ konusunda ve diğer konularda yalnız bırakamaz. Türkiye- Ermenistan sınırlarını Ermenistan’ın Dağlık Karabağ’daki işgali sona erinceye kadar açmayacağını umudu herkeste olmalıdır.
Ermenistan’ın ise bu güne kadar dost ve komşuluktan ziyade hep saldırı ve kin politikaları gütmüştür. Bunun zararını da yine kendileri görecektir. Ermenistan komşu ülke olarak Türkiye’ye her yönüyle muhtaçtır. Buna göre politikalarını gözden geçirerek bu barış çağrılarına olumlu katkı sağlamalıdır. Yoksa sonuçta yine kendileri zararlı çıkacaklardır.
Türkiye bölgesinde, İslam ve Türk dünyasındaki misyon ve konumundan dolayı da önemli bir yere sahiptir. Türkiye’nin bu gücü göz ardı edilemez. Türkiyesiz birçok mesele halledilemez. Türkiye’nin dünya ve bölge ölçeğinde bakış açılarını ve hedeflerini yeniden hatırlamak iş başındakilerin görevleridir. Türkiye’nin, Azerbaycan ve Rusya ile ilişkilerini de etkileyecek durumda bulunan Ermenistan’la ilişkilerinde varılan son mutabakatı gözden geçirmesi ve milli bir politika takip etmesi gerekiyor.
Yahya DEMELİ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.