İNSAN KİRLENİNCE
KİRLİLİK
Vurur beni, seni, onu,
Toplumun can düşmanı bu,
İnsan kirlenmeye dursun
Kırar baş, kanat ve kolu.
İNSAN KİRLENİNCE!
İnsan; eşrefül mahlûkat, yaratılmışların en mükemmeli en değerlisi, en donanmışlısı bir varlıktır. Yeryüzü ve gökyüzü, makro ve mikro âlemde ne varsa dolaylı veya dolaysız olarak her şey onun için yaratılmış, onun emrine verilmiştir. İmtihan gereği zıt kutuplarla donatılmıştır. Fıtratında iyide kötüde mevcuttur. Çirkinlik - güzellik, temizlik – kirlilik, hak – haksızlık, yardımlaşma veya zülüm sergileyebilir. Bundan dolayı Allah(cc) şefkatinden, merhametinden zaman içerisinde peygamberler göndermiş, kitaplar indirmiştir. Peygamberler ve varisleri vasıtasıyla tekrar onları doğruya, güzele, hak’ka, davete çağırmıştır. Mesela namaz ki, dinin direğidir. Dinde başın vucud’taki önemi gibidir. Bunun için de peygamberimiz (sav) “Namazın anahtarı temizliktir.” Başka bir hadisinde “Temizlik imandandır.” Diyerek temizliği övmüş ve çok yerde emretmiştir.
Konuyla ilgili bazı ayet ve hadisler. Yorumu size bırakıyorum.
”Ey müminler, size verdiğimiz rızıkların tertemiz (helâl) olanlarından yiyin ve eğer gerçekten sırf Allah â kulluk ediyorsanız, O’na şükredin.”(Bakara 172)
"Ey müminler namaza durmak istediğiniz zaman yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayınız, başınızı meshediniz, topuklara kadar ayaklarınızı da. Eğer cünüpseniz iyice yıkanınız. Fakat eğer hasta ya da yolcu iseniz veya içinizden biri helâdan gelmiş ise, yada kadınlara dokunmuşsanız ve bu durumlarda su bulamamışsanız temiz bir toprakla teyemmüm ediniz, temiz toprağı yüzlerinize ve ellerinize sürünüz."(Maide 6)
"Ey müminler, Allah’ın size helal kıldığı tertemiz nimetleri haram saymayın, sınırları aşmayın. Hiç kuşkusuz Allah sınırları aşanları sevmez. Allah’ın size bağışladığı helal ve tertemiz nimetlerden yiyin ve inandığınız Allah’tan korkun."(Maide 87–88)
"Şüphesiz Allah çok tövbe edenleri ve pisliklerden temizlenenleri sever" (Bakara, 222)
"Ey Âdemoğulları! Her mescide gidişinizde, süslü, güzel elbiselerinizi giyin, yiyin, için fakat israf etmeyin. Çünkü Allah israf edenleri sevmez.
"Ey Âdemoğulları! Size çirkin (avret) yerlerinizi örtecek giysi, süslenecek elbise yarattık. Takva elbisesi daha hayırlıdır. İşte bunlar, Allah’ın ayetlerindendir. Belki düşünüp öğüt alırlar. "
”Elbiselerini temizle. Çirkin davranışlardan uzak dur.” (Müddessir 4–5)
"Misvak kullanın, çünkü misvak ağzı temizler" (Buharî, Savm, 27);
"Eğer müminlere güçlük verecek olmasaydım, onlara her namaz için misvak kullanmayı emrederdim" (Buharî, Cumu’a 8; Müslim, Tahare, 42)
Resulullah (s.a.s): İnsanların çoğunun aldandığı (yani değerini bilmediği) iki nimet vardır: Sağlık ve boş vakit" (Buharî, Rikak, 1 )
"Yemekten önce ve sonra el yıkamak yemeğe bereket getirir" (Tirmizî, Et’ime, 29
Müslüman, yediği, içtiği ve giyindikleri kadar içinde yaşadığı çevrenin de temiz olmasına dikkat eder. Bu önemli bir ahlakî sorumluluktur. Başta evler olmak üzere, sokaklar, mahalleler, köy ve kasabalar mutlaka temiz tutulmalıdır. Eğitim kurumları, fabrikalar, dükkânlar, camiler temiz tutulmalıdır.
Çevre temizliği de çok önemlidir. Çevre temizliği sadece kişileri ilgilendirmez, toplumsal bir konudur.
İnsanın sadece bedeni ve elbisesi kirlenmez. Sadece kirlenen beden ve elbise olsa, su veya temizlik maddeleriyle yıkar kurtulurdu. Gerçi bu konuda da tembellik yapanlar az değil, ama benim bahsetmek istediğim. Akli, kalbi ve manevi kirliliktir. İşte bu konularda ki, kirlilik insanı insanlıktan çıkarır. Başta kendine, insanlara ve bütün âleme zarar verir. Adeta, insan canavarlaşır.
İnsan bedeni ve elbisesi zamanla kirlendiği gibi, fikri ve kalbide zamanla kirlenir. Çünkü insan etkileyen ve etkilenen bir varlıktır. Gördüğünden, duyduğundan öğrendiklerinden etkilenir. Toplumun önderlerinden, örneklerinden etkilenir. Topçusundan popçusundan etkilenir. İnsanın kendisinde olması gereken bilgi yerine birde bakmış ki olmaması gereken ve daha önce benimsemediği bilgiler ne kendisine ne başkasına faydası olmayan bilgiler dolmuş. Yani fikri kirlenmiş, bakışı değişmiş, değer ölçüleri kaybolmuştur. Aynı bahçenize ektiğiniz sebzelerle beraber ekmediğiniz ve çıkmasını istemediğiniz yabani otların çıkışı gibi. Yaşarken gerekli ve olmasını arzuladığımız üstün fikri yapıyı ve beraberinde getireceği insani özellikleri ve insancıl eylemleri yani güzel ahlakı, sevgi saygıyı, yardımlaşma ve dayanışmayı, hoş görü ve affı, kendisi için istediği güzel şeyleri diğer insanlar içinde istemek gibi üstün meziyetlerin üstünü kapatan bencillik, neme lazımcılık, kin, haset, çekememezlik gibi yabani düşünce ve eylemlerın çıkması gibi. “İnandığınız gibi yaşamazsanız, yaşadığınız gibi inanmaya başlarsınız” sözü ne kadar anlamlıdır.
İnsan kirlendi mi! Her şey, her yer kirlenir. Hava kirlenir, su kirlenir. Dağ kirlenir, deniz kirlenir. Yer kirlenir, gök kirlenir. Hayat kirlenir, yaşam kirlenir.
Ne mi olur? Pislik, kirlilik olur. Zülüm olur, kan olur. Gözyaşı sel olur. Babalar bekar ve sakat, analar kimsesiz ve dul, çocuklar öksüz ve yetim kalır. Hayat çekilmez olur. Sonuç; Dünya da ahirette elden gider.
Çözüm mü? Fıtrata dönmek. Kur’an ve sünnete uymak. Akli, Kalbi, Ruhi ve bedeni, yani maddi ve manevi temizlik yapmak, yaradana teslim olmak, emirlerine uymak, özetle yeniden iman etmek.
"Ey müminler, eğer Allah’tan korkarsanız, O size iyiyi kötüden ayırd edebilecek bir kavrayış, bir kıstas bağışlar, kötülüklerinizi örter ve sizi affeder. Allah büyük lütuf sahibidir."(Enfal 29)
Ey müminler, Allah’a, peygamberine, peygamberine indirmiş olduğu kitaba ve daha önce indirilmiş kitaba inanmaya devam ediniz. Kim Allah’ı, meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve ahiret gününü inkâr ederse koyu bir sapıklığa düşmüş olur.(Nisa 136)
”O halde gücünüzün yettiği kadar Allah’tan korkun. Dinleyin, itaat edin, kendi iyiliğinize olarak mallarınızı Allah yolunda harcayın. Kim nefsinin cimriliğinden korunursa işte onlar kurtuluşa erenlerdir.(Hadid 16)
“Allah’tan gelen öğütlerin ve O’nun indirdiği gerçeğin etkisi ile müminlerin kalplerinin yumuşayacağı, ürpereceği gün hâlâ gelmedi mi? Müminler daha önce kendilerine kutsal kitap verilenler gibi olmasınlar. Uzun zaman geçince onların kalpleri katılaştı ve çoğu yoldan çıkmış kimseler oldu. Biliniz ki, Allah, ölmüş toprağa hayat verir. Size ayetlerimizi açıkladık ki, üzerlerinde düşünesiniz.(Teğabun 16–17)
“İnsanları Allah’a çağıran, iyi iş yapan ve "Ben Müslümanlardanım " diyenden daha güzel
sözlü kim olabilir? İyilikle kötülük bir olmaz. Sen kötülüğü en güzel bir tavırla sav O zaman bakarsın ki seninle arasında düşmanlık bulunan kimse, sanki sıcak bir dost oluvermiştir. Bu haslete ancak sabredenler kavuşturulur. Buna ancak hayırda büyük pay sahibi olan kimse kavuşturulur. Eğer şeytandan gelen kötü bir düşünce seni dürtecek olursa, hemen Allah’a sığın. Çünkü O, işiten ve bilendir.”(Fussilet 33–36)
“Elbiselerini temizle. Çirkin davranışlardan uzak dur.” (Müddesir 4–5)
Konuyla ilgili sunduğumuz ayetleri yorumlarınıza bırakıyor tefsir kitaplarından okumayı tavsiye ediyoruz.
Kısaca Müslüman; üstü-başı, çevresi, yiyeceği ve giyeceği ile temiz, derli-toplu, intizamlı olmaya, ferdi, ailevi ve toplumsal temizliğe, yani; hak ve hukuka dikkat edecek böylece Allah’ın(c.c.) rızasını kazanarak O’nun sevgili kulları arasına girmeye çalışacak, iki dünyanında saadetine kavuşmak için gayret gösterecektir.
Selam maddi ve manevi temizliğe dikkat edene,
Selam Kur’an ve sünnet’le kendini yenileyene,
Selam hakkıyla iman edip Salih amel işleyene,
Ahmet YOLDAŞ
YORUMLAR
“İnsanları Allah''a çağıran, iyi iş yapan ve "Ben Müslümanlardanım " diyenden daha güzel
sözlü kim olabilir? İyilikle kötülük bir olmaz. Sen kötülüğü en güzel bir tavırla sav O zaman bakarsın ki seninle arasında düşmanlık bulunan kimse, sanki sıcak bir dost oluvermiştir. Bu haslete ancak sabredenler kavuşturulur. Buna ancak hayırda büyük pay sahibi olan kimse kavuşturulur. Eğer şeytandan gelen kötü bir düşünce seni dürtecek olursa, hemen Allah''a sığın. Çünkü O, işiten ve bilendir."
Tebrikler...