KANLI 1 MAYIS
Kanlı 1 Mayıs‘ta neler oldu?
1 Mayıs 1977 günü İşçi Bayramı‘nı kutlamak üzere çeşitli illerden İstanbul‘a gelen yaklaşık 500 bin kişi DİSK‘in organizasyonu önderliğinde Taksim Meydanı‘nı doldurdu. Katılımın yüksek olması sebebiyle kortejlerin alana girmesi uzun sürmüş, miting de uzamıştır. Dönemin DİSK Başkanı Kemal Türkler‘in konuşmasının sonuna gelindiğinde, saat 19.00 sularında etraftan silah sesleri duyulmaya başlandı. Sular İdaresi binasının üstünden açılan bu ateş sonucu insanlar panik halde kaçmaya başladı, kısa bir süre içinde Intercontinental Oteli‘nin de üst katlarından ateş açıldı.
İnsanlar panik halde kaçmaya çalışırken panzerler de kalabalığın arasına doğru girmeye ve kitleleri sıkıştırarak Kazancı Yokuşu‘na itmeye başladı. Bir kamyonun tıkadığı Kazancı Yokuşu‘ndan aşağıya kaçmaya çalışan kalabalığı daha da korkutmak için bir daha ateş açıldı. İnsanlar panzerler altında kalarak ve birbirlerini ezerek kaçmaya devam etti.
Olaylar sonrasında 470 kişi gözaltına alındı, fakat hiçbirinin olayla ilgisi kurulamadı. Ateşi kimin açtığı tam olarak belirlenememiş, olay halen aydınlatılamamıştır.
Taksim Meydanı’nda 1 Mayıs 1977 yılında yapılan kutlamalarda, yaklaşık 500 bin kişinin bulunduğu alana açılan ateş sonucu meydana gelen izdihamda; ıAhmet Gözükara, Aleksandro Kotsas, Ali Fuat Özkaş, Ali Sırdal, Atila Özbilen, Bayram Çıtak, Bayram Neyir, Beyhan Sürücü, Dilan Nigis, Ercüment Gürkut, Garabet Ayhan, Hacer İpeksaman, Hamdi Toka, Hasan Yıldırım, Hatice Altın, Hikmet Öztürkçü, Hüseyin Kırkın, Jale Yeşil Nil, Kadir Balcı, Kadriye Duman, Kahraman Alsancak, Kenan Çatak, Leyla Altıparmak, Mehmet Ali Gençoğlu, Meral Özkol, Mustafa Elmas, Mustafa Ertan, Mürtecim Oltulu, Nazan Güladi, Nazmi Arı, Niyazi Darı, Ömer Harhan, Ramazan Sarı, Rasim Elmas, Sibel Açıkalın, Ziya Baki hayatını kaybetmişti.
Geçmişinden ders almayanların geleceği de olmaz.Onun için 1 Mayıs;Sömürüye karşı emek,barış ve kardeşlik bayramı olarak kutlanmalı.
Yaşasın 1 Mayıs
Biji yek Gulan
YORUMLAR
Hanifi bey;
Yazınıza çok geç kaldım. 1 Mayıs geçeli beş gün oldu ama bu geç kalışımın nedeni kardeşimin ameliyatı ardından kızımın rahatsızlığı ve tabi en son bu kadar koşturma içinde kendi rahatsızlığım ve dün geldiğim edebiyat defterinde bu gün yazıları teker teker okuma fırsatı bulabildim.
Önce yazınızı ardından da yapılan tüm yorumları okudum. Bazı yorumlar beni üzdü ama bazı yorumlar da 1 Mayıs İşçi ve Emekçi bayramının özünün ne olduğunu açık açık yazmış ve buna da çok sevindim.
1 Mayıs İşçi ve Emekçi bayramı kutlanmalı mı kutlanmamalı mı? Sorusu öne çıkıyor?
1970 li yıllarda işçi sınıfı gerçek anlamda eğitimli, bilinçli, ne yaptığını bilen, emeğine sahip çıkan, okuyan araştıran ve haklarını bilen bir kesimdi ve neyi neden kutladığını çok iyi biliyordu.
1980 12 Eylülünden sonra yalnız işçi sınıfı değil tüm kesimler bilgisizleştirildi, korkutuldu, hakları ellerinden alınırken sessizliğe büründü. Önce sendikasızlaştırdı ve sonra da işçileri yalnız tek başına bıraktı. 1990 sonrası memurlara da Dernek tüzüklerine göre sendika hakkı tanındı ama yine ipler sermayenin ve hükümetlerin elinde oldu.
2000 li yılarda ise tamamen kitleleşmelerine yasak geldi. Ve bunun nedenlerini niçinler ini hiç kimse sormadan kendilerine dayatılan mahkûmiyetleri kabul etti.
Şimdi yeniden bireysellikten çıkıp, örgütlenmenin çareleri aranıyor ama bu defa da, ekonomik krizler ve işsizliğin çığ gibi büyümesi nedeni ile insanların karın tokluğuna, örgütsüz çalışmaları dayatıldı ve insanlar karınlarını doyurabilmek için bunu kabul etti/ ediyor.
Neden bilmiyorum her zaman başımıza gelen her şeyi dış güçlerin bir oyunu olarak algılıyor ve her olayı dış güçlere bağlıyoruz. Biz Millet olarak onlardan çok daha mı güçsüz ve düşüncesizi de hep dış güçleri yönetiyor bizi. Artık kendimize gelelim. Kendimizi sorgulayalım ve kendi düşüncelerimize göre yaşayalım ve karşı çıkalım olumsuzluklara. Yoksa Millet olmamızın hiç bir özelliği kalmayacak bu gidişle.
Taksim de 1 Mayıs kutlanmalı mı? Evet kutlanmalı. Hükümetlerin unuttukları bir şey var. YASAKLAR HER ZAMAN ÇEKİCİ OLMUŞTUR. İnatlaşma diyoruz ya. İşte esas inatlaşma burada ortaya çıkıyor. Her 1 Mayıs'ta TAKSİM YASAK açıklaması yapılıyor ve aynı günün sabahı Taksim meydanı dört bin beş bin polis ile ablukaya alınıyor. Bu nasıl bir anlayış ben anlamadım. Eğer devlet buna yasak getirmemiş olsa ne camlar kırılır, ne kaldırım taşları yerinden sökülür, ne insanlar birbirini yaralar. Evet, içimizde pravakatörler var ama onları bilinçli olan işçiler kendi içlerinden soyutlamayı başarıyor. " BİZİM HER MİTİNGDE YAPTIĞIMIZ GİBİ"
Umarım bundan sonra TAKSİM YASAK açıklaması yapılmadan işçiler ve emekçiler orada bayramlarını kutlayabilirler ve umarım artık hiç bir kavga yaşanmaz bundan sonra.
Bu değerli yazınız ve verdiğiniz bilgiler için ayrıca teşekkür ediyorum. Saygılar yüreğinize
Bu sene de değişen pek fazla birşey olmadı ki?
Taksime alınan kısıtlı sayıda kişi içinden bile, Taksim anıtının üstüne tırmanıp, Atatürk heykeline Che desenli bayrağı asmaya çalışanlar vardı.Beyinlere işleyenler daha çok bu örnekler.Sokak aralarında molotof kokteyli atanlar, sapanla polise bilye atanlar, bankamatikleri, işyerlerinin camlarını kinle hırsla kıranlar vardı.Yürüyüş kolu, sokak aralarındaki katılımcılar da katılsın diye defelarca bekledi.Onlar katılmadan yürüyüşe devam etmeyeceklerini anons ettiler.
Bu görüntüleri beyinlere işleyen ne yazık ki sistem değil.Bizzat bazı organizatörler, provakatörler.
Ergenekon kışkırtmalarını da sizin düşündüğünüz gibi bu provakatörler hanesine ben de yazıyorum.
Dilerim önümüzdeki yıllarda daha sakin ve bilinçli, emeğe, insana, işçiye yakışan kutlamalar yapılır.
erolbasci tarafından 5/3/2009 1:12:12 PM zamanında düzenlenmiştir.
Sevgili Erol başçı;Bu bayramı böyle algılamanıza neden olan olaylar silsilesi sistem tarafından bilinçli olarak beyinlere işlendi.
1 Mayıs'ı kutlayan işçiler mi kurşun sıkıp insanların ölmesine neden oldu?
Otelden kurşun sıkan ve kim oldukları bilinmeyen tetikçiler hala bulunamadı.
Ergenekon gibi örgütlerin yaptıklarını çağrıştıran bu olaylar hala faili meçhul...
saygılarımla..
Arslan Tuğrul dostum,Yazdıklarınızı derinliğine içselleştirirken,Acınızı acımmış kadar derin hissettim.Nusaybin'de askerliğini yapan oğlumun rüyalarıma giren görüntülerini asla unutamam.
Bu kirli savaşta ölen herkesi oğlum ve kardeşim bildim.Bundan sonra ölmemesi için ülkemin özgür ve bağımsız insanlarının da mutlu yaşaması için mücadele içindeyim.
Kapitalizmin vahşiliği karşısında Dünya'yı da kurtarmak emekçilere kaldı.Kirlenen ve yokolmak uzere olan yeryüzünü kurtaracak irade onurlu insanlik ailesinin ortak iradesi olacaktır.
1 Mayıs'ınızı kutluyorum
Yek Gulan'a te piroz be.
Bunun toplumsal bir analizi vardır mutlaka.Ama ben sosyoloğ değilim ve anlamakta da sorun yaşıyorum.
Neden bize dışardan ithal edilen her şeyi evirip çevirip ,eğip büküp kendimize uygun hale getiriyoruz?Örneğin Kadınlara seçme ve seçilme hakkı çok erken verilen ülke olmamamıza rağmen Parlamentomuzun yarısı kadın değil.İran meclisindeki kadın sayısı daha fazla.
Hukuk uygulamalarına bakın,Gözü bağlı diye teraziyi elinde tutan kadına yapmadığımız kalmadı.
Egitim tam bir ucube.Şeriat eğitiminde bile bu kadar ezbere dayalı eğitim yapılmaz.Bu kadar insanların beyni dubura uğratılmaz.
Her konuda olduğu gibi 1 Mayıs konusunda da İktidarda bulunanlar korkularını dışa vurarak kominizmin gelmesini engellemek adına emekçilere saldırılmış ve 1 mayıs bayramı belleklere böyle kazınmıştır.Yasal olmasına rağmen bu korkunun devam etmesini görmek umudumu azaltıyor.
Haksızlığa karşı bu kadar sessiz oluşumuzu hayra yormuyorum.
Bu güne kadar hep yoksullara ,emekçilere,işsizlere haksızlık yapılmıştır.Önce bu haksızlığa karşı durmak çok insani bir görevdir.
Yarın bize yapılacak haksızlığa karşı çıkacak insan bulmamız için ,önce haksızlığa karşı durmamız gerekir.
Saygılarımla.Size yanıt vermek çok güzeldi.Sorularınız da çok naifti,teşekkür ederim.
Sayın Hanifi Bey,
Ben de dilerim ki bayram bayram gibi kutlanır..
Bu kutlama anlayışımızı anlayamadım, kutlayınca meydanları doldurunca emekçi - işçi diye sınıflanınca her şey hal yoluna girecek mi dersiniz ?
Yürüdük yürüdük el ele- göğüs göğüse -
İzin vermedik kavgaya kanlı döğüşe-
Akşam döndük evlere, aş yok yemeğe-
Sabah yine düştük kendi derdimize-
Birileri söylüyor gariban vatandaş inanıyor..Olan yine emekçiye- işçiye- sade vatandaşa oluyor..
Ne deyim..İnşallah olaysız yaşanır..İnşallah kimsenin canı yanmaz..Bahar bayramı olarak yaşanır- hak' lar kutlama sayesinde alınır..Biz iyi temennilerde bulunalımda iyilik olsun.
İsmimi yazdığınız için cevap verdim..
Teşekkürler..
Her 1 mayıs yaklaştıkça kirada olduğum yıllar aklıma gelir.
Turhal'da memur iken tamamı Şeker fabrikasında çalışan iş-
cilerin bulunduğu bir sitede kiracı idim.İşcileri yakınen orada tanımış oldum.Daha öncesi işçi kesimin verdiği emek
mücadelesinin içinde mesleklerimiz farklı olduğu için hiç bu-
lunmadım.Ama her zaman emeklerine saygım olmuş birkaç kez
de 1 mayıs mitinglerine katılmıştım.
Belirttiğim gibi yakın komşuluk ilişkileri ile iç dünyalarını
daha yakından tanıdım.Tanıdıkça da kendi kendimi sorgula-
maya başladım.Bunların mücadelesi için kendimizi feda etme-
ye değer mi diye:
ÖRNEK: Oturduğumuz binanın merdivenlerinin yıkanması için
verilecek olan çok cuzi olan paranın toplanması imkansız olu
yordu.
Örnek:Kendilerinin ücretleri oldukça dolgun ve yılda verilen
ikramiye sayısı iki ya da üçtü.
Örnek:Yazlıkları ve iki-üç dairesi olanlar bile vardı.
Örnek:Kiracı olduğum için beni küçük görüyorlardı.Elimde
sürekli gazete ve kitaplar gördükleri için onların gözünde
potansiyel tehlikeli siyasi suçlu oluyordum.
Örnek:Bir zahmet edip kendi sınıflarının bilincine ermek is-
temiyorlardı.Kitap okumak onlar için tehlikeli bir şeydi..
O tarihten sonra 1 mayıslar yaklaştıkça hep o eski günlerim
aklıma geliyor.
Yarınki 1 mayısta ekmek parası için korsan satışa çıkacam.
Herkese selam olsun..
Askerdim,Ankara'da.Bütün gün hiç de bizim işimiz olmadığı halde hazır kıtaya seçmişler Mamak civarında bir bölgeyi koruma altına aldırmışlatdı bize de.Akşama birliğe döndüğümüzde haberlerdenöğrenmiştik Yaksimde yaşananları. Ertesi gün de gazetelerden...
Aslında 1 Mayıs pek çok kişinin bildiğinin aksine Amerikan kökenli bir bayramdır.Ama ne yazık ki bu dayanışma günü bizim ülkemizde eskiden beri yanlış bir şekilde anltılarak sanki komünistlerin bie bayran,mıymış gibi gösterilmiştir uzun yıllar boyunca.Böyle olduğu için de sol kesim daha çok da kendilerini sosyalist diyenler bütün dünyadakinin aksine bu günü sosyal bir ayaklanma günü gibi göstermek istemişler ve buna uygun davranmışlardır geçmişten bugüne kadar.
1 Mayıs işçi sınıfının mücadele gücünün bir simgesidir.Kabul ama aynı zamanda bayramıdır da.Bayramlarda kavga edilmezki.Kavganın yeri başka plartformlardır.Günümüzde sermayenin sendikaları işyerlerinden kovduğu bir ortamda bütün yıl boyunca sesini çıkartmadan kurbanlık koyun gibi oturacksın.Zevahiri kurtarmak içinmi desek yoksa vicdani bir eziklik mi desek o gün geldiğinde Kör bir inatla işçilerin bayramını zehir etmek için anlaşılmaz sekter bir tavır içine gireceksin.Bugün DİSK'in ve onun hınk deyicilerinin düştüğü bu hazin duruma doğrusu ya acımıyorum bile.Sadece gülüyorumağlanacak hallerine.
eskitufek57 tarafından 4/30/2009 4:51:36 PM zamanında düzenlenmiştir.
Bütün olumsuzluğa karşın bir Mayıs el ele ,kol kola barış içinede ktlanmalı. Biz geçmişte kötü sınavlar vedeik ama bunu faturası emekçiden çıkarılmamalı...
Emeğe saygıyı öğrenmek zorundayız...Sömürü düzwenini son bulması için işçi sınıfının örgütlenmesi gerek....
Kutlarım saygılar.
Bizde işçi bayramlarını, poşetlerine taşlar doldurup, kaldırım taşlarını stoklayıp bayram kutlamaya çabalayan ilkel zihniyetler ayıklanmadan kutlamak zor.Yapılan şey bu yüzden kutlama değil, her seferinde neredeyse terör eylemi gibi oluyor.Sınıf bilinci ile kavga ve çatışma bilincini birbirine karıştırmayan sendikalar ve yöneticileri söz sahibi olduğunda belki olabilir.Geçen sene "ben yasak falan anlamam, bayramı taksimde kutlayacağım, görün bakalım yapar mıyım yapmaz mıyım?" havasındaki kargaşa hazırlayıcısı sendikalar yüzünden yaşananları bayram sınıfına sokamamıştık.Bu seneki hava da bazı sendika ağalarınca aynı şekilde estiriliyor yine.Bakalım dertleri hiç değilse bu sefer bayram mı olacak, yoksa yine eskisi gibi kavga çatışma yaratarak militan devşirmeye mi çalışacaklar çatışma ortamından.
erolbasci tarafından 4/30/2009 7:19:02 PM zamanında düzenlenmiştir.
1 Mayıs kutlanmalıdır..
Ya da Kapitalist sistemin ve onun uzantısı emperyalizm.
Dünyada ama özelde her ülkede sayısal olarak çok olan ÇALIŞAN ları yanı emekcileri bölmek ve daha kolay yönetebilmek için bir çok değerimizi çarpıtarak bizleri kendi çarkına alet eder.
Bu çarklardan en önemli iki tanesi ise
--- MİLLİYETCİLİK ve
--- DİN dir
Kapitalist sistemce sömürü çarkının devamettirilebilmesi için sürekli bu iki veri değer pompalanır.
Böylelikle halk gereğinden fazla şükürcülükle uyutulur.
Birkere bir halk beterin beteri var demeye başladımı artık sömürü amacına ulaşmış demektir.
Dün ki 10 askerimizin şehit olmasına gelince....
Doğuda subay kardeşini şehit vermiş 12 Eylülü iliklerine kadar yaşamış ben, Sorunun sanıldığı gibi basite indirgeyerek bölge yada bölge insanı seviyesinde ve giden şehitlerimizin arkasından ağıtlar yakarak bölge insanına kinlenerek yorumlarsak ki maalesef kapitalist sistem ve uluslarası emperyalist sistem, kısaca dünyayı yöneten egemenlerin istediği bu ... yanılgıya düşeriz. İçimizdeki Emperyalist İşbirlikcileri desteklemiş oluruz.
Basit bir terör , yani şehit olma olayından çok daha derindedir yaşadıklarımız.
Bu oyunları ancak bizler Emekciler bozabilir. Yeteki biz Emekçiler SOSYAL KONUMUMUZU BİLELİM.
Yanı SINIF BİLİNCİMİZİ GELİŞTİRELİM.
a
Aksi halde olayların gerçek yönünü görmez birbirimize düşeriz.
Biz EMEKCİLER ve özelde bölge- ortadoğu insanı geleceğini EMPERYALİSTLERİN ELİNE BIRAKIRSA o gelecek yine Emperyalist Çarkın içerisinde uydu olmaktan öteye gitmez.
Bugün ülkemizde ve bölgemizde olan budur.
Irak a demokrasi getirmek lüksü A.B.D ye mi kalmış ?
gibi sorular çoğaltılabilir.
Bir oturumda sağ cenahtan bir gazeteci Ülkemizin bütün başbakanlarında ya da Cumhurbaşkanlarında bahsederken ismin sonuna bey diye ekliyor ama görev ünvanını söylemiyor.
Aynı kişi her nasılsa A.B.D. Başkanından bahsederken. BAŞKAN BUŞH ya da BAŞKAN OBAMA diyor.
Sahi BİZ dünya ülkeleri ya da halkları, uzayda başka canlıların varlığı ispat edilmiş gibi ne zaman Dünyamızda başkan seçtik.? Hemde A.B. D. Başkanını :.... Ya da A.B. D. Başkanı neden benim başkanım oluyor.?
Kim verdi o hakkı o gazteciye ya da A. B. D. ye
İşte emek bayramı bu yüzden önemlidir.
SOSYAL KONUMU EMEKCİ OLAN herkes EMEK BAYRAMINA SAHİP ÇIKMALIDIR ve KATIMALIDIR.
Arslan Tuğrul ÖZER
ARSLAN TUĞRUL ÖZER tarafından 4/30/2009 1:30:41 PM zamanında düzenlenmiştir.
ARSLAN TUĞRUL ÖZER tarafından 4/30/2009 1:31:55 PM zamanında düzenlenmiştir.
Songül hanım,Söylediğiniz bunca olumsuzluğun ülkemizde bir daha yaşanmaması için 1 Mayıs'ın daha bir kararlılıkla kutlanması gerekir.
Savaşa karşı olan,ölümlerin olmasını istemeyen ,Ülkemizde işsizliğe,yolsuzluğa ve sömürüye karşı olan herkes bu bayramı kutlamalı.
Temiz bir dünya isteyen herkes bu bayramı kutlamalı..
Bütün kaygılarınıza katılıyorum.
Bu günkü olumsuzlukları ve ölümleri istemeyen herkes cesur olmak zorunda.
Bütün günleriniz ve 1 Mayıs bayram tadında geçsin..Saygılarımla...
Sizce kutlanmalı mı?
Kutlamayı bilen bir toplum görüyor musunuz ?
Huzursuzluk diz boyunu aşmış, dağlara terörist yağmış, daha dün 10 şehit vermiş bir milletin kutlama gibi bir lüksü mü var ?
Kimse konuştuğu gibi değil ..
Türk'ün evladı dağda
Ana yüreği har da
Kutlama varmış mayısta
Birlik beraberlik duygularımız ölmüş..
Rahmet ola !
hep merak etmişimdir.neden bu işçi bayramı diğer bayramlar gibi olduğu yerde kutlanmıyor da özellikle akın akın istenbula geliniyor diye.neden taksim diye.bu tür ortamlarda provakatörlerin çok olacağı neden düşünülmüyor.
kan dökülmesini dileyen insan olamaz.kışkırtıcılar da bu vatanın evladı olamaz.bundan sonraki bayramlarım daha bayramca geçmesi dileğimle.
aynur engindeniz tarafından 4/30/2009 12:34:30 PM zamanında düzenlenmiştir.