- 1050 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ARDAHAN adlı sanat teorisi
’ARDAHAN’ adlı sanat teoris
Birinci bölüm
Noterlikcede onanmış çalışma.
Tarafımızdan 23 yılda oluşturulan birçalışmadır.
Avangard bir denemedir.CONTEMPORARY ART ’ I aşmayı düşününen bir çalışmadır.
Contemporary art: Evrensel olarak dünyada şu an son ve tek paradigmaya sahip sanatdır.
Enstlasyon,yüzey ve performansı kullanan çağdaş sanata verilen addır.
Ardahan sanat: Ard-art olarak kodladığımız bizim oluşturduğumuz sanat ise ’Çağdaş sanatın’ temel ilkelerine karşı olmakla beraber onu aşmak ister.
Çağdaş sanatın birörneğini görelim:Bir sanatçı köpeği duvara bağlar ve köpeğin uykusu gelinceye kadar süreyi izlettirir alımlayanlara.
Ard -art da ise : Köpek duvara bağlanarak.Pavlovun ’Şartlı refleksi’ izah edilerek açıklanır. Burada didaktik bir kavramsal anlatım yapılır.
Ard-art ın temel ilkeleri:
Köpek duvarda bağlıyken;Köpek nesnel olarakorada bulunur.(MODEL).Model üzerinden Pavlovun şartlı refleksini öne süreriz.(AKSİYOLOJİ) teorinin anlatım dili,teori ve kavram olduğundan ( GÖSTERGEBİLİM) ioluşturur. Teoriyi denememiz ise (TEKNİK) tir.
Teorinin doğrulanarak denenme safhası (EPİSTEMOLOJİ) yi oluşturur.
1) Ard-art ’da imge kaldırılmıştır ve yoktur.
2)Özne, nesneyi değil. nesns nesneyi nesnel olarak teori ile kavram ile matematik imlerle anlatır.
3)Deney vardır Ard-art’ta .Bir teori veya kavramsal içerik denenerek doğrulanır veya yanlışlanır.
4)Sanat tarihinin temel kavramlarına atıflar yapar.
5) Post-modernizmin anlatımına bilimsel anlatı dili ile karşılık verir
6)Mevlananını dediği gibi:’Leğendeki ayın aksine ne gerek var.Ayın kendisi varken’
Söylemiyle beraber Ay’a seyirlik için bir teori gibi bir tema katıyoruz.Burada imgeyi kaldırarak yerine Kavramsallık’ izafe ederek yeni bir dil, yeni bir anlatı iktifa etmekte ki amacımız. Post-modernizm ile yaptığımız yarışmayı kazanmaktır.Sonuçta bir buluş için çaba yapılmaktadır.
A) Nesne olan köpek bir imge ,bir yüzey değildir.Köpek resmide değildir.Köpek nesne olarak kendisidir.
B) Model olan köpek bir teorinin doğrulanması için denenerek ,deney yapılmaktadır.
C) Kavram ve imgelerden oluşan teori deneyile doğrulanır veya yanlışlanır.Bu bir gösteridir. Performanstır.
A: ard-art
B:çağdaş sanatı simgelesin.
A:Kavramsal ve matematiksel bir gösterge kullanıyor.
B:İmgesel gösterge kullanıyor.
A:Zihinsel ve akli epistemi uyguluyor.
B:Duyusal-duygusal epistemi uyguluyor.
A:Kimyasal ise....
B:Simyasaldır......
A:Büyüsel bilinci oluşturmaz.
B:Büyüseldir....
A:Anlaşılır olduğundan doğru veya yanlışlanır.
B:Duyulanır olduğundan kavramsal değildir.
...........................................................
ardahan sanat akımıyla getirmek istediğimiz:
sanatın sonudur.Bu konuda bir çok düşünür
fikir öne sürmüştür.
bu nasıl olabilir. Bu ancak şöyle olabilir.
İmgeden arındırarak anlatımı sunmakla olabilir.
Bir sunumu bilimsel bir teoriyle birlikte sunabilirsek,
o vakit ancak sanat sona ermiş olur.Bilim sanatı ancak yerinden edebilir .
Bu ise en azından denemeye değer.Biz bu cesareti gösteriyoruz.
Sanatı bitirmek için bilimsel anlatımı kullanarak.Yeni bir anlatımı
deniyoruz. Sanat ancak imgesiz bir anlatı yoluyla bitirilebilir.
Bu da bilimi sanatın yerine koymakla olur. Biz de bunu yapıyoruz.
Teorik anlatımlı yolu kullanarak ,sunum yaparak yeni sanat
yolunu kurmuş oluyoruz.Bu: Ardahan sanat akımı olarak tarafımızca adlandırılmış
tır.
Post- modernizmin sonu, "Tarihin sonu" yeni anlatılara ihtiyaç duymaktadır.
Türkiyeden bu evrensel ihtiyaçlara cevap vermek neden olmasın? Biz: yıllara yayılan çalışmalarımız sonucunda;Sanatın ancak bilimle aşılabileceğine kani olduk.
Bilimsel anlatıların bizzat sanatsal anlatılar olduğuna inandık. Bu satırları ne yazık ki "buradan" başka bir yerde yayınlayamadık. Ekonomik imkanlar vs. Ancak noter tasdiki yapabildik. fakat "Azim" için hiçbirşey bahane olamaz.
ardahan sanat teorimiz uzun ve çerçevelidir. O nu anlatmaya devam edeceğiz.
Mesnetleri ve atıfları bilimsel ve sanatsaldır.
Duvardaki Resim:
Birressam duvara resim yapmış. Öbür ressam da onun yaptığı duvarın karşısına cila atmış.Böylece resim cilalı duvara yansımış.
Bütün iz teorileri bu minval üzredir.Modern iz teorileri, eski iz teorileri.
EFLATUN:
Eflatunun "Gölge teorisi" aynı usuldeki teoridir. Arabiden önce olmakla beraber
aynı doğrultudadır. Eflatun gözlerini "gölgelerden" çekip.Arkasına dönüp. Nesnelere bakması ,yeni bir teori için yeterlidir. Biz şimdi bunu yapıyoruz.Nesne ye doğrudan ,imgesiz ve kavramsal olarak bakıyoruz. Bu bilimsel bir konferansın izlenilmesi gibi birşey...Sadece buna ,biz sanat diyerek ,vurgu yapıyoruz. Bu "Sanatın sonunu" getirmeye yetebilirmi?
Evet! Yetebilir! Sanatın sonunu zaten şu: olanlar hazırlamıştı:
Malewich’ in "Hiçciliği"
Duschamp’ ın "sanatsız sanatı"
Tüm Contemporary art akımları
Joseph Beuys, john Cage : Birincisinin kavramsal sanatı. İkincisinin nesnel performansı.
Ardahan sanat : Sanatın bitiminde"Sanat" olarak neler getiriyor?
İmgeyi kaldırıyoruz.
İmge kalkınca bu bilimsel bir zihni etkinlik olmuyor mu?
Evet oluyor.Bunu Kavramsal sanat zaten yapmıştı.
"Conseptual art" Kavramsal "İmge" yi ,sanatsal imge yerine zaten getirmişti.
Nesnel sunumla John Cage nesnel olanı imgeden tamamen arındırmak için kullanmıştı.Bu artık bilimsel bir içerik ve biçimle yapılacak olan yeni "Sanattır."
O halde diyoruzki : Mevlananın dediği gibi; Leğendeki Ayın aksini seyretmeyip. Bizzat ay’ı seyredelim.Mevlana ve Contemrorary Art ve sonrası böylece örtüşüyor.
Bunu biz cesaretle söylüyoruz:"Sanatın sonu "yukarıdaki mesnetler ve atıflar ışığında ;gelmiştir. Ardahan sanat : Sanata yeni boyut getirmiştir: Çaydanlığı ateşin üzerinde kaynattıktan sonra demliğin ağzını açıp buharın çıkış yoluna bir yüzey tutarak buharın burada damlacık olarak toplanmasını ve geriye doğru inmesini bir seyir olarak sunar.Bu "Yağmur" teorisini sanatsal olarak anlatmaktır ve aynı zamanda yukarıdaki
dayanak ve atıfların ışığında Sanat budur. Bilimsel içerik bilimsel biçim olarak budur.
Çünki "Yabancılaşma" ve "Yanılgı" Ancak böyle aşılabilir.02/12/2008 saat:23:38
.....................................................................................................
Örnek Sunumlar:
1) Contemporary art ’ ın sunumları performans ,yüzey ve enstlasyon olarak
icra edilir. Ayrıca sunumlar "imgeli" ve yanılsamalıdır. Daha açık bir söyleyişle : contemporary art "sanat" anlatısını aşamamamıştır.Duyusal zekanın ve estetik alımlamanın kapsamı altındadır.
Ardahan sanat " imgesiz" ve duyusal zekanın dışında mantıksal zekanın kapsamında,alımlatır. Kavratır.kavrar.
Yön sunumu:
Sunumcu: Güneşin doğuşunu , doğduğu yönden işaretleyerek. Hareket noktası olarak alır. Anlatının yapılacağı yeri saptayan sunucu; burada yere beyaz kireçle
"Pusula" artısını çizmeğe koyulur...Güneş: Batıncada" batıyı "işaretler. Güneşin saat yönünde
hareketindende Kuzeyi, güneyi işaretler.Bu çalışmanın içerik ve biçimi tamamen kavramsal bir seyirliktir.Ardahan sanat "çağdaş sanatı" bu şekilde aşmayı deniyor. Adeta bir" deney"sürecini sunum haline getirerek. Yeni bir anlatım için bu anlatımı öneriyor.
"imgesiz" ,"duyusal zekanın olmadığı" bu anlatım . Neden en azından bir anlatım çeşiti olarak ,kabul görmesin! 03/12/2008 ,Yalçıner Yılmaz resim öğretmeni.
............................................................
ARDAHAN SANAT TEORİSİ
-ikinci bölüm-
Teorinin yazarı yalçıneryılmaz dır)
ARD-ART:Teorinin en önemli sunumu.
RENK ayrışımı sunumu:
Okulda:renk prizmasını anlatan bir öğrenci farkında olmadan bir sanat ekolünün
sunumunu yaptı.
Öğretmen sözel olarak;Rengin ışık,ışığın renk olduğunu anlattı.Beyaz rengi ise
parçaladığımızda 3 ana 3 ara renge ayrıldığını söyledi.Deney olanağımız olmadığından ’renk prizması’ deneyini yapamadıklarını söyledi öğretmen.Bir öğrenci izin alarak :
_ Arkadaşlar ! Kipriklerinizi kısarak Güneşe , ışık kaynağına bakın, kipriklerinizin ucunda rengin beyaz, ışığın ;sarı ,turuncu,kırmızı,mavi,yeşil,mor olarak parçalandığını göreceksiniz.
Öğretmen ve öğrenciler bunu dehşetle gözlediler.TEORİ DENEYDE DOĞRULAN
MIŞTI.Bu sunum du. Bu bir sanat ekolü idi aslında.
Bu şuydu;
Arabinin anlatmak istediği ’İzler teorisiydi’.
Mevlananın dediği ’ Ay’ın kendisine bakın’ Söylemiydi.
Marcel Duschamp ’ ın ’ sanatsız sanat’ ı idi.
John Cage’ in ve Joseph Beuys’un bireşimiydi.
Yani , Contemporary Art ’ ın aşılmasıydı.
..................................................
Bir başka öğrenci de izin alarak. Arkadaşlarını ve öğretmenini okul bahçesine çağırdı.Okul bahçesinde hortumdan suyu Güneş kaynağına doğru fışkırmağa başladı.Suyun
üstünde renklerin 6 taneside parlağa, görünmeğe başladı.
Bu öğrencide sunumunu , Ardahan sanatın bir sunumunu yapmıştı.
Contemporary art bir sunum yapar,fakat. Bu sunum da içeriği kavramsal olarak kullanmaz. İmgesel olarak sunar. Alımlayanda imgesel olarak alımlar. Ardahan-sanat ise
sanat tarihinde ilk defa imgesiz bir sunum yapmıştır.Alımlayanda kavramsal olarak alımlayacaktır.
-ikinci bölümün sonu-
Yalçıner Yılmaz resim öğretmeni darıca i.ö.o. darıca kocaeli.
noter onaylı çalışmadır.
i
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.