DERS
Birkaç gün önce bir iki parça erzak almak için,oturduğumuz binanın altındaki markete inmiştim...Yılbaşı günü akşam üstüydü sanırım.Gündüz alışveriş yapmıştım ama eksik kalan bir şeyler vardı... Ve acelem de vardı...Reyonları dolaşıp eksiklerimi aldım.Alışveriş sepeti bile almaya gerek duymadım.Elimde kasaya doğru geldim ve yaklaştım.O sırada sol tarafımda ki alışveriş arabasını gördüm ve arkamı dönüp baktığımda genç bir beyin sırasını aldığımı fark ettim.Hemen özür dileyerek “buyurun siz geçin” dedim...Genç adam “önemli değil sizin eşyalarınız daha az lütfen”dedi ama ben yine de sırama geçtim...Zaten onun da arabası çok dolu değildi...Çabucak biterdi kasadan geçmesi...
O sırada arkada insanlar toplanmaya başladı...Malum akşam vakti...Herkesin kendince bir sebebi var acele etmesi için...Benim de vardı çünkü oğlumu evde yalnız bırakmıştım...Aklım ondaydı..
Genç adamın aldıkları kasadan geçerken biran yanı başımda bir bayan belirdi...Yirmi yaşlarında genç bir kızdı...Elinde bir parça ürün vardı...Ve sanırım onun da çok acelesi vardı...
İçimden “bana sıra gelince önce o versin diye” geçirirken kız biraz daha yanaştı,biraz daha....
İzin isteyerek sırama geçmesini beklerken,kız hiç oralı olmadı...Eğilip şöyle bir baktım yüzüne tık yok...O sırada genç adamın ürünleri kasadan geçmiş kredi işlemleri yapılıyordu..ve benim aldığım üç parça ürün banttan yürüyerek sırasına gelmişti...O sırada kız ufak hamlelerle benim önüme geçmeyi başardı sonunda..Yine sesimi çıkarmadım...Kasadaki bayan şöyle bir baktı kıza ve bana...acaba kimde sıra diye...Genç kız hızlı bir hamleyle ürününü benim ürünlerimin önüne doğru attı..Yani basit bir ifadeyle tam ürünlerin biplendiği yere...Ben bu kadarını beklemezken hala sessizliğimi korumaya devam ediyorum sabırla...Genç adam kredi kartını, fişini aldı ürünlerini poşete koyuyor ve ben artık dayanamayarak gereken tepkimi verdim...
Genç kız önümde hafif yan bir şekilde beklerken eğilerek duyulur bir ses tonuyla
“rica ederim..önemli değil.ben beklerim lütfen siz buyurun”dedim...
...Genç adam durumu fark ettiği için gülümseyen gözlerle bana baktı ve poşetlerini toparlamaya devam etti.Kasadaki genç bayan ürünlerimi göstererek”hanımefendi bunlar mıydı sizin ürünleriniz”diye sordu...ben de “evet”dedim.Ve ürünlerimi kasadan geçirirken ben de genç ama saygısız bayanın yavaşça önüne geçerek ürünlerimi aldım.Yüzüne bakıyordum kızın,ama başını kaldırıp bir kez olsun bile bakmadı bana...bakamadı sanırım..
Yakınımızdaki herkes ona bakıyordu ama genç kızda hiçbir kıpırtı yoktu..
Kartımı ve fişimi aldım,kasiyer bayana teşekkür edip, iyi akşamlar dileyerek marketten ayrıldım...
Genç kızı belki de çok utandırmıştım,aslında hiç bu tür hareketlerde bulunup,kimseyi utandırmak veya kalbini kırmak istemem.yapamam da zaten..Ama haksızlık karşısında da sessiz kalmam olası değil...isteseydi ben zaten sıramı verecektim,içimden geçmişti...ama
o kadar arsız ve ukalaca bir tavırla yaklaştı ki, ona bir ders vermem gerekiyordu..
Eve geldiğimde kızım da okuldan henüz gelmişti...Ona anlattım olayı...Ve “sakın o genç kızın yaptığı gibi hiç kimsenin hakkına tecavüz etmeye kalkma “.”.Ve hakkının yendiğini anladığın zaman kesinlikle tepkini göster “diye uyardım kızımı...
Kızım zaten böyle bir durumda o genç kızın yaptığı gibi bir saygısızlık yapmaz,ne karakterinde var böyle bir bozukluk,ne de ona verdiğimiz eğitimde bir aksaklık...
O genç kız adına çok üzüldüm...Belli ki eğitimli bir kız,üniversite öğrencisiydi sanırım..
Yazık çok yazık...Okulunda derslerinin hepsinden çok iyi notlar alması,belki de fakülteyi birincilikle bitirecek olması ne kadar da gurur verici olurdu onun için..Ama insan olmak dersinden ona eksi not verdim...
Umarım kasada ona verdiğim dersi asla unutmaz...Ve aynı hatayı tekrarlamaz...
Toplum içinde yaşıyor isek mutlaka kurallara uymalı ve saygılı ,hoşgörülü olmayı unutmamalıyız..Kimsenin hakkına tecavüz etmeyelim,ve hakkımızı aramayı da bilelim...
Ama bunu ne kaba kuvvetle,ne de çirkin sözlerle değil,uygun ve anlaşılır bir dille insanlara öğretelim...Bir çoğunuz belki de diyeceksiniz”ya kardeşim bu adam ne laftan anlar ne kibarlıktan..başka yolu yok napalım”
Haklısınız evet...Ama karşınızdaki insana onun dilinden cevap verirseniz o asla doğru olanı öğrenemeyecektir...Ne olursa olsun kibarca birkaç kelime ile karşınızdakini alt edebilirsiniz...
İnanın daha etkili olacaktır.. “rica ederim..önemli değil.ben beklerim lütfen siz buyurun”
Demeseydim de, o genç kızı çirkin sözlerle uyarsaydım eğer belki olay büyüyecekti,hoş olmayan konuşmalar,belki de saç -baş girişecektik...Nasıl güzel olur muydu?asla ...
Biraz incelerseniz eğer genç kıza söylediğim o cümleyi, mutlaka içinde kötü sözler bulacaksınız...EEE...biz de insanız yani sinir katsayımız artabilir...o kadar da sabırlı değiliz...
Ama şu da var ki ille de kötü kelimeler kullanarak karşımızdakini alt edip rahatlamamız gerekmiyor...Kibarca da küfür edebilirsiniz...Biraz da esprili yaklaşmak istedim olaya.:)
Evet sayfama ilk defa yazı yazıyorum..umarım çok uzun gelmez de sıkmaz sizi...
SEVGİ VE SAYGILARIMLA...
NOT: Biraz önce yazdığım için yazımda imla hataları,noktalama işaretlerinde eksiklikler olabilir..Tekrar okuyup düzeltmeye zamanım omadı...Bu yüzden hatam var ise affola...
YORUMLAR
Küçük kusurlar, büyü kusurların anasıdır.Bu gün başkasının sırasını çalan, yarın başka şeyleri çalmayı öğrenecektir.Bencillik göstergesi olayı cezasız bırakmamışsınız.Bu tür fırsatçılar aneden ve babadan öğreniyor bunu, ''Görgülü kuş gördüğün işler, görmeyen kuş yuvasını taşlar '' atasözünü ve ortokul sıralarında iken mahalli bir gazeteye(HÜRSES) yazıp verdiğim e yayınlanan DOLMUŞ KUYRUĞUNDA adlı yazım aklıma geldi.Oadada erken binmek çin birbirini önüne geçmeler vardır hep...Ağzı açığın malını gözü açıkların yediğibir dünyada yaşıyoruz ama ; malını yedirtmemek de insanlığın gereği,uygarlığın gereğidir.Saygılar Deniz -70 bey bu güzel öykü için...
Şaban Aktaş tarafından 1/3/2009 6:32:27 PM zamanında düzenlenmiştir.
''Ama karşınızdaki insana onun dilinden cevap verirseniz o asla doğru olanı öğrenemeyecektir...Ne olursa olsun kibarca birkaç kelime ile karşınızdakini alt edebilirsiniz...
İnanın daha etkili olacaktır.. “rica ederim..önemli değil.ben beklerim lütfen siz buyurun”
Demeseydim de, o genç kızı çirkin sözlerle uyarsaydım eğer belki olay büyüyecekti,hoş olmayan konuşmalar,belki de saç -baş girişecektik...Nasıl güzel olur muydu?asla ...''
Bence, çoğumuzun alması gereken bir dersti...Teşekkürler.
Her gün karşılaştığımız sorunlar bunlar.Ve gerçek sorunlar.
Hakkımızı yemek isteyenlerin yalnızca seçimlerde seçtiğimiz, başımıza gelen yöneticilerden mevcut olmadığını görüyoruz malesef.
Eğitim seviyesi üst dercede olmuş, ahlak seviyesini yakalayamamış nicelerimiz var ..
Ve her yerdeler.Bu, bir genç kız olmayabilir de.
Banka önünde sırada beklerken aynısı başıma geldi.Ve kadın gözlerimin içine sadece bakıyordu.İnanamazsınız, öyle pişkin,öyle çirkindi ki bu bakışlar, ben utandım o bakışın altında.
Sizin gibi düşündüm ,istese , rica etse, emindim ki diğer insanlar da sırasını verirdi, benim gibi..
Aile önemli, eğitim önemli, toplum ahlaki değerlerini yanlızca iki kişinin özelinde arıyor ne acı !
Saygılar..