- 575 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
dilimizin şekeri
Dil; insanların düşündüklerini ve duyduklarını bildirmek için kelimelerle yaptıkları anlaşmadır. Toplumların, millet olabilmek için ortak kültür ve dilleri olması şarttır.
Dünyada binlerce konuşulan dil olmasına rağmen Atatürk’ün dediği gibi “ Türk dili dünyada en güzel, en zengin ve en kolay anlaşıla bilecek bir dildir.” Cumhuriyetin bize bıraktığı en önemli miraslardan biridir güzel Türkçemiz. Konuşması ve yazması kolay zengin bir dildir. Bizi biz yapan bağımsızlığımızın ve de zengin kültürümüzün temel taşıdır.
Bütün dünya dillerinde olduğu gibi Türkçemizde yabancı dillerin etkisinde kalmaktadır. Dilimizi sanki anlaşamayacak kadar aciz gören, kendisi batının kuklası olan insanların hataları yüzünden dilde yabancı kelimelerin ne kadar fazla görüldüğü aşikârdır. Konuşma sırasında iki Türkçe kelime arasında bir yabancı kelime kullanan mı dersin iki cümleyi yabancı bir kelime ile bağlamaya çalışan mı, günümüzde böyle insanları görmekte mümkün.
Benim ya da benim gibi düşünenlerin geri kafalı olduğu söyleyen derdini Türkçe kelimelerle anlatamayan konuşamadığı dili dinlemekten rahatsız olan insanlarda var. Biz yabancı dil öğrenmeye yeri geldiğinde onları kullanmaya karşı değiliz. Yanlış olanın iki ya da daha fazla dili harmanlayarak kendince konuşan, kendi kültürüne, atalarına saygısızlık yapan insanların yaptıkları olduğunu söylemek istiyorum. Bizler bayrağa rengini akıttığımız kandan veren, savaşta barışta birlik ve beraberliliğin timsali olan bir millet olarak bizi biz yapan, bir birimize bağlayan dilimize saygı göstermeli gerektiği gibi kullanmalıyız.
Türkçemizin zenginliği sondan eklemeli bir dil olmasından da geliyor. Yapım ekleri kullanarak dil bilgisi kurallarına göre yeni kelimeler bulmak dilimizi daha da zenginleştirmek mümkün. Bizlere düşende duyduğumuz kelimeleri taklit etmek yerine ona Türkçe bir kelime ile karşılık vermek olmalıdır. En güzel örneği ise computer yerine bilgisayar kelimesinin kullanılmasıdır. Cumhuriyetin ilk dönemlerinde Türk dil kurumunu kuran ölümünden sonra mirasının bir bölümünü bu kuruma bağışlayan Atatürk her konuda olduğu gibi bu konuda da herkese örnek teşkil etmelidir.
Şu bilinmelidir ki Atatürk“ Türk dili Türk milletini kalbidir, zihnidir. Türk dili Türk milleti için kutsal bir hazinedir.” Der.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.