Gaga Taşı
Gaga Taşı
Fotoğrafta görülen taş birçoğumuza göre sıradan bir taş olarak görülebilir. Amma velakin bizim köyde şimdilerde 65/75 yaşlarında olanlar buna daha farklı bir gözle bakacak, o günleri akıllarına getirip hemen gülmeye başlayacaktır.
Yaramazlık yapıp ev/tarla avlularını yıkanlar, ağaçların gölgesinde oturup ders çalışması gerekirken keçi gibi ağaç tepesinde gezenlerin, yaramazlık yapıp kendine zarar verme ihtimali olan köy çocuklarının kısaca "gagaları" bozulanların terbiye edildiği taş işte bu taştır. #HarmannıktanÖteMalliGideken Gadir A’nın evinin yanındaki burumbacın hemen altındaki alanda duran bu taşın üstünde oturup bekleyen Ametlen Mustafa (Halbiram dayının bubası) bu yaramazların bozulan gagalarını tamir edip göndermekle görevlidir.
Ametlen Mustafa bazen sadece taşın üstünden kalkmadan sözle, sözden anlamayanları ise taşın etrafına dizip kıçlarına yavaşça sopayla vurarak gagalarını düzeltip gönderiverir.
Peki bu gaga düzeltmek hep böyle , bu kadar kolayca mı olur? Elbette hayır. Gün olur ki gagaları çok bozulmuş olanlar çıkar gelir. Bunlar da teker, teker yüzü koyun taşın üzerine yatar, Mustafa Dede’de yine elindeki değnekle yavaşça vurarak bozulan gagaları düzeltip "bak şimdi senin gagan düzeldi. Bi daha gabet yapıp buri gelme" deyip gönderirdi. Öyle zamanlar olurdu ki bu şekilde gagaları düzelmeyecek olanlar çıkagelirlerdi. "Çocukla sizin gagala çok emme çok bozulmuş. Kolice tamir olmaz. Şimdi siz hemen gidip holluktan iki yımırta alıp gelmeniz lazım gelir" deyip gönderirdi. Önceki tamirlerde gülerek ayrılıp gidenler bu kez ağlayarak giderlerdi. Çünkü iki yımırta bulmak u gıdan koli mi? Şimdi olsa hemen marketlerden alıp gelebilirsiniz. U zamanna yımırta Hakkı Bakkalda yağ dimek, şeker dimekti. Eyy yavrım eyy. Bulup gelenlerin gagaları düzelir, bulamayanlar gagaları bozuk, suratları ekşi ve gözleri yaşlı dolaşmaya devam ederlerdi.
Şimdilerde belki de çoğumuzun gagası bozuk. Düzeltip gönderecek kimse de yok.Goca Ametlen Mustafa Dede’de aramızda yok. Ebedi aleme göç edeli çok zaman oldu ama siz bu taşa bakınca O’nu bu taşın üstünde oturup bekler halde düşünün. Üşenmeyin bizim köye #Harmannığa çıkın gelin, taşın üstüne kendiniz oturun. Dargınsanız barışın, kendinizden özür dileyin, etrafa hoş gözle bakın, mengeneye Hacı Hakkı dedeye bir selam verin. Verin ki gaganızı düzeltip öyle gidin. "Sona holluktan iki yımırta" alıp gelmeniz gerekebilir. Kendinizi buna mecbur bırakıp işinizi zorlaştırmayın. Sağlıcakla kalın, sağlam gaganız ile kalın...
(Gaga=Akıl)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.