- 805 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
VARLIK-OLGU
-"Hocam; benimle bu söyleşiyi yapmayı kabul ettiğin için teşekürlerimi sunuyorum.Sorularımı yazılı olarak size iletmek zorunda kaldım.Barış Meclisinin düzenlediği konferansın uzaması, yüz yüze söyleşi yapma zamanımızı aldı.Yazılıda olsa kabul ettiğiniz içinbir kez daha teşekürlerimi iletiyorum.
Bir dizi söyleşi yapıyorum. Bu söyleşilerim aynı zamanda hazırlayacağım tezin ön hazırlığı gibi olacak,özgün, farklı bir söyleşi olduğunu belirtmek istiyorum. Sadece üç tane sorum var.Toplumsal yapıları bağlayan bunlarla ilgili ve ilintili sorulardır.Daha fazla insan ve insansal değerlerle ilgili olacak,bundan dolayı farklı bir söyleşi olacak diyorum. Cevaplamanızı istediğim sorular "Bağımsızlık,İnsan hakları ve Demokrasiye" kavramlarıdır."
-Evet; öncelikli olarak sorularının merkezine insan ve insansal değerleri aldığın için oldukça anlamlı buluyorum.Bu girişimin için seni taktir etmem gerekir.Bu anlamlı girişimin karşısında sorularına vereceğim cevaplar da bu girişimin gölgesinde kalacak sanırım...
Bak insanın insanla var olma gerçeği,ortak değerlerin yüceliğinde yatıyor.Yücelen insansal değerler tüm insansal girişimlerin ve tüm insan eylemlerinin toplamıdır.Bu değerleri ne sözcüklerin gizeminde,ne de coşkusal duyguların ifadesinde tanımlamak mümkün.Bu yüzden sorularına basit gelen söylemlerle tanım getirmek istemiyorum.İnsanın yapısal gerçeğinde ifade bulan duygusal coşkuların söylemiyle değil, kendimdeki bakış felsefesiyle cevap olmak istiyorum.
İlkin bağımsızlık: İnsanın insansal olmayan her türlü gerilikten en kaba biçimiyle de,insanın insan egemenliğinden kurtuluşunu çağrıştırır bize;ama özünde insanın kendisi olmayan bireysel benliğinde yücelmesini ifade eder.İnsan kendi arayışında hareketle insanlaşır.Gelişimi bir eylem seyri içinde ilerledikçe bağımsızlığa ulaşır.Kendi dünyasındaki karmaşada sujel fikirlerin harikalarına ulaştıkça ve burada öznel bir eylemci ve yaratıcı olduğu an insandır.Bu insan kendindeki değerleri birikimini toplumsal harmanlamaya ulaştırıp etkin insan,kendinden üstün tanrısal gizemin yerini aldıkça "Kendi tanrısı olma" konumunu yakaladıkça bağımsızdır.Bir toplumsal yapı açısından ele alındığında ise daha karmaşık ve daha derin tanımlara ulaşmak mümkündür.Ama bireyin kendinden hareketle bağımsızlık olgusuna ulaşması en büyük erektir.Çünkü günümüz insanı devrimsel bir eylem içinde de olsa buna çok muhtaç bir konumdadır.
(...)
-Sevgili D. bağımsızlığı daha iyi tanımlayan şu belirlemenin ötesinde başka bir şey yazmamak en iyisidir.Bu tanım aynı zamanda özgürlüğünde bir ifadesidir."İnsan kendi aklının ışığında yürüyecek ve aydınlığa erecektir.Aydınlık yanlız insan aklının geçtiği bir ışıktır.İnsanın baskı yönetiminden kurtulup kendi başına özgürce yürüdüğü yolda varabileceği yerdir bağımsızlık."(F.Nietzche)
Demokrasi ve insan haklarına gelince; kavramsal itibariyle birbirini bütünleyen,birisinin olmadığı yerde diğerinin de olamayacağı bir gerçek.Ama bağımsızlığın çok altında bir seyir ifade eder.
İnsan hakları:Evrensel anlamda toplumsal istemlerin özgürce bir ifadeye kavuşmasını dile getirir.Ne yazık ki insan hakları en çok günümüz dünya hegomonyasının toplumsal tükenişini ve insansal değerlerin yitirilişinin bir serzenişini ifade eder.İşin asıl ve garip yanı ise insan haklarının yine insanlar tarafından gasp edilmesidir.Burada insan bir kendi doğasının gaspını yaşamıştır ve bunun sefalati içindedir.Bir de bunun savaşımını verme yürekliliğini göstermiştir.Bu da onun tarihsel savaşını,var olma azmini ve kendini doyumsayışıdır.Kendini her arayış bilinci,onun insan olarak var olmasıdır. İnsanlaşmasıdır.Demokrasi ise burada kendi doğasal güzelliğinde,kendi iradesini kurumlaştırmasıdır.
(...)
Bu iki kavramda-demokrasi ve insan hakları- bizlerin doğasında daha başka güzellikler içerir.İnsanın en güzel,en doğal,en temiz duygularla birlikteliğini gerektirir.Doğası bozulmuş insan egemenliğinden ve anlamsız yönetim gücünden uzak,bir insanlık doğasını ve dünyasını ifade eder.
Son söz olarak da ne dersin; belki bu dünyayı hem tüm güzelliğiyle ve hem de olanca çirkinliğiyle yaşadığımız için daha şanslıyız...
Not:Bir öğrenci arkadaşımın tez çalşması için benimle yaptığı şöyleşidir.Onunda onayıyla kısaltarak bazı bölümlerini yayınlıyorum.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.