- 1595 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
DÜŞÜNCE OKYANUSU MEVLANA
DÜŞÜNCE OKYANUSU MEVLANA
“Yine gel, yine gel
Her kim olursan ol, yine gel
İster kâfir, ister Mecusi, ister putperest
İster yüz kere bozmuş ol tövbeni
Ümitsizlik kapısı değil bu kapı
Nasılsan öyle gel”
Türk Edebiyatının beyefendi ismi Celal Oymak ve Nevin Balta Hanımefendi’nin müşterek hazırladıkları “Düşünce okyanusu Mevlana” isimli kitap, okunmaya değer bulduğum kitaplardan biridir. Gönül çağlayanından akıp gelen aşk, sevgi ve her temadaki sözleri o kadar sıcak ve gizemli ki… O’nu okurken duygu dolu, esrarlı içli âleminin deruni ufuklarında seyrana dalıyor insan.
Bildiğimiz gibi UNESCO (Birleşmiş Milletler Eğitim Bilim ve Kültür Teşkilatı) 2007 yılı ünlüler takviminde Kültür ve Turizm Bakanlığının önerisi üzerine Türkiye’den Mevlana’yı doğumunun 800. yılı nedeni ile “Dünya Mevlana yılı” olarak kabul edilmişti. İşte bu nedenledir ki “Düşünce Okyanusu Mevlana” isimli bu güzel kitap sanırım anlam bakımından büyük bir önem taşımaktadır. Kitabı bizlere kazandıran Celal Oymak ve Nevin Balta’ya okuyucularım ve kendi adıma teşekkürlerimi sunmak isterim.
Kitap dört ana bölümden oluşmaktadır. Bu bölümlerde en dikkat çeken “Mevlana’nın Dünya Kültürüne Etkisi” isimli bölüm olmuştur. Bu bölümde vurgulanan “Modern Batı Dünyasında Mevlana’nın Önemi” en çarpıcı yazılardandır. Özellikle şu satırlar dikkat çekmektedir:
“İşte batılı insana Müslüman olduğu gerekçesiyle öcü gösterilen Mevlana, iç anlamla doğrudan ilgilenmenin yöntemini çok basit usullerle insanlığa öğrettiği için, onun bu kılavuzluğu Batılı insandan büyük ilgi gördü.”
“…… Almanya’da Ortadoğu ve Doğu konusundaki ilk uzmanlardan olan Prof. Joseph von Hammer – Purgstall, 1818’de şiirsel bir dille Mevlana hakkında şunları söylüyor:
Onu en yüksek manevi coşkunun kanatlarına oturtuyor
Bu coşku tüm manevi hallerden öte:
Zaman ve mekânı aşan,
Yaratılış ve talihi aşan,
Ebediyette, kader ve Kıyamet’in anlaşmasını aşan bir coşkudur.
Ve burada Üstün Varlık’la
Sonsuz bir aşık gibi uçsuz bucaksız bir aşkla
“Bir” olup
Ona sonsuza kadar ibadet ediyor.”
İşte bu satırlarda da görüldüğü üzere Mevlana’nın felsefesi çok geniştir. Onu anlamak ve sevmek için felsefesini iyi anlamak gerekir. Kitapta Mevlana’nın rubailerinden örneklere de yer verilmiştir.
“Dünyada da ahrette de mevcut tek O’dur
Her yerdeki, her yöndeki mabud tek O’dur
Bağ, bahçe, çiçek, güneş ve gök hepsi yalan
Her sözde ve manadaki maksud tek O’dur.”
(Terc.M.Önder-Ü.Y.Oğuzcan)
Bir çok rubaide dikkat çeken Allah sevgisi, bu rubaide de ön plana çıkmıştır.
…… “Mevlana insanlık için öyle güzel bir köprü kurmuştur ki; bu köprü sınırsız bir hoşgörü ve insan sevgisi üzerine inşa edilmiştir. O tüm insanlığı sonsuz sevgisi ile kucaklar ve Mevlana, geniş hoşgörüsü içinde bütün insanlık âlemine seslenişini “Bir canım var, ama yüz bin bedenim var!”
gönül sesi ile belirtir.
Bu satırlara baktığımızda insanlık âleminin Mevlana’nın bu sözlerine pek de kulak vermediğini görmekteyiz. Çünkü gerçekte öyle olmuş olsa idi; bu gün ne savaş, ne kin, ne nefret, ne kardeş kavgası v.s olmazdı. Tam da bu bölümde yer vermeyi uygun gördüğüm ve kitapta yer alan “Günümüzde Mevlana’dan Nasıl Yararlanmalıyız?” başlıklı yazıdan söz etmeden geçmek istemiyorum.
……“Mevlana’ya göre, insan varlığına değer veren bu cevheri aramakla sorumludur: “Canında bir can var, o canı ara….. A yürüyüp giden sufi gücün yeterse ara: ama dışarıda değil, aradığını kendinde ara….” Mısralarında da vurguladığı gibi ruhunu ilahi nefesten alan insan, ancak insanlık ve kulluk şuuruna ulaştığı akıl ve aşkla nefsinin elinden kurtulduğu zaman gerçek değerini bulacaktır.
Kitapta ayrıca Mevlana’nın Mesnevi’sinden İnsanlara Mesaj’ı ayrıntılı olarak yer almıştır.
Yazar Celal Oymak ve Araştırmacı Yazar Nevin Balta’nın böylesine başarılı bir yapıtta müşterek çalışmalarını ise büyük bir dayanışma örneği olarak görüyorum. Mevlana sevgisi; bu kitabın oluşumunda da son derece güzel bir davranış olarak kendini göstermiştir. Her iki yazarı da emeklerinden ve başarılı çalışmalarından dolayı kutluyorum. Ben kitabı okurken ruhani derinliklere daldım ve tüm samimiyetimle ruhumun mest olduğunu söyleyebilirim. Sizlerinde zevkle okuyacağınızı ümit ediyorum.
Kitap renkli karton kapak olup, ikinci hamur kağıda ofset baskı tekniği kullanılarak basılmıştır. Kanguru yayınlarından çıkan ve 207 sayfa olan kitap Celal Oymak ile Nevin Balta’nın ilk ortak yapıtıdır. Kitabın arka kapağında yer alan Mustafa kemal Atatürk’ün Mevlana hakkında söylemiş olduğu sözler ise dikkat çekmektedir.
EMİNE SEVİNÇ ÖKSÜZOĞLU
Edebiyat Araştırmacısı
Şair Yazar