- 192 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Karanlık Çukurun Eşiğinde-Birlikte Çözüm Arayışı (Devlet ve Apo)
Değişim ve Zorluklarla Dolup Taşan Bir Dönem
Coğrafyamızda son yıllarda yaşanan hızlı değişimler, olayların analiz edilmesini ve doğru yorumlanmasını giderek zorlaştırıyor. Hem iç hem de dış etkenlerin bu denli çabuk değişmesi, çok boyutlu düşünmeyi ve birçok olasılığı göz önünde bulundurmayı zorunlu kılıyor. Bölgesel dinamikler hızla şekillenirken, yaşadığımız siyasi ve toplumsal olaylar da bu karmaşık yapının bir parçası. 2011’de çözüme yaklaşıldığı düşünülen bazı meselelerin, çeşitli aktörlerce bilinçli olarak engellendiği aşikâr hale geldi. Ancak çözülmeyen sorunlar, zamanla daha büyük krizlere dönüşerek su yüzüne çıkıyor.
İç ve Dış Aktörlerin Etkisi
2011 yılı, Türkiye açısından çözüm arayışlarının gündemde olduğu bir dönemdi. Ancak ne yazık ki hem iç hem de dış güçler, bu süreci baltalamak için çeşitli müdahalelerde bulundu. Bu müdahaleler, çözüm arayışlarını yeraltına itti ve şiddet olaylarıyla birlikte daha da karmaşık bir hal aldı. O dönemde ortaya çıkan fırsatlar bilinçli olarak geri çevrildi. Şu an gelinen noktada, bu etkileşimlerin sonuçlarını daha net görüyoruz ve bu sürecin bölgesel ve uluslararası aktörlerin etkisiyle şekillendiğini söyleyebiliriz.
Çözüm Sürecinde Neler Oldu?
Çözüm süreci, başından itibaren zorlu bir denklemdi. Ancak bu süreç, sadece aktörler arası değil, aynı zamanda toplum nezdinde de ciddi bölünmelere yol açtı. Barış ve çözüm için adım atanlar, belli çevrelerce “vatan haini” olarak nitelendirildi, sosyal linçe maruz kaldılar. Peki, ne değişti de bir zamanlar bu sürece karşı olan aktörler, bugün yeniden bu tür adımları savunur hale geldi? Milliyetçi bir liderin bile bugün çözüm süreci benzeri bir tartışmayı gündeme taşıması, bu sorunun halen çözüme kavuşmamış olduğunun açık bir göstergesi.
Demirtaş-Çözümsüzlüğün Figürü mü, Çözümün Anahtarı mı?
Selahattin Demirtaş, bir dönemin en tartışmalı figürlerinden biri oldu. Çözüm sürecinde oynadığı rol, bir kesim tarafından olumlu karşılanırken, başka bir kesimce eleştirildi. Bugün geldiğimiz noktada, Demirtaş’ın tekrar gündeme gelmesi, sürecin karmaşıklığını daha da derinleştiriyor. Özgür Özel’in Demirtaş’ı ziyaret edip süreçle ilgili açıklamalar yapması, bu denklemi daha da zorlaştırıyor. Acaba Demirtaş, gerçekten çözümün anahtarı mı, yoksa sürecin kilitlendiği bir noktada mı duruyor? Bu sorular, hala yanıtını bulmuş değil.
Ortadoğu’daki Gelişmeler-Bölgesel Ateş ve Küresel Oyunlar
Ortadoğu’daki çatışmalar, Türkiye’nin hem iç hem de dış politikalarını doğrudan etkiliyor. Filistin, Lübnan, Suriye ve İran’daki gelişmelerin yanı sıra Yemen ve Azerbaycan gibi ülkelerde yaşananlar, bölgedeki tansiyonu giderek yükseltiyor. İsrail ve İran arasındaki gerilim, bölgedeki dengeleri daha da hassas hale getirirken, Türkiye bu denklemin tam ortasında yer alıyor. Küresel güçlerin Ortadoğu’da yürüttükleri planlar, Türkiye’nin hem bölgesel rolünü hem de iç dinamiklerini etkiliyor.BOB’un uygulamasının açıklanacağı ve bölgede ciddi düzenli bir ordunun oluşturulmasından sonra gelinen aşamanın açıklanacağı süreçte, Devlet tarafından böyle bir mesajın dillendirilmesi aslında küresel çıkışa karşı devlet aklının önemli bir hamlesi olarak değerlendirilebilir. Yani geçmişte müttefik olarak güvenilen emperyalistlerin oyunlarının sonunun görülmesi böyle bir çıkışın önemli bir noktası olarak görülebilir.
Ekonomik Sıkıntılar ve Toplumsal Güven Erozyonu
Ülkemiz, sadece siyasi değil, aynı zamanda ekonomik bir darboğazdan geçiyor. Ekonomik sıkıntılar, toplumsal güveni sarsmış durumda ve toplumsal değerler hızla erozyona uğruyor. Depremler gibi doğal afetler de bu süreci daha da derinleştiriyor. Toplumdaki dayanışma ve güven duygusu zayıflarken, bu boşluğu doldurmak isteyen küresel aktörler, Türkiye’nin iç dinamiklerine müdahil olmaktan geri durmuyor.
Kürt Meselesi-Yeni Bir Dönem mi, Eski Kısır Döngü mü?
Kürt meselesi, Türkiye’nin uzun süredir çözüm aradığı, ancak bir türlü sonuca ulaşamadığı en büyük sorunlarından biri. Abdullah Öcalan’ın devletle olan bağlantılarının kesildiği ve tecrit altında tutulduğu bir dönemden yeniden bu sorunların çözümü için adres olarak gösterilmesi önemli bir olaydır. Ancak çözüm sürecinde yeni bir aktör olarak Demirtaş’ın öne çıkarılmak istenmesi dikkat çekici. Öcalan’ın bir dönem devletle uyumlu bir tavır sergilemesi ve sonrasında Bahçeli’nin bu durumu dillendirmesi, süreçte farklı bir dönemin işareti olabilir. Peki, bu süreç, Kürt sorununun çözümüne mi, yoksa yeni bir kısır döngüye mi yol açacak?
Bahçeli ve Devlet Aklı-Mecliste Apo Meselesi
Devlet Bahçeli’nin Abdullah Öcalan’ın mecliste konuşturulabileceğine dair açıklamaları, Türk siyasetinde büyük yankı uyandırdı. Bu çıkış, sadece bir siyasi strateji mi, yoksa devletin Kürt meselesinde yeni bir hamleye hazırlandığının işareti mi? Mecliste Öcalan’a söz verilmesi gibi bir adım, toplumun büyük bir kesiminde ciddi tepkilere yol açacak olsa da devletin bu sürece dair ne tür bir strateji izlediği önemli bir soru olarak karşımızda duruyor.
Filistin, Lübnan ve Diğer Çatışma Bölgeleri:
Türkiye’nin Dış Politikadaki Rolü Türkiye, bölgesel çatışmalarda giderek daha önemli bir aktör haline geliyor. Filistin ve Lübnan gibi bölgelerdeki gelişmeler, Türkiye’nin dış politikalarını şekillendirirken, bu çatışmaların ülke içinde de yansımaları oluyor. Türkiye, bölgedeki pozisyonunu güçlendirmek için çeşitli diplomatik hamleler yaparken, bu süreçte iç dengelerini korumak zorunda.
Toplumun Talepleri ve Dayatmaların Kıskacında Devlet
Son dönemde yaşanan gelişmeler, toplumdaki taleplerle devletin yürüttüğü politikalar arasında bir gerilim yarattı. Toplumsal dayanışma ve güven duygusunun zayıfladığı bu dönemde, devletin bu taleplere ne kadar yanıt verebileceği büyük bir soru işareti. Ancak devletin attığı adımlar, sadece iç taleplere değil, aynı zamanda dış dayatmalara da yanıt verme niteliği taşıyor. Burada esas soru, devletin hangi yolu seçeceği ve bu sürecin nasıl yönetileceği.
Zor Zamanlarda Stratejik Yaklaşım
Bütün bu gelişmeler ışığında, Türkiye’nin önünde zor bir süreç olduğu aşikâr. Ancak bu süreçte panik yapmadan, stratejik bir sabırla hareket edilmesi gerekiyor. Hem iç hem de dış etkenlerin hızla değiştiği bu dönemde, olayları daha geniş bir perspektifle değerlendirmek, soğukkanlı ve akılcı çözümler üretmek elzemdir. Türkiye’nin geleceğini şekillendirecek bu dönemde, birlikte hareket ederek, karşı karşıya olduğumuz tehditlere karşı güçlü bir duruş sergilemek zorundayız.
Bahadır Hatalı/23.10.2024/14.14/Namazgah/İST