ÖN YARGI
ön yargi hakinda bır şeyler karaliyim .sayfayi boş bulmuşken
okuduğumuz yazilarda ,konuştuğumuz kişilerde bazı dostların arkadaşların olaylara ön yargılı baktığını gördum göruyoruz
peki nedir ön yargi
ön .kelimesi .önceden daha bır şey olmamış ama kafasında bır ret veya kabul diye bır karar oluşmuş.
yargı ..ise karar vermek mahkum etmek
yanı bir olay bir fikir ortaya cıkmadan yazılmadan bakılmdan karar verıyor mahkum edıyor kavga ediyor.
bu anlatırken aklıma bir fikra geldı ibretlik bir şey..
asker de iki asker nöbet tutuyorlar gece nöbeti nöbet esnasında bakiyorlar uzaktan bir karartı korkup yanına gidemiyorlar .bir asker diyorki .o buyuk bir kuş diğerı ise ,hayir bir keçi dir. diyor
baya tartışiyorlar hata kavga ediyorlar. bir kuş diğeri keçi...kuş ...keçi..kuş..keçi
derken .sabah ışıkları her tarafı aydinlatiyor. ordaki kararti uçup gidiyor.
kuş diyen diyorki. sana demedım mi kuş bak uçtu gitti .keçi diyen ise o tarihi bir söz suyluyor..uçsada uçmasada o keçidir..
işte tipik bir önyargi örneği peşinen kabul etmış geçekler ortaya çıksada o peşinen kabul ettiği kendi gereği doğru olmadığı bile bile yanliştan dönmuyor.
peki neden önyargı. sebebleri nedir
bana göre kaç sebebleri var .
1.okumuyor araştırmıyor beyni gelişmemiş önceden test edilmemiş bazi bilgileri bulmuş kendisine anlatilmiş oda bunlari doğru kabul ediyor.yani eski bililer
2.dunya göruşu.. önyargiya itıyor olabilir. cünkü dunya göruşune uygun olmiyan bir bilgi ,olay mesele. ortaya çiktığında o göruşe göre olmasa ,uymasa doğrumu yanlişmi yararl ı mı, bakmadan red ediyor.
3. bazi kişiler cok hirsli oluyorlar .benım dedğim doğru ve mutlaka kabul edilmesi gerekiyor.
cünkü kendisi cok önemli biri .fikride ,düşünceside doğrudur. buna uymiyan duşunceler yanlış sav ıyle haraket ediyor
4. cahilik.. yanı bilgisizlik bununda 2 çeşitı var
A... bir olay hiç bilmiyor zir cahil ne anlatsan anlamiyor kafasina girmiyor zaten buyle lerın sert kafalıları var hıç bir şeyi kabul etiremesin.
B... bunda cok bilginçlik tasliyan tipler her şey bilirler.ama yarim eksik bilirler .bilmeselerde uydururlar bunlarla ne kadar tartişsan mutlaka yenilirsin hep yenilmek var bunlar karşisında...bir buyuk adamın bir sözüvar bunlar için demişki..bir cahile tartışacağına git bir orduyla savaş belki kazanirsın cünkü orduyu yöneten kişiyi öldurursen ordu dağılır kazanma şansında olur ama cahili yenmen ımkansiz.
önyarginin cok sebebleri var ama kendimce buyle izah etim bundan kurtulmak da var
oda cok okumak karşıdaki kışılerın fıkırleri dunya göruşleri ister fetullah hocayi desteklesinler .istersen laik olsunlar .yada marx .yada en kötu fikri taşisın .önce o fikri saygi cercevede dinliyerek ,araştırarak
bakarak, okuyarak ,anliyarak, mahkum etmeden . bakmak lazım.
unutulmamlidir her göruşun yanlişlari olduğu gibi doğrulari da var
mesela bir leş gören bir .bakış ..burnu tutar tiksinir uzaklaşir .başka biri leşin dişlerine bakar ne guzel dişleri var der. değer verir .
yanı olay geniş bakmaliyiz. bence
saygilarimla..hatalar benden ..iyilikler iyi insanlara ait dir.
tarik
YORUMLAR
Önyargılara karşı önyargım var benim... İnsanı, insan sevgisinden uzaklara fırlatıp atan, karşısındaki insanı, fikri ya da herhangi başka bir şeyi tanımak için çaba göstermek yerine çeşitli yollarla o 'şey' hakkında beynimizde yer eden ve çoğunlukla da yanlış bütün ön bilgileri ön plana çıkartıp ona göre hareket etme hali... Bir çeşit yürek ve beyin tembelliği... Bir çeşit örümcek kafalılık... Birilerinin sandığı gibi 'prensipli' olmak değil; tam aksi 'prensip sahibi olmama'nın ortaya çıkardığı sonuç...
Önyargı diyerek kısaca ifade ettiğimiz 'hayatı dar kalıplar içinde görme ve bu kalıplarla çevremizi değerlendirme hastalığı'ndan kendimizi ne kadar kurtarabilirsek o kadar iyi ve o kadar yolumuz açık... Unutmayın ki hiçbir şey mutlak mükemmel değildir ve olamaz da....
Kaleminize sağlık arkadaşım gusel yazınız için .
Selam sevgi saygılar .........
tebrikler,önyargıy önce kendimizde sınayıp,sonra karşımızdakinde sınamak gerekir, insanları yargılamak için hakim veya tanrı olmadığımızı bilmemiz gereki,kusursuz dost arararsan dostsuz kalırsın,yargılamak için kusursuz olmak lazım, kusursuz kul olmak için imamın kayıgını binmemiz gerekir,imamın kayığını binmemek için ön yargıyı bırakıp,hoşgörülü olmalıyız.yüreğinize saglık.eğiticiyci.hoşca ve dostça kalın, yazılarınzın takipcisiyim.tebrikler.....