- 745 Okunma
- 4 Yorum
- 0 Beğeni
KARADUT’UN KERAMETİ
Ne derece doğrudur bilmiyorum ama, ağustos ayında, ayın dolunay olduğu bir gecede, kız karaduta çıkar da yedi tane olgun dut yerse en geç yedi vakitte kısmeti açılır; iyi bir koca bulur evlenirmiş. Ama bu yedi vakit, yedi gün mü, yedi hafta mı, yedi ay mı, yoksa yedi yıl mı olur bilinmez. Kız evde kalmış yaşı geçmişse ve de süre yedi yıla bağlandıysa vay haline ki vay. Sonunda dişsiz nine olur çıkar.
Biz gelelim hikayeye. Fahrünisa 37 yaşında, oldukça varlıklı bir aile kızı. Hiç evlenmemiş 35 lik erkek kardeşi ve 63 yaşındaki annesi ile beraber otururken, kardeşi Fahri’ye bir kız kaçmış. Fahri gece sarhoş yatmış, sabah uyandığında koynunda bir kız. Kimsenin bir şeyden haberi yok. Yok ama duyanlar öyle demez ki! Kız ise ağustos da yedi karadutu yiyip kerameti yedi günde gerçekleştirmek için Fahri’nin koynuna giren evde kalmalardan olmalı. Her ne ise kabullendi Fahri, zaten kızı tanıyordu niyeti de vardı evlenmeye. İlkin imam, sonra da belediye başkatibi kıydı nikahı.
Önceleri iyi geçiniyordu hane halkı; ama sonunda gelin görümce başladılar didişmeye. Araya kayınvalide de girince çekilmez oldu evin dirliği. Evleri karaduta uzak ama olsun, her şeyi göze alıp, anası kızı için bir ağustos gecesi vardılar, çıktılar karaduta. Kız koca bulursa anası da kurtulur gider kızının yanına. Zar zor, oflaya, puflaya çıktılar ağaca ama ara ki karadut bulasın. Sabahtan akşama mahallenin çocukları dalların tepesinde. Olgunlaşmayı bırak, daha kızarmadan koparıp yiyorlar. O gece bir tek bile karadut bulamadan ümitsiz, çaresiz tuttular evin yolunu.
Ertesi gün ağzı sıkı çocuk Garip Osman çağrılıyor eve. Gündüzden 15-20 tane karadut toplayıp akşam üstü belli bir yere saklaması için para verilip dut temin ediliyor. Bu arada yine adettendir, ağustos ayında, dolunaylı gecelerde dedi kodu için meraklıları tarafından kimler geliyor diye karadut gözetlenir.İşte Göllü Dede de bu gözetleyenlerden.
Ana kız geliyor yine aynı saatte, tırmanıyorlar ağaca bu sefer elleriyle koymuş gibi buldukları karadutları kızı tez elden koca bulma, anası ise şifa niyetine indiriyorlar okuyup üfleyip mideye.
Göllü Dede Fahrünisa’ya aklı alıyor ama 63 lük anasının da dut yemesine bir türlü akıl sır erdiremiyor. Dedenin karısı öleli 15 seneyi geçmiş. Garibimde de yaş yetmiş, iş güç yok, mal yok, mülk yok hepsi hepsi başını soktuğu bir göz oda. Kim ne etsin de gelsin bu yaştan sonra ona. Ama Fahrünisa’nın anası... Yok , yok olmaz diyor kendi kendine. Ne yapsın da evlensin bu yaşta kadın. Hem hali vakti yerinde. Hiç evlenir mi ki senin gibi adamla. Bir de şu var ama, ‘neden yedi karadutu’ o halde?
Birkaç gün geçtikten sonra bu durumu açtı arabacılık yapan oğluna. “Gidip bana isteyiver.” dedi.
“Olmaz baba onlar varlıklı insanlar. Ne diye evlensin. Hem sana verirler mi?” oldu ilk sözü oğlanın.
Baba:
Oğlum ben karadutta gördüm Hatunu. Sayarak yedi karadutları. Evlenmek istemese hiç çıkar mı karaduta. Hem kızı için geldi diyelim, kendi niye yesin ki karadutu. Koca istemese yer mi? Karadut’un şakası olmaz. Açılır kısmeti uçar gider yağlı kısmet biz isteyene kadar.”
“Tamam baba tamam bakarız bir çaresine.”
“Oğlum benden başka da yaşı uygun biri yok gibi memlekette. Hem evli adamın karısı üstüne kuma gidecek değil ya!...”
Aradan birkaç gün geçti. Baktı ki ses seda yok Göllü Dede oğlunu bir daha sıkıştırdı.
Bekledi yine haber yok.
Göz göre göre elden kaçacak kadın. Sonunda dayanamadı gitti çaldı kapılarını. Fahri hoş karşıladı Göllü Dedeyi. Hele de Fahrinin karısı çok memnun bu isteyişe. Anne şaşkın ne söyleyeceğini bilmez halde:
“Ben karadutu şifa niyetine yemiştim.” diyebildi sadece.
Gelin:
“Anne Karadut’la şaka olur mu? Yedin karadutu açıldı kısmetin. Onu baştan düşünseydin.” dedi.
Fahri Göllü Dedeye anasını verecekti ama bir şartı vardı. Fahrünisa anasından ayrılamaz o da onlarla beraber oturacaktı. Uzun sürmedi iki gün içinde mahallenin imamı kıydı nikahı. Kime niyet kime kısmet. Anası damadın evinde oturacaktı ama, olmadı kız babasının evinde oturacak bundan sonra.
Karadut bir kez daha gösterdi kerametini. Annenin kısmeti yedi gün içinde açıldı ama, kızınki ne zaman açılır bekleyip göreceğiz. Belki bir yedinci vakit .....