- 698 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Derin Devlet (Cuma Yazıları)
DEVLET: Sözlüklerdeki tanımı, uygulamalarımıza benzemediği için, tam anlamı bilinemiyor.
HÜKÜMET:: (Yukarıdaki tanımın aynısı)
DERİN: İyi bir sözcük. Sığ değil. Basit değil. Üstelik Türkçe. *tering* in son aldığı şekil. Osmanlının çorba dilinde *amik*i kullanmışlar bu söz yerine. (Hatay’daki Amik gölü, derin göl anlamı taşıyor olmalı.)
Özün horlandığı,
Coğrafya insanının küçümsendiği,
Daha dindar görünme ve saltanat hırsıyla Araplığa özenildiği,
Atın yularının azınlık olanların eline teslim edildiği dönemler mahvetti beni.
“Eğer birileri yüzyıllar boyu dışlanır, gelişmesi engellenirse, günün birinde devrimle veya mucizeyle veya hileyle-ki itilip kakılanlar doğal olarak hileyi düşünebilirler- gücü/yönetimi ele geçirdiklerinde bocalayacaklardır.
Büyük hatalar yapacaklardır.
İşin içine edeceklerdir.
Geçmişin acısını çıkarmaya, intikam almaya çalışacaklardır.
Komplekslerini tatmin etmeye çalışacaklardır.
Keselerini doldurmaya çalışacaklardır.
Yönetici eşraflığına, bilgeliğine, asaletine, sezgi ve yeteneğine kolay erişilemeyecektir.
Cumhuriyetin yönetilişindeki zaaflar böyle açıklanabilir.
Son dönemlerdeki aymazlık, pervasızlıklar da böyle açıklanabilir sanırım.”
Hala ulus(millet) , devlet, sosyal toplum değerlerini oturtamayışımızdaki amillerin kök saldığı dönemlerde; derinliği olmayan yüzyıllarda *amik* demişler bizim *derin*imize.
“Amil: etken anlamına gelen bu Arapça sözcüğün çoğulu böyle(amiller) olmaz elbette. Ama ne yapayım dil saçmalar hale getirilmiş zamanında, ben de saçmalasam kim umursar ki. Kök Arapça, ek Türkçe. “
SIĞ: Derinliği az. Yüzeysel. SIĞ işte, SIĞ. Sığ insan, sığ düşünce, sığ devlet…
DERİN DEVLET: (Kıvıranlar biliyordur anlamını) . Devlet derin olmak zorunda.
SIĞ DEVLET: (Uyduranlar biliyordur anlamını) . Sığ devlet yaşayamaz.
Derin devlet lafını bir yerlerinden yumurtlayan ve yayan değerli(!) kişilerin Türkçe özürlü oldukları besbelli. Belki bunlar yediği kaba tükürenlerdir.
Devletin sığ olması gerektiğini savunuyor ve derinlikle alay ediyorlar.
Neden Türkçeyi böyle kötü kullanıyorlar.
Neden olacak, yetersizliklerinden. Cahilliklerinden.
Toplumbilimiyle ilgisizliklerinden.
Hükümet olma (hükmetme-yönetme) yani devlet adamı olma özelliklerinden yoksun kişilere teslim etmişiz devletimizi çok kere.
Hep yanlış yerde yanlış adam bulundurmuşuz.
Neden?
Safız. Temiz yürekliyiz. Kolay kandırılıyoruz.
KENDİMİZE HAS KÜLTÜR-KARAKTER VE GELENEK ZEDELENMİŞ, YERİNE BİZE UYMAYANLAR DAYATILMIŞ DA ONDAN.
DEĞİŞİKLİKLERE KOLAY AYAK UYDURURUZ, İNANÇ AŞKIMIZ GÜÇLÜDÜR, GÖZÜMÜZÜ GÖR EDER DE ONDAN.
***
Dünyanın bazı yerlerinde birileri, uzun vadeli planlar yapıyorlar ve uyguluyorlar. İniş-çıkışlarda aldıkları yaraları sarabiliyorlar. Yaşamaya devam ediyorlar. Gelişerek.
Kimler:
İnsanlar.
Ömürler planlanıyor. Daha ileri giderek soylar(zürriyet) için hesaplar yapılıyor, emekler harcanıyor.
Kimler: Tüzel kişiler, kurumlar, kuruluşlar, beldeler v.s.
Kimler: Toplumlar, uluslar.
Kimler: Devletler.
Kimler: Devletler üstü oluşumlar.
Neden:
Var olma egosu. Mutlu yaşama arzusu.
Yaşam planlı/sistemli olunca ne oluyor.
Kurallar koyuluyor, planlar yapılıyor,güncelleniyor, geliştiriliyor.
Mutlaka uygulanıyor.
Kişiler geliyor, kişiler gidiyor. Ne eksen eksantirikleşiyor ne de tren raydan çıkıyor.
Planlar, kurallar uygulanıyor dünyamızın bazı yerlerinde.
Sizde durum nasıl?
Devletlerin uzun vadeli beka planları oluyor ve uygulanıyor.
Kimler uyguluyor.
Devlet tanımı içinde yer alan kim varsa hepsi. Bulunduğu yerdeki etkinliği oranında.
Soyut-somut tüm varlıklar devleti oluşturuyor. İnsanlar da devletin birer parçası. Ben de. O zaman devletimin derinliğinden varlığım oranında haberdar ve sorumluyum. Aksaklık varsa ben de suçluyum.
Yeminim yemin, yediğim somun olsun ki suçluyum.
Sizde durum nasıl?
Yoksa siz *ben garip bir çingeneyim, neyime gümüş telli zurna* mı diyorsunuz.
*Ben ne yapabilirim ki, büyüklerimiz bilir* diyerek kenara çekilenlerden misiniz?
*Etek öpmekle dudak aşınmaz* mı diyorsunuz.
*Köprüyü geçene kadar ayıya dayı* mı diyorsunuz.
Laflara bak hele, bunlar nerden çıktı acaba. (zurna çalmak, etek öpmek, ayı-dayı, büyüklerimiz bilir...)
(NOT: Buraya kadar ancak giriş yapabildik. Devamı gelir bukra inşa-allah)
Saygılar
İbrahim Durmuş
YORUMLAR
DEVLET
şimdilerde devletin adı DEVLET BABA böyle yorumlanıyor
DERİN DEVLET devletin derinliklerinde galiba
böyle bir kavram varsa, bir de tanımı vardır mutlaka
ne hikmetse
her olayın ardından bu söz daha çok derinleşiyor
örnek olaylar
12 Eylül Darbesi , Bahçelievler katliamı , Danıştay saldırısı, Gazi Mahallesi olayları , Hayata Dönüş operasyonu , Hrant Dink suikastı , Kızıldere olayı, Sivas katliamı, Güçlükonak Katliamı, Susurluk skandalı, Şemdinli olayları, Taksim Meydanı katliamı ve Ergenekon davası
DERİN DEVLET
her olaydan sonra daha çok yaygınlaşan, yoğunlaşan bir kavram oldu
ne anlama geldiği hakkında farklı savlar vardır, bir çok polemiğe de konu olmuştur bu söz
devletin yasal olarak yapamayacağı işleri, çeşitli örgüt ve kişilere vermesi diyenler var,
hayal olduğunu söyleyenler var
derin devlet, eşkiyalıktır diyenler var
derin devlet, askerdir diyenler var
ya da;
içinde bulunduğu ortamdan istifade etmek
ve çıkar sağlamak için kullanıldığını söyleyenler var
kimler bu derin devletin içinde yer alıyor
meşru yetki
gayrimeşru yetki, orasını fazla karıştırmamak lazım
derin devlet mensubu olmak var
bir de devlet memuru olup fazla mesai yapmak var
bilinen ve bilinmeyen var
bizim bildiğimiz
kisisel ve ideolojisel cikarlarini en az ulkenin yonetimi kadar on planda tutan yöneticilerin elinde birer piyon olarak yaşadığımız...
derin bırakalım da
en önce çağdaş olalım
toplumu çağdaş düzeye getirmek için ne hurafelere, ne de başka ülkelerin yobaz rejimlerine,
çok güçlü beyinlere ve mekanizmalara ihtiyaç var.
saygılar