TARHANA ÇORBASI
Tarhana yapmak, çorbasını yapmaktan daha zordur. Zorluğu çok emek gerektirmesinde saklıdır. Malzemesi bol tutulur. Biraz ondan biraz bundan…
Tarhana yapabilmek için öncelikle, doğmuş olmak gerekir. Dünyaya “Merhaba” diyerek işe başlarsın. Sonrasında da malzemesi sana sunulmaya başlar. Sunulanlardan seçim yaparak hayatını yudum yudum çoğaltırsın. Sen seçimlerini yüzünü güldürecek olanlardan yana kullanmak istersen tarhanan çok tatlı olur. Araya mutlaka bu tatlılığı acıya dönüştürecek çeşnileri katman gerekir. Bilerek ya da bilmeyerek acıdan, gözyaşlarından oluşan bir menü karşına çıkar. Bu menü sana önceleri hiç de hoş görünmez. Tercih etmek zorunda bırakılışın canını yakar. Ama bilirsin ki tarhananın tam kıvamında olması için bu şarttır. Emin ol; tüm tarhanalar böyle yapılır. Zıtlıklardan uzak kalmış bir tarhana düşünülemez. İyiyle kötü, güzelle çirkin, soğukla sıcak, aşk ile aşksızlık, siyah ile beyaz, dostla düşman, acı ve sevinç birlikte yola çıkarlar. Senin ellerinde yoğrulurlar. Defalarca ve günlerce… Demlenmeyi beklerler. Hepsi de sana geçmişini hatırlatıp durur. Bazen tebessümle bazen de hüzünle anımsarsın. Ama bilirsin ki sadece sana aittir. Sadece senin hayatından bir kesittir.
Yoğurma ve demleme işin bitince hazineni minik minik parçalara bölersin. Kuruması için dizersin önüne. Karşısına geçip izlersin. Artık seyretme zamanın gelmiştir. Uzaktan bakmanın keyfine diyecek yoktur. Sorgulamalar bu aşamada başlar. Bu aşamaya gelene kadar neler yaptığını, tadını tuzunu nasıl ayarladığını, rengini, malzemeden çalıp çalmadığını düşünürsün. Uzaktan seyretmek seni dinlendirir. Ama fazla da mola vermek uygun değildir. Seyirci olmaktan çıkıp tekrar oyuna katılırsın. Parçaları tek taraflı izlemek bütüne, dolayısıyla tarhanana zarar verir. Ötesini görmen için çevirmen gerekir. Bakış açın böylelikle tek taraflı olmaktan çıkar. Bu müdahaleden sonra yeniden seyirci koltuğuna oturabilirsin. Bir oyunda hem başrol oynayıp, hem de oynayan seni seyretmek tarhana yapanlara nasip olur. Bu nasipten sebeplenmek ve parçaların her iki tarafını görebilmek seni nihai amacına bir adım daha yaklaştırır.
Parçalar kuruyup kıvamını aldıktan sonra uygun bir süzgeç bulmalısın. Unutmamalısın ki süzgeçten geçirmeden yapılan her eylem başıboşluktur. Süzgeçten geçen minik taneler senin eserindir artık. O kocaman hamur parçası nasıl da küçüldü değil mi? Tıpkı o bitmez sandığın acılar gibi. Tıpkı o sonlanmayacağına inandığın aşk gibi. Bin parçaya bölünen kalp gibi. Ufaldıkça büyüyen bir ömür sanki. Yol aldıkça kısalan hayat misali.
Hele o kokusu yok mu? Mis gibi…
Bu kokuyu sevdiklerinin de duyumsaması için pişirme vaktinin gelişi. Hazinenin görücüye çıkış merasimi. Bu da işin en kolay ama bir o kadar da heyecan verici kısmı sanırım.
İlk yudumu aldıktan sonra tadını beğenmezsen, düşünürsün. Nerede hata yaptım? Neyi eksik ya da neyi fazla kattım? Bir dahaki sefere aynı hatayı yapmamaya özen gösterirsin. Hatalarını bulup, kabul edip, özgür bıraktıktan sonra tekrarlamazsan çorbanın tadı tam istediğin gibi olur. Tersi durumlarda ömrünce tatsız tuzsuz çorbalar içer, içirirsin.
Bir başkası senin çorbanı beğenmezse sakın telaş etme. Eğer tadı sana güzelse gerisi boş bir yalandır bence.
“Ben tarhana yapmayı bilmem” diyenler yumurta kırmayı denesinler. İşaretlerin izini sürerek gelinen son nokta sahanda hayat kadar lezzet katar sofrana.
Afiyet olsun.
ÖZDEN HORAN
28.12.2008
Fotoğraf:Ali Rıza AĞARI
YORUMLAR
selamlar. bir rivayete göre tarhannanın hikasei şöle.patişahlardan biri bir ramazanda en ücra köşede en ücra bir mahallede bir eve misafir olur.evin hanımı fakirlikten evde ne kadar baharat varsa katıp unla çorba yapmıştır.ve patişaha (dar hane ) çorbası diye ikram eder.patişahın çok hoşuna gitmiştir bu çorba emir verir herkesin yapıp yemesi için.o günden bu güne (dar hane) çorbası isim değiştirerek (tarhana ) çorbası olmuştur.
senin tarhananın yanında bizim yazdıklarımız hiç kalır.güzel yürekli arkadaşım.sevgiyle tarhana tadında kalman dileği ile.......
TARHANA ÇORBASI zamanı, şimdi her türlü hava buna elverişli.
..."Dünyaya “Merhaba” diyerek işe başlarsın. Sonrasında da malzemesi sana sunulmaya başlar. Sunulanlardan seçim yaparak hayatını yudum yudum çoğaltırsın. Sen seçimlerini yüzünü güldürecek olanlardan yana kullanmak istersen tarhanan çok tatlı olur. Araya mutlaka bu tatlılığı acıya dönüştürecek çeşnileri katman gerekir. Bilerek ya da bilmeyerek acıdan, gözyaşlarından oluşan bir menü karşına çıkar. Bu menü sana önceleri hiç de hoş görünmez. Tercih etmek zorunda bırakılışın canını yakar. Ama bilirsin ki tarhananın tam kıvamında olması için bu şarttır."...
Her zamanki gibi güzel bir yazınızı okudum, teşekkürler.
lezzetli bir yazıydı
emek verirsen tarhananda güzel olur hayatında
bazen ilki bozuk çıkar mayalanma tam olmamıştır
o tarhanayı dök ve yeni malzemelerle başla hayata
bu sefer" tarhana "konusunda tecrübelisindir
aynı hataya düşmeden tam kıvamında tadında tuzunda lezzetli bir çorban olur inş.... diyor ve tebrik ediyorum.
* Tarh/ana * demişsin ya Sayın Rom@ntik; Ben bu açıdan hiç düşünmemiştim.Farklı ve çok da yerinde bir söylemdi.Yazıma zenginlik kattı.Tarhananın bereketinden olsa gerek.Teşekkür ederim.
Sevgili Guldane Dal,
Sen tarhana yapmaya devam et. Anlayan çıkacaktır elbet.Yarın tarhana çorbanı yaparken beni anımsarsın.Havada tarhana/aşk kokusu olunca da ilk bana fısıldarsın.))
Teşekkür ederim.
Sevgili Özden tam aşk tadında bir tarhana çorbası olmuş yazın:) Beğeni ile okudum.
Ben bu sene Türkiye'de iken bir akrabamla tarhana döktüm(böyle diyorlarmış o yörede), Ege yöresinin tarhanalarından yani senin anlattığın türden ki benim memleketimde daha da başka türlüsünü yapıyorlar, kimbilir belki de aşkta bundan dolayı kaybediyorum da olabilir çünkü bizim oraların tarhanaları pek bir sert oluyor yani şu bildiğiniz sıkma tarhanalardan ki içinde baharat falan da yoktur , sanırım bu yüzden olsa gerek yaşadığım aşktaki eksiklik:))) Ama bana sorarsan ben güzel yapıyorum da tarhanayı ahh bir de içen anlasa tadından :)))
Anlaşılsa da anlaşılmasa da güzeldir tarhana çorbası, severim ben .. Bak şimdi canım çekti, yarın kesin yapmalıyım şu benim döktüğüm tarhanadan :)))
Sevgilerim çokça canım, güzeldi yazını okumak ...