- 940 Okunma
- 4 Yorum
- 0 Beğeni
Şiirler, Şairler ve Bu İkisini Okuyanlar
‘Şair, şiir yazandır.’ derler. Peki, ‘şiir nedir?’ Bu soruya günümüze kadar gelen tüm eliyüzüdüzgün kalemler hiç yoktan iki çift laf etmişlerdir ve gelecektekiler de edecektir.
Şiir, tüm bu söylenenlerin kıyısından köşesinden parçacıklar alıp yamalı birkaç beylik sözü dizeler ardına saklamak değil midir?
Şairi, şiir yazan kişi olarak tanımlamanın yanında kendi deneyimleri ile okura yol gösterebilen ve bunu, bir görev saymanın ötesinde elindeki enstrümanlar ile meydana getirilen kâh ulu orta bir dünya kâh gizli saklı bir cennet veya cehennemi – bu elbette şairin ruh haline bağlı değişebilen bir olgu – birebir okurda yaratabilen kişi olarak da tamamlamak gerek. Yani yaşanılanı karşıdaki bireye de yaşatabilmek veya görüleni bir daha akıldan çıkmayacak derecede karşıdakine gösterebilmek.
Şiir, anlatım özellikleri bakımından kollara ayrılır. Kimi şiirler anlatmayı sever kimi şiirler ise göstermeyi. Kimileri açık seçiktir kimileri dizeler ardında saklanır. Kimilerinin başı, ortası ve sonu vardır kimilerinin ne başı bellidir ne de sonu. Kimileri ‘a’ der bir şeye kimileri ise ‘b’. Bu, şairlerin kişisel özelliklerinden kaynaklı bir çeşitliliktir düşüncesindeyim. Elbette farklılıklar olacaktır ki olmalıdır da.
Şiir, şairlerin gözünde verdiklerini düşündükleri ve aynı şiir, okurların gözünde alabildikleri kadardır. Biraz önce dile getirdiğim iki zıt kutup için meydana gelen ortak payda ne kadar fazla alanı kapsar ise şiir amacına o kadar hizmet etmiş olur. Okur olarak bizim görevimiz bir yanda şiirin dizelerinde görülen anlamsal ibarelerin neler olduğu ile ilgilenmekken diğer yanda da şairin dizeler arasına veya arkasına gizlediği anlamları çıkarmaya çalışmak olmalıdır diye düşünürüm hep. Şiirleri incelerken veya irdelerken bu iki düşünceyi harmanlamayı yeğlerim. Asıl zevkli olan da bu iki zıt kutup arasındaki toprak altında kalan ve tırnaklar ile bir arkeolog titizliği gösterip bunları gün ışığına çıkarma çabasıdır bence.
Bir yandan da şiir, şairin panoramasıdır. Bu hâl, kimi şiirlerde şair tarafından kontrol edilebilen ve hatta birebir şair tarafından yönlendirilebilen bir keşmekeştir ancak günümüz şiirlerinde bu keşmekeşe pek rastlanmamakta. Genel olarak şair, dizeleri peşi sıra dizer ve ‘okur, bunlar içinden ne alırsa ben O’yum’ der. Fakat şiir, kalemi bilinçli bir şekilde oynatanların tekelindedir ve bir adım sonrası böyleleri sayesinde görülebilir.
Şiir, şair ve bu ikisini aynı anda okuyanı kendi tümcelerim ile tarife çalıştım ancak ne demiş Rüya Tanrı’sı: ‘Yolu bilmekle o yolda ilerlemek farklı şeylerdir’.
Serkan Canbolat
Edebibakış Sokağı - Aralık 2008 Atölye/biz Çalışması
Konu: ’Şiir Üzerine Düşünceler’
YORUMLAR
Şiir, tüm bu söylenenlerin kıyısından köşesinden parçacıklar alıp yamalı birkaç beylik sözü dizeler ardına saklamak değil midir?
.....................................................BURADA KULLANILAN ''BEYLİK '' İFADESİ ŞİİR SANATINI ÇOK KÜÇÜLTMÜŞ BENCE.
OYSA ŞİİRDE ORGANİK BÜTÜNSELLİK VARDIR.GÜZEL OLMAYAN ŞİİRLERDE (BELKİ BİR KAÇ DİZE BEYLİK GİBİ DURUR-->O DA ŞİİR İSE) BU DEYİM KULLANILABİLİR.
Söylenmemiş söz belki kalmamıştır insanlık ve sanat tarihinde, ancak kişi ŞİİR YAZARKEN TÜM SÖYLENİLENLERDEN FARKLI BİR ARAYIŞ ÇABASINDA DEĞİLSE O ŞİİRİ YAZMASINA GEREK DE YOKTUR HİÇ; SÖYLEM YEPYENİ ÖZGÜN OLDUĞU SÜRECE SANAT DEĞERİ, ŞİİR DEĞERİ YÜKSEK OLUR.
ŞİİR ÇOK DAHA DERİN BOYUTLARI OLAN VE SOMUT BİR TANIMLAMASI ÇOK ZOR VE HATTA OLMAYAN BİR FENOMENDİR DEMEK DAHA DOĞRU BENCE...ŞİİR TANIMLANABİLİRSE ŞAİRİ TANIMLAMAK KOLAYDIR.YERYÜZÜNDE KAÇ ŞİİR VARSA O KADAR ŞAİR VARDIR O KADAR DA ŞİİR TANIMI VARDIR..HER ŞAİRE GÖRE DE TANIMIFARKLIDIR ŞİİRİN...SAYGILAR, PAYLAŞIM İÇİN TEŞEKKÜRLER...
Şaban Aktaş tarafından 12/16/2008 8:40:06 PM zamanında düzenlenmiştir.
Çok güzel bir konuya değinmişsin sevgili Serkan, yazdıklarına tamamen katılıyorum.
Ben özellikle teşekkür etmek için yorum yazmak istedim. Senin dilimize ne kadar özenli yaklaştığını biliyorum. Gerek anlattığın konunun içeriğindeki bütünlük, gerekse yazım kurallarında tek bir hatanın olmaması okuruda sevindiriyor.
Dün eleştirel anlamda yazılmış bir kaç satırı sırf sayfadaki noktalama işaretlerinin anlamsız kullanımından okuyamamıştım. Çünkü eleştirdiği konuda hata yapmaması gerekir. Halbuki usta ellerden böyle hem dilde akıcılık, hem yazınsal anlamda güzellikle sonuna kadar götürüyor okuyucuyu.
"Şiir şairine benzer. Şairi ağlarken hiç gülen şiir gördünüz mü?"
Ben den sonra gelenlerde, benden öncekiler gibi elbet iki satır şiir üzerine konuşacaktır.
Teşekkür ederim.
Saygımla.
Banu Kalyoncu tarafından 12/16/2008 11:00:15 AM zamanında düzenlenmiştir.