- 235 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
BİLE BİLE
Ülkemizde sigara ile mücadelede bir miktar yol alınmasına rağmen istenilen noktaya henüz gelmediğimiz görülüyor. Yapılanları azımsıyor değilim. En azından kapalı alanlarda sigara içilmesinin önüne geçildi. Bu bir başarıdır. Kapalı alanların yanı sıra; açık alanlarda da “sigara içilmez” yerler belirlenmiş. Maalesef açık alanlarda bu başarının aynı oranda olduğu söylenemez. Yakinen gözlemlediğim olaylardan örnek vermek istiyorum. Akciğerlerimdeki rahatsızlıktan dolayı bir göğüs hastalıkları hastanesinde yattım. Odam tam Acil Servisin giriş kapısının üstündeydi. Odayı havalandırmak için camı açtığım zamanlarda aşağı baktığımda; giriş kapısının önünde “bu alanda sigara içilmez” yazan, sarı çizgilerle sınırlar belirlenmiş alanda, sigara içenleri görüyordum. Hasta yakınlarından bazıları sigara içenlere tabelayı gösterince de başlıyordu karşılıklı tartışma... Oysa sigara içen kardeşlerimiz biliyor ki; buraya gelen hastaların önemli bir kısmının akciğer hastalıkları sigara menşeli. Sigara içmeyiniz, iradenize sahip olamıyorsanız en azından toplumun kalabalık olduğu alanlarda ve sigara içilmeyeceği belirtilen yerlerde içmeyiniz. Öncelikle kendinize sonra topluma saygı gösteriniz.
Dünya Sağlık Örgütü’nün raporunda pasif içiciliğin sağlık üzerinde zararlarının kesin olarak kanıtlandığı belirtilirken; “pasif içicilikten” en çok çocuklarımızın etkilendiği belirtiliyor. Hastanenin bahçesinde otururken bakıyorsun gelen hastalarının çoğunun elinde ya nefes açıcı alet, ya oksijen tüpü... Adam bunları göre göre keyifle sigarasını tüttürüyor. Oysa kendisine verdiği zararı görmüyor ya da görmek istemiyor.
Sigara içenlerin kendisinden öte çevreye verdiği zararlar daha vahim. İzmaritler gelişi güzel yerlere atıldığında su ve toprağı zehirliyor ve orman yangınlarına sebep oluyor. Doktorlarımızın ve yardımcı personelin hastaları iyileştirmek için canla başla çalıştıklarını görüyorum. Ancak doktor; teşhisini koyar, tedavisini verir, önerilerde bulunur; uygulamak size kalır.
Nefes almak için; camdan cama koşmak, elinde oksijen tüpü ile dolaşmak istemiyorsanız sigarayı bırakın, sigara içilen alanda bulunmayın.
Kararlı olun yeter….
Bunları bile bile; göre göre halen sigara içiyorsanız söylenecek söz kalmıyor.
Fevzi GÜLTUNA
YORUMLAR
Mükemmel bir yazı olmuş..
Kaleminize ve yüreğinize sağlık.
Tebrik ediyorum.
Fevzi Gültuna(Batı Yakası
Sigara konusunda ülkemizde epey yol alınmış olmasına rağmen bazı zaman gençler de gördüğüm zaman üzülüyorum gerçekten. Daha etkin mücadele edilmeli diye düşünüyorum. Özellikle okullarda çok sık programlar yapılmalı. Devletin de kanser üzerine harcamaları nispeten azalacaktır sigara içenler azalınca... Manidar bir yazı kutlarım...