- 4069 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
BOZKURT VE ÇOCUK
Tarihte Türk adıyla anılan ilk Türk devletini kuran Göktürklerin, devletlerini kurmadan önceki hayatlarını konu edinen iki destandan biri BOZKURT DESTANIDIR. Çin kaynaklarında
iki ayrı rivayet halinde yazılı olan destanın esasını, yok olma eşiğine gelen Türk soyunun çoğalmasını sağlayan çocuğun bir Bozkurt ile anne kurt olarak ilişkisi teşkil eder.
"Hunların bir kolu olan Aşineler düşmanları tarafından topyekün öldürülürler.Bunlardan sadece bir erkek çocuğu sağ kalır.Düşmanlar bu çocuğun kollarını ve ayaklarını kesip bir sazlığa bırakırlar. Bir dişi kurt çocuğu sazlıkta bulur ve ona bakar.Sonunda onunla evlenerek on çocuk doğurur."
Öteki rivayette ise, Göktürkler kağanları KA-PAN-PU’nun zamanında So ülkesinden ayrılırlar. KA-PAN-PU’nun kardeşinden birinin anası kurt idi. Rüzgarlara ve yağmurlara hükmeden bu genç düman baskınından bu gücü sayesinde tek başına kurtulur.İki karısından türeyen Türkler, yeniden çoğalarak büyük bir millet haline gelirler.
Türk destanında eski bir motif olan kurt- çocuk ilişkisi ,bazı Çin kaynaklarında destan tarzı dışında da yer almıştır.M.Ö.119 yıllarında Türk ülkelerini gezerek Çin İmparatoruna
bilgiler veren devlet adamı Çjan-KEN şöyle diyor:
"Hun ülkesinde bulunduğum zaman duydum ki Usun Hanı Gunmo ünvânı taşıyor. Gunmo’nun
babası Hunların batısında bir ülkeye sahipti.Babası bir savaşta öldürülünce Gunmo’yu kırlara attılar. Kuşlar çocuğu sineklerden koruyor; bir dişi kurt sütüyle besliyordu.Hun Hakanı bu işe çok şaştı.Çocuğu Tanrı saydı. Onu kendi terbiyesine aldı. Büyüyünce babasının ülkesini ona geri verdi."
Görülüyor ki bütün Türk destanlarında bozkurtun rolü, zor zamanda bir kurtarıcı olduğu;Türkler’de bozkurtun birlik ve beraberliğin bütünleşmenin sembolü olduğu, Bozkurt
ve Çocuk Destanın’da anlatılmaktadır.
SAYGILARIMLA
kaynak:Türk Destanlarına Genel Bir Bakış, Türk Edebiyatı Tarihi
YORUMLAR
öncelikle teşekkür ediyorum arkadaşım böyle bir konuyu ele aldığınız için ayrıca böyle yaparak siyasalaştırmıyosunuz bence sadece bu kültüre sahip olmayanları yok sayanları rahatsız ediyorsunuz ben kendi adıma sizi kutluyor ve devamınıda bekliyorum çünkü ASIL.ASİLDİR.ASLI.OLMAYANDA.BİZDEN.DEYİLDİR.ASLIM.ONURUMDUR.
Türk tarihinde boz renkli bir kurt kültü yok, değerli Karlıdağ. Böyle yapa yapa her şeyi siyasallaştırdınız. Boz renkli bir kurt yok işte !
Gök renkli börü kültü var. Bu kült de ne yazık ki bir parti oluşum tarafından siyasallaştırıldı. Bunu doğru bulmuyorum. Keşke yazınızı böyle bir metodoloji ile yazsaydınız.
Göktürkmen tarafından 3/21/2009 2:52:47 PM zamanında düzenlenmiştir.