- 437 Okunma
- 9 Yorum
- 5 Beğeni
Yorumumu Niçin Sildiniz nejat hoca'm
Öncelikle böyle bir yazı kaleme almak istemezdim. Ancak nejat hoca isimli arkadaşımız BİRLİKTEN DOĞAN GÜÇ isimli şiirinin altına yazdığım yorumu sildiği için bu yazıyı kaleme almak zorunda kaldım. nejat hoca diye küçük yazma nedenim üstadın ismini şiirlerinde bu şekilde küçük harflerle kullanmasıdır.
A-Şükrü Atay 30.09.2024 günü bir şiir paylaştı. Şiirin başlığı YAPAY ZEKÂ HAYRANLARI idi. Şiiri ve şiire yapılan yorumları şu linkten okuyabilirsiniz: www.edebiyatdefteri.com/siir/1577698/yapay-zek-hayranlari-129504.html
B-Ben de Şükrü Atay’ın yukarıda linki bulunan şiirine ve bu şiire yorum yapan nejat hoca isimli arkadaşımızın yaptığı yorumuna şu cevabı yazmıştım:
“Kıymetli Üstadım;
Niçin şiirin konusunda bu taşlamanın yazıldığını belirtmezsiniz anlamış değilim. Açık açık yazın ki emek verenlerle yapay zekâya sarılanlar tamamen ortaya çıksın.
Beni tanırsınız. Lafı dolaştırmadan duygularımı doğrudan belirtirim.
26.10.2024 günü Abdülkerim Kaya bir şiir paylaşmıştı. Şiirin adı aynen şuydu:
EZAN DİNMEZ, BAYRAK İNMEZ, VATAN BÖLÜNMEZ.. (ÇOK DİKKAT EDİN BAŞLIĞIN SONUNDA İKİ TANE DE NOKTA VARDI.)
27.10.2024 GÜNÜ nejat hoca bir şiir paylaştı. Yani Abdülkerim Bey’den bir gün sonra. Şiirin adı aynen şuydu:
BAYRAK İNMEZ, EZAN DİNMEZ, VATAN BÖLÜNMEZ ** (ÇOK DİKKAT EDİN BAŞLIĞIN SONUNDA İKİ TANE DE NOKTA YERİNE YILDIZ VARDI.)
O halde kendimce soruyorum.
1-nejat hoca tüm şiirlerinde 3 yıldız kullanırken bu şiirinde neden yıldız sayısı tıpkı Abdülkerim Bey gibi 2 taneydi?
2-Şiirin başlığı neredeyse birebir aynı nasıl olmuştu?
3-İki şiir üst üste bir gün sonra nasıl denk gelmişti?
4-Niçin nejat hoca’nın şiirlerime yaptıkları ve diğer tüm şiirlere yaptıkları yorumlardaki Türkçe kurallarına uygunluk bu kadar mükemmel olabiliyor?
Bu konuyu açık açık soruyorum. Şükrü Bey siz bu şiiri kimi kastederek kaleme aldınız ve kendisini hiçbir şekilde itham etmemekle beraber samimi duygularımı ifade ettiğim nejat hoca’mız da bu durumu bir izah etsin derim.
Saygılarımla.”
C-nejat hoca, Şükrü Atay’ın şiirine yaptığım yoruma aynen şu yorumu bırakmıştı:
“Osman üstadım Bayrak,Ezan,Vatan azizdir. Kimsenin özel şiiri değildir.Bugün cumhuriyet ile ilgili yazılan şiirler gibi. Ben de Hocama olan saygımdan başlıkta ufak bir sıralama değişikliği yaptım. Yoksa şiir tamamen bana ait. Çok farklı şiirler. Tusaş saldırısından sonra bugünlerde bu konularda milli sayılabilecek şiirler yazıyorum. Çok ta memnunum. Dostlarım var olsunlar teveccühte bulunuyorlar.Bu yorumu adım geçtiği için yazıyorum,cevaplıyorum. Bu konuyu direkt bana özelden sorabilirsiniz. Saygılarımla.”
Ç-nejat hoca’nın bu yorumuna Şükrü Atay da aynen ‘Açık açık yazmışsın üstâdım sağ olasın, ben yarası olan gocunsun anlamında belirtmeye gerek duymadım, başkalarının da aynı şeyi yaptığına emin olduğum için.’ diyerek şiiri yazma nedenini de böylece açıklamış oldu.
D-Daha sonra nejat hoca’nın BİRLİKTEN DOĞAN GÜÇ isimli şiirine okumak için uğrayıp şu yorumu eklemiştim:
“Kıymetli Üstadım;
Edebiyat adına bildiğim doğruları her zaman şiirlerin yorum kısmına çekinmeden eklemişimdir. Daha önce bunu kişilere mesaj atarak yapıyordum ki mesaj atma yönteminin sorunlar çıkardığını görünce çok uzun süre önce bundan vaz geçtim. Bugün Şükrü Atay Beyin Yapay Zekâ Hayranları şiirine yaptığım yorumu (aşağıya bu yorumu ekledim) okuduğunuzu görüp ve verdiğiniz cevabı da okuduktan sonra bu düşüncemi sizinle paylaşmak istedim.
Başkalarının şiirlerini kendi şiirleri olarak paylaşanları, sahte hesaplar açıp kendi kendine puan veren ve böylelikle popüler listesinde ön sırada yer alanları tespit ettiğim an düşüncelerimi açıkça hep paylaşmışımdır. Bu kişilerin neredeyse tamamı foyaları ortaya çıkınca bugün siteyi terk etmek zorunda kaldılar.
Böyle bir durum olmadıkça herkes DUYGULARINI kimseye ve herhangi bir inanca vb. hakaret etmeden özgürce paylaşabilir. Şiir demek zaten duyguların dizeleştirilmesi demek değil midir? Yapay zekâ şiirdeki duyguları tamamen ortadan kaldırmaktadır. Ne yazık ki ben çoğu zaman şiirlerinizi okuyunca bu şiir yapay zekâ ürünümü diye sormaktan kendimi alamıyorum.
Sayfasını açtığım şairin şiirini gerçekten okur, gördüğüm eksiklikleri de gönlümce belirtirim. Bu yazdığım yorumları silen ve hatta beni engelleyen de birçok arkadaşımız oldu. Elbette bu da onların fikirleridir ve saygı duyarım.
Size de naçizane tavsiyem ya yapay zekâ kullanmıyorum diye bir açıklama yapın ya da yapay zekâ kullanıyorsanız şiirin hikâye kısımlarında bunu açıkça belirtin derim.
Saygılarımla.
-----
Not: Şükrü Atay’ın şiirine yaptığım yorum aşağıdadır: (Yukarıda da aynı yorumu daha önce belirttiğim için burada tekrar yazmadım. Yukarıdan okuyabilirsiniz.”
E- nejat hoca bana aynen şu cevabı yazmıştı:
“Yapay zeka konusunu neden bu kadar kaşıyoruz bu sitede? Varsa vardır.Yoksa Yoktur. Kimse burada mahkemede değil,hesap vermek durumu yok. Ben şiirin içeriğine,anlamına bakarım,beğenirsem nasıl yazıldığını sorgulamam. BU zaten teknik olarak mümkün değil. Hanım kek yaparken mikser kullandığı için onu azarlamam gerekir mi? Sonuçta güzel bir kekse afiyetle yenir. Kimin yapay kullandığını bilmek bize ne kazandırır? O kişiyle kavga ederiz olur biter. Buna değer mi? Dikkat ediyorum liste başına oynayanlar hep bu YAPAY konusunu dillendiriyorlar. UYANIK HIRSIZ EV SAHİBİNE BASKIN ÇIKARMIŞ.
Yapay zeka her yerde,işte kullanılıyor,yasaklanamıyor. Biz niye bu konuyla uğraşalım.
ÖZET: bir şiiri lezzetli bir kek gibi düşünür,tadına bakarım. Keki kendim yapmayacağıma göre tarifini,yapılışını sormam.
İnsanların hürriyetlerine, imkanlarına dil uzatamam.HIRSIZLIK HARİÇ...SAYGILARIMLA...Bu yazımda imla hatası yapmadıysam siz gene şüphe taşıyacak mısınız acaba? :))”
Görüldüğü gibi, nejat hoca yorumunu “BU YAZIMDA İMLA HATASI YAPMADIYSAM SİZ GENE ŞÜPHE TAŞIYACAK MISINIZ ACABA? :))” diye bitirmekte ve bir de gülücük dağıtmaktaydı. OYSA BU KADAR KISACIK BİR YAZI DA BİLE TONLA YAZIM VE NOKTALAMA HATASI VARDI.
F- nejat hoca’nın bu yorumuna şu cevabı vermiştim:
“Yorumunuz şöyle bitmekte: ‘Bu yazımda imla hatası YAPMADIYSAM siz gene şüphe taşıyacak mısınız acaba?’ Nejat Bey aksine yorumunuzda kamyon dolusu yazım hatası yapmışsınız.
Yorumu yapay zekâ ile yapmamışsınız. Bize yaptığınız tüm yorumlar ise neredeyse kusursuza yakın. Bu da bunu gösterir. Çünkü yorumunuzda şu hataları tespit ettim:
‘Zeka’ değil ‘zekâ’ yazmalıydınız.
‘vardır.Yoksa’ değil ‘vardır. Yoksa’ yazmalı, boşluk bırakmalıydınız.
‘değil,hesap’ değil ‘değil,hesap’ yazmalı, boşluk bırakmalıydınız.
‘içeriğine,anlamına’ değil ‘içeriğine, anlamına’ yazmalı, boşluk bırakmalıydınız.
‘bakarım,beğenirsem’ değil ‘bakarım, beğenirsem’ yazmalı, boşluk bırakmalıydınız.
Yapay zekâ kullansaydınız ‘mikser’ değil ‘çırpıcı’ diye yazardınız.
‘yerde,işte’ ve ‘kullanılıyor,yasaklanamıyor.’ aralarında boşluk bırakırdınız.
‘düşünür,tadına’ aralarında boşluk bırakırdınız.
‘tarifini,yapılışını’ aralarında boşluk bırakırdınız.
‘uzatamam.HIRSIZLIK’ aralarında boşluk bırakırdınız.
...Yapay zekâ 4 nokta kullanmazdı.
Saygılarımla.”
G-Aslında başka hatalar da vardı. Onları da vereceği cevaba saklamıştım. Lakin yorumumu silivermiş. Neydi diğer eksiklikler?
‘Yoksa Yoktur.’ Cümlesinde ‘Yoktur’ değil ‘yoktur’ yazılmalıydı.
‘BU’ yazılmaz ‘bu’ yazılır.
‘imkanlarına’ yazılmaz ‘imkânlarına’ yazılır.
Hani nejat hoca’nın yorumunun sonundaki o cümleyi tekrar hatırlayalım: “BU YAZIMDA İMLA HATASI YAPMADIYSAM SİZ GENE ŞÜPHE TAŞIYACAK MISINIZ ACABA? :))”
Hiç imla hatası yapılmamış değil mi? :))
H-nejat hoca bana sormuştu o silinen yukarıda okuduğunuz yorumlarda. Ben de size sormak istiyorum. Birebir nejat hoca’nın ifadesi ile
“Kimin yapay kullandığını bilmek bize ne kazandırır?”
“Yapay zeka konusunu neden bu kadar kaşıyoruz bu sitede?”
Ben de sizin bu konudaki düşüncelerinizi almak ve büyük bir emek verilerek hazırlanan yapay zekâ olmayan yorumları silen herkese bir cevap olsun diye bu yazıyı kaleme aldım.
Bir de tekrar sormak isterim. Şiirlerizin yorum kısmında;
1-Kopyala yapıştır şeklinde ’Kaleminize sağlık’ gibi OKUNASI veya KANEVİÇE LEZZETİNDE ifadeler mi,
2-Ya da şiirinizin bir kıtasının yapay zeka programına yüklenip bu yorumun eklenmesini mi,
3-Yoksa şiirinizi okuyup içimizden geçen duyguları ve şiirde gördüğümüz olumlu ve olumsuz yanların paylaşılmasını mı
görmek istersiniz?
Lütfen tercihinizi açıkça belirtin ki zaman ayırıp kaleme alıdğımız yorumlarımız birileri tarafından silinmesin.
Şunu da ifade edeyim ki bu yazıyı kaleme almak için ayırdığım sürede yapay zekâya kaç şiir yazdırılabilirdi diye anımsatmak isterim.
Saygılarımla.
Seğmenoğlu
YORUMLAR
Osman hocam aslında olay kendimiz. Çok ciddiye aldığımızı düşünüyorum. Site de belli azınlıkta edebi yaratım istekli kesim var . Onlar dışında kendi ölçüsünde . Yorum olayı gelip beni vuruyor nedense! Ne zaman bu konu açılsa yorum düşmanı gibi hissediyorum kendimi. Aslında benimkisi yalnız kalmak yazımla. Sizin gibi okuyucu sayısı fazla isimler ise tam tersi. Sizin nitelik düzeyiniz de şiire olan ki ciddiyetiniz karakterli olayla şekilleniyor. Ben çok ciddiye almıyorum eskisi gibi. Çünkü benim tüm yazımlarımın karalama misalleri her zaman taslak değil kendisi her zaman yaratım şekliyle anlık vardır. Şiir yazmak dediğim gibi önceden profesyonellik olamaz. Olsa burada olmazdık. Şiir yorumları itibariyle popüler olma isteği uyandırır gibi sezinlediğim oldu yıllar içinde. Hiç aklıma gelmez öyle mümkün ötesi yorum dizmek. Yorum silmek sitede kişisel bir tercih ötesinde. Sizin yorumlarınızda ben negatif bir olgu dahi rastlamadım zaman süzgecinde. Bilmiyorum ,yaşım ,tecrübem boyutu size yetmez. Ama çok fazla kafanıza takmamanız daha olağan bence...
Osman Akçay
'Sizin yorumlarınızda ben negatif bir olgu dahi rastlamadım zaman süzgecinde.' diyerek hakikatlere ortak olmanızdan dolayı size şükranlarımı sunarım.
Saygılarımla.
Kavramsal Empati Yılmaz S
Yüreğiniz dert görmesin kaleminiz daim olsun hocam malum şahıs bu yazılanlardan sonra hâlâ sitede şiir paylaşırsa pes doğrusu derim aklıma başka diyecek bir şey gelmiyor
Sonsuz saygılarımla
Osman Akçay
Bu konuda Size affınıza sığınarak katılmıyorum. Herkes şiir okusun ve istediği gibi elbette paylaşsın. Hatta isteyen yapay zekâ da kullansın. Bu beni ilgilendirmez. Ancak şiirin hikaye kısmında bu durum açıkça belirtilmelidir. Biz de boşu boşuna duygusu olmayan yapay zekânın bize sunduğu şiirimsiye (özür dileyerek ben şiir diyemeyeceğim) duygumuzla yorumumuzu eklemek zorunda kalmayalım. Ayrıca ben şiirlerimin yorum kısmında yapay zekânın yaptığı yorumların eklenmesi yerine şiirlerime hiç yorum bırakılmamasını tercih ederim.
Saygılarımla.
Kısa ve öz... İnsan kendini neden kandırır?
Yapay zekayla şiir yazmak gerçekten hiç mi sorun taşımamakta? Ve nasıl olur da yapay zekayı sanatta kullananlar kendine şair veya yazar diyebilir? Kızım'ın resim yeteneği var, benim yok. Onun bir resmini alıp kopya kağıdı derdik biz okulda üzerine koyup çizince ben ressam mı oluyorum? Yapay zekayı hiç bilmem şunu sorayım. Makineyle yapılan bir masa ve tamamı elle yapılan bir masa... Sizce hangisinde ruh vardır, hangisi sanattır? Şiir yazmayı kek yapımıyla eş tutmak ne derece doğru?
Velhasıl. Biz şair desek de yapay zekâ ne derece şair veya yazar? Bu durumda aşçı mikser oluyorsa verilen örneğe göre, yapay zeka da şair veya yazar oluyor demek ki...
Aren- tarafından 31.10.2024 00:06:01 zamanında düzenlenmiştir.
Osman Akçay
Saygılarımla.
Ne yazayım şimdi bilemedim ki!..Sadece günü mü kurtarsak?..Yoksa aylar sürecek polemik ile birlikte yasaklı listesini mi artırsak..Yapay zekâ ne zaman şiir kitabı yayınlayacak acaba?..İmza gününe gidelim .Yazınızın yorumsuz kalmasına gönlüm razı değil.Önemli konuya dikkat çekilmiş.
Üstadı selamlıyorum.Sağlıcakla.Saygıyla
Osman Akçay
Okuduğum şiirlerin yorum kısmına içimden geldiği gibi yorum yazdığımı, herkese karşı tamamen nötr durumda olduğumu beni bilenler bilir. Bir örnek olması açısından sizin 'CUMHURİYET ZOR ŞARTLARDA KURULDU' isimli şiirinizde 'güruh' sözcüğüne vermiş veriştirmiştim. Siz de bana kendi düşüncelerinizi 'güruh-u Naci' üzerinden izah etmiştiniz. Biz bu tartışmayı edebiyat adına yapmıştık. Ne sizin ne de başka kıymetli üstatların bir hakaret vs. olmadıkça yorum silmek akıllarına bile gelmemiştir. Tüm ünlü şairlerin şiirlerinin yorum kısımları da bu tür eleştirilerle doludur. Yine bunlardan hiçbirinin de aklına yorum silmek gelmemiştir. Yorumumun silinmesi yerine engellenmeyi tercih ederim.
Saygılarımla.
neneh.
Üstada saygıyla.
"Yapay Zekâ Hayranları" şiirinden önce de "Kopyala Yapıştır Yorum✍️" isimli şiiri de genel anlamda ironi olarak yazmıştım ama bu hastalıktan muzdarip olanlar gelip şiire birebir aynı yorumu yazmışlardı.
İki dörtlük olarak örnek vermem gerekirse;
Kanaviçe tadındaydı
Tüm lezzeti adındaydı
Ya şundaydı ya bundaydı
Kopyala yapıştır yorum
İlmek ilmek işlemişsin
Kenarını dişlemişsin
Ne çok şeyler düşlemişsin
Kopyala yapıştır yorum
Bir yorum hakkında iki dörtlük yazmıştım aynı şahıs gelip şiiri okudu mu bilmiyorum aynı yorumu yazmıştı, bundan daha güzel ironi olur mu sivrisinek saz misali umrunda değil 😆
Bunun dışında başkaları da aynı yorumu eklediler:
Acıklıydı çok ağladım
Yanan yüreği dağladım
Soğumasını sağladım
Kopyala yapıştır yorum
Bu tür yorum yazanlar başsağlığı gereken şiire bile okumadan aynı yorumu yazacak kadar duyarsız oldukları çok açık.
Bugünkü şiiri ise yine genel anlamda özellikle şiirlere yapay zekâ kullanarak afili tarzda yorum yazanlara rastladığım için yazmak istedim tâbi ki bahsi geçen şair bunun öncülerinden birisi olduğu muhakkak.
Yorumu yapay zekâ ile yazan şiir yazarken de aynı şeyi yaptığı çok aşikârdır. Siz daha eleştirel gözle baktığınız için ayrıntıları daha da fazla buluyorsunuz elbette ki başka kişiler de aynı hatayı yapmaya devam ediyorlardır.
Sonuç olarak insanları kandırmaya teşebbüs edenler sadece kendilerini kandırmaktan öteye gidemezler.
Paylaşımınız için sonsuz teşekkürlerimi iletiyorum.
En içten selam ve saygılarımla.
Osman Akçay
Sizin şiirin etkisine kapılıp yaptım o yorumları. Kıymetli Üstadımız nejet hoca kendi şiirinin altındaki yorumları silmiş, sizse sizin şiirin altına eklediğim aynı yorumu maviye boyayıp etkili yorum seçmişsiniz. Şimdi nasıl olacak anlamadım gitti?
Değerli Seğmenoğlu Üstadım, yazınızda bahsi geçen "nejat hoca" takip ettiğim şairler arasında değil, fakat takip ettiğim ve çoğunlukla şiirlerini okuduğum ve istifade ettiğim kıymetli Eğitimci, Şair Şükrü ATAY Üstadımızın YAPAY ZEKÂ adlı eserini okudum, yorum da yaptım.. elbette, dediğiniz gibi şiirlerin okunmasını, içimizden geçen duyguları ve şiirde gördüğümüz olumlu ve olumsuz yanların paylaşılmasını isteriz yorum olarak, bu arada "kalemine, yüreğine sağlık" gibi değerli ifadeleri klişe de olsa yorum içinde kullanmakta bir sakınca görmem.
Esas meseleye gelecek olursak, yazınızın başlığında "nejat hoca Üstadım Yorumumu Niçin Sildiniz?" diye sormuşsunuz! Aslında bunun cevabını "nejat hoca"nın kendisinin vermesi gerekir! Ancak biz okuyucu olarak da fikrimizi beyan edecek olursak; "Galiba sizin kendisine yaptığınız yorum nejat hoca'nın yapay zekâsına ağır gelmiş olmalı!" Bence bu sebeple, yapay zekâsını fazla zorlamamak ve hasar görmesine mani olmak için silmiş olabilir! Tercih şahsa aittir, saygı duyarım ama, ben zekânın organik, doğal ve canlısını severim! Yapaylar benim zevkime pek uymaz! Saygılarımla.
Murat Kahraman Murâdî tarafından 30.10.2024 23:11:25 zamanında düzenlenmiştir.
Osman Akçay
Saygılarımla.