- 102 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
özgürlüğün anlamı
Çağrı filmi taklit edildi ama aynı başarıyı sağlayamadı. Bunun sebebi hikayenin inançsal bir estetik üzerine kurulu olması. Arap sineması da Türkiye’nin sinemada yaşadığı sorunlara benzer şekilde sansürleniyor. Sorun sadece yasaklama değil. Devletin Mekke’ye gelen hacılarla kültürel bir bağlamda buluşma şansı var mı? Belki daha birçok kuruluşun bu konuyu düşünmesi lazım. Bir senarist olarak kültür ve sanat anlamında eksiklerimizi görüyorum. Endüstrileşmek demek dünya pazarına açılmak demek. Bu eksikliğin teknoloji transferi ile farklı alanlarda giderilmesi lazım. Bu şekilde ülkenin gelecek kaygısı kalmaz. Bu farkındalığı kazanmak bağımsız düşünmekten geçer. İyi çalışmalar efendim.
2
İstanbul, Türkiye’de Bizans ve Osmanlı devletlerine başkentlik yapmış 2000 yıllık bir şehirdir. Bu şehri tanımak isteyenler özellikle şehir merkezleri arasında yürüyüş yapmalıdır. Şehrin merkezi sayılan Taksim’den Sultanahmet’e yürüyerek gidebileceğiniz gibi metroyu da kullanabilirsiniz. İstanbul gökdelenleriyle Avrupa’da da bir ilktir. Özellikle Beşiktaş’tan bu bölgeye ulaşmak mümkündür. İstanbul’un bir diğer merkezi ise Edirnekapı’dır. Burada metro ile şehrin birçok noktasına ulaşım sağlanmaktadır. Bu bölgede peyzaj düzenlemesi bekleyen birçok otel bulunmaktadır. Anadolu yakasında Kadıköy ve Üsküdar’ın yanı sıra şehrin dışında da birçok ilçe bulunmaktadır. Bunun için en akıllı yol metro kullanmaktır. Şehrin kalabalığı sizi kesinlikle hayal kırıklığına uğratmayacaktır.
3
Necip Fazıl istanbul şiirinde İstanbul için kadını keskin bıçak/taze kan gibi sıcak olduğunu söylerdi. İstanbul hala dünyanın çeşitli ülkelerinden göç alan bir şehir. Türkiye’nin farklı şehirleri de bu göçe katılmıştır. Eski ve yeni diyebileceğimiz bir şehir kimliğine sahiptir. İstanbul’un surları henüz turizme açılmamış bir harabeyi andırır. Ancak bu görüntünün bize hatırlattığı şehrin kimliğinde bir hayal kırıklığı vardır.
4
Mekke’nin tarihteki önemi çeşitli rivayetlere dayanmaktadır. İlk tapınak olma özelliğine sahip olan Kabe hakkında anlatılan hikayeler vardır. İbrahim, oğlu İsmail ile birlikte o dönemde dünyanın beklediği inançları temsil eden bir tapınak inşa eder. Bu, tevhid inancı için Mekke’ye getirilen bir özellik olur. Şehir aynı zamanda Adem ve Havva’nın buluşma noktasıdır. İslam’ın ortaya çıkmasıyla birlikte, putperest inançlar kültürel bir çoraklık yaşama korkusu yaşamıştır. Şehir, sosyalleşmenin putlarla mümkün olduğuna olan inancı yaşarken önemini kaybetme korkusu yaşamıştır. Ancak ilk Müslümanlar üstün bir kültürle barışıktı. İslam, kadın ve erkek eşitliği gibi temel haklarla yayılıyordu. Bedeviler bunları Kuran’ın anlattığı gibi kabul etmek istemiyordu. Haccın tarihsel arka planında bu kutsal şehrin temsil ettiği hakikatler vardır. Şehrin, çağları aşan bir anlamla inananlar için bir buluşma noktası olması. Mekke’de artan nüfusla birlikte şehir, ibadet anlamından uzaklaşan insanlar için kültürel bir sorun da yaşamaktadır. Bu durum, dünyada güzel sanatların haram kılınmasıyla açıklanmaktadır.
5
Evrenle barışık olduklarına inanırlar. Mekke’de de bir inanç hikayesi yaşanır. İslam şairleri gerçek özgürlüğün İslam’da olduğunu savunurlar. Dünya hayatı için ahiret hayatının varlığına inanmaktır. İslam aynı zamanda her şeyin varlığını açıklayan bir bilgidir. Modern dünyanın reddettiği bir totemdir, bugün inançlarda bakılan hurafedir. İnsanın inanç açısından yoksullaşması, İslam’da umutla kucaklandığında nimetlerin kıymetini bilmek için gereklidir. İslam, inançla kaybolacak sanatsal bakış açısını kurtarır mı. Mezheplere, din adına inanmak gerekiyorsa. Kutsal kitapta ibadet bir beklentiyle düşünülür. Çünkü boşluğa düşme sorunu vardır, yine. Aile, bazı istisnalar hariç tüm dinlerde kutsaldır. Bunları kabul etmenin dışında, cihatla bir imtihanda olmak. Yani insan kendisiyle savaş halindedir. İnsan dünyayı kötülükle doldurmak gibi bir gerçeklikle karşı karşıya kaldığında toplum cihat yapmaya ne kadar izin verir. Arayışta olmak kesintiye uğrarsa, inancın bir beklentisi vardır Dönüşümüyle. İnsanı böyle durumlarda neye davet etmeli? İnsan kendi egosunun içinde yaşayamaz, çünkü karanlığın derinliklerine düşmüştür. Ancak güzellik duygusu insana iyiliği hatırlatır. Bu iyilik için insan Tanrı’nın rızasını arar.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.