CUMHURİYET BAYRAMI (KONUŞMA METNİ)
CUMHURİYET BAYRAMI KONUŞMASI – 1 -
Değerli Öğretmen Arkadaşlarım,
Sevgili Öğrenciler!..
Bugün acıdan, zulümden, karanlık günlerden kurtuluşumuzun huzura, aydınlığa erişimizin yeniden mutluluğunu yaşıyoruz.
Bugün, Cumhuriyetimizin kuruluşunun 101. yılını coşkuyla, sevinçle, içtenlikle kutluyoruz.
Bugün, milletimizin en büyük bayramıdır.
Bugün, millî bayramımızdır.
Bizleri bugünlere eriştiren Allah’a şükrediyor, büyük önder Atatürk’e minnet duyuyoruz.
Türk milleti yüzyıllar boyunca birlik ve bütünlük içinde hür yaşamıştır. Dünya var oldukça da hür yaşamaya devam edecektir. Tarih boyunca hürriyete timsal olmuş olan bu yüce milletin hürriyetini elinden almaya, kul - köle etmeye kimsenin gücü yetmedi, yetmeyecek…
Büyük şairimiz Mehmet Akif:
“Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım,
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış, şaşarım!”
…diye haykırırken, hepimizin gönlünden yükselen hürriyet aşkını, bağımsızlık fikrini en iyi şekilde dile getirmiyor mu?
Geçmişte olduğu gibi bugün de çeşitli entrikalarla Türk milletini bölmeye çalışan iç ve dış düşmanların olduğunu unutmamalıyız.
Birlik, güç demektir.
Kalkınmanın, ilerlemenin, mutlu ve müreffeh olmanın temel şartı birlik olmaktır. Bu sebeple Türk milletinin birlik ve beraberlik içinde olması, hiçbir bölücü, ayırıcı unsura yer vermemesi ve itibar etmemesi gerekir.
Türk milleti, bir bilekten çıkan parmakların kenetlenmiş hali gibi tek yumruk olmalıdır.
Unutmayalım ki, millî birlik, en değerli varlığımızdır.
Değerli öğretmen arkadaşlarım!
Atatürk’ün ifadesiyle:
“Yetişecek çocuklarımıza ve gençlerimize, görecekleri öğrenimin sınırı ne olursa olsun, ilk önce ve her şeyden önce Türkiye’nin bağımsızlığına, kendi benliğine, millî geleneklere düşman olan bütün unsurlarla mücadele etmek gereği öğretilmelidir.
Mükemmel bir milletin vatandaşları, milletin selameti için öz duygularla canlarını feda etmekten çekinmezler. En büyük millî his, millî heyecan işte budur.
Analar… Babalar… Öğretmenler… Millet büyükleri…. Bu hissi sağlamlaştırmak için bütün gücünüzü kullanınız. Eğitimin amacı, bu yüksek millî duygunun sağlanmasına yönelik olmalıdır.”
Eminim ki; işte bu duygularla yoğrulan gençlerimiz, devletine, milletine, millî ve manevî değerlerine ve ideal bir yönetim şekli olan ‘CUMHURİYET’e daha bir başka sahip çıkacak, koruyacak ve kollayacaktır.
Atatürk diyor ki:
“Türk milletinin karakter ve adetlerine en uygun olan idare, Cumhuriyet idaresidir.”
“Cumhuriyet demek, millet egemenliği demektir.”
Millet egemenliğine saygı gösteremeyenler, millet egemenliğini içine sindiremeyenler demokrasinin gerçek anlamını bilmeyenler veya bilip de kendi amaçları ve çıkarları uğrunda çarpıtanlardır. Halk hâkimiyeti olmadan millî egemenlikten söz edilemez. Halkın hâkimiyeti de sandıkta tecelli eden hükümdür.
“Cumhuriyet demek, fazilet demektir.”
Faziletli sahibi olmadan cumhuriyetin kadri, kıymeti bilinemez.
Fazilet; erdemlilik, kendini tanıma, bütün bir milletin kültürüne sahip çıkma, yaşama ve yaşatmadır. Bir diğer ifadeyle fazilet, yüzyıllar boyunca bir milletin hayat tecrübeleri manzumesidir.
Dinî ve ahlakî değerler manzumesidir.
Kesinlikle öğrenilmesi gereken ilim ve irfan manzumesidir.
“Cumhuriyet rejimi demek, demokrasi sistemiyle devlet şekli demektir.”
“Türkiye Cumhuriyeti; her alanda, büyük Türk milletinin öz ve aziz malıdır. Kıymetli evlatlarımın elinde daima yükselecek, sonsuzluğa kadar yaşayacaktır.”
Cumhuriyet…
Türkiye Cumhuriyeti…
Türk Milleti…
Anayasa’da da ifadesini bulan bu temel kavramlar, bu milletin bölünmezliğinin, birliğinin ve yönetim şekli ile milletin ilim, irfan ve kültür harcıyla kaynaştırılmış, yapıştırılmış en değerli unsurlarıdır. Bunları değiştirmeye kalkmak zaafiyet göstermek olur.
“Gençler, cesaretimizi pekiştiren ve sürdüren sizlersiniz. Siz, almakta olduğunuz eğitim ve kültür ile insanlık ve uygarlığın, vatan sevgisinin, düşünce hürriyetinin en değerli sembolü olacaksınız.
Yükselen yeni nesil!
Cumhuriyeti biz kurduk, onu yükseltecek ve yaşatacak sizlersiniz.”
Atamızdan aldığımız bu değerleri, yani milletimizin geleceğini, hiç tereddütsüz gençlerimize emanet ediyoruz.
El ele vermişiz, yılmadan çalışırız
Gönül birliği içinde dünyayla yarışırız
Fazilettir, adalettir, cumhuriyet rejimi
Aklın yolu, hakkın yolu bu değil mi?
Bu en mutlu günümüzde hepinize sevgiler, saygılar sunuyorum.
Hikmet Çiftçi
28 Ekim 2024
YORUMLAR
Çok kötü günler yaşamışız.
Umudumuz bittiği anda,
Yurdumuzun karış karış işgal edildiği zamanda,
Bir yiğit çıkmış.
Önder olmuş. Yurdumuzu esaretten kurtarıp aydın ufuklar açmış.
Cumhuriyeti bizlere armağan etmiş.
Bu anlamlı günümüz, Cumhuriyet Bayramımız kutlu olsun.
Selam ve saygılar.
Ne mutlu Türküm diyene.