- 91 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Roschah Testi Bilimsel ve Geçerli Bir Test Değildir
Psikoloji ve ruh sağlığı alanında sıklıkla başvurulan projeksiyon testlerinden biri olan Rorschach Testi, kişilerin iç dünyalarını, bilinçdışını ve duygusal durumlarını mürekkep lekelerine verdikleri yanıtlar üzerinden değerlendirmeye dayanır. Ancak günümüzde bu testin geçerliliği ve güvenilirliği konusunda ciddi eleştiriler mevcuttur. Öncelikle, Rorschach Testi’nin doğruluk payı ciddi soru işaretleri taşımaktadır. Araştırmalar, farklı uygulamalarda, test sonuçlarının tutarsızlıklar gösterdiğini ve kişilerin mevcut zihinsel durumu ile testin sonuçları arasında zayıf korelasyonlar bulunduğunu ortaya koymuştur. Testin güvenilirliği de tartışmalı bir konudur. Eğer bir kişiye Rorschach testi bugün yapılıp ertesi gün tekrar yapılsa, sonuçların farklılık gösterebileceği gerçeği, testin tutarlılığını sorgulatmaktadır. Bir psikolojik değerlendirme aracının temel özelliklerinden biri, tekrarlanan testlerde aynı sonuçları vermesi gerektiğidir. Rorschach testinde ise sonuçlar kişilerin o anki ruh haline, dikkat seviyesine ve algısal durumlarına göre değişir. Bu da testin güvenilirliği hakkında ciddi şüpheler uyandırmaktadır. Ayrıca, testin herkes için uygulanabilir olmadığı da eleştirilen bir diğer noktadır. Bazı bireylerin mürekkep lekelerine baktıklarında hiçbir şey görmemeleri mümkündür. Bu durumda test, kişinin yaratıcılığı veya ruh hali hakkında bilgi vermek yerine, yalnızca bireyin görsel algısındaki farklılıkları yansıtır. Kimi insanlar için mürekkep lekeleri bir anlam ifade etmezken, diğerleri için çok farklı anlamlar taşıyabilir. Bu, testin sonuçlarının öznelliğini artırarak, kişiye dair genellenebilir sonuçlar sunmayı zorlaştırır. Ayrıca yapılan araştırmalarda aynı kişiye ait Roschach testi sonucunun şizoid kişilik bozukluğu çıktığı hâlde bir müddet sonrasında aynı testten antisosyal kişilik bozukluğu sonucu çıktığı ispatlanmıştır. Hâlbuki bu iki kişilik bozukluğu birbiriyle tamamen zıt iki kişilik bozukluğudur. Bilimsel olarak, testin güvenilir ve geçerli bir test olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ruh sağlığı profesyonellerinin, projeksiyon testleri gibi sübjektif yöntemlerden ziyade, daha objektif ve kanıta dayalı değerlendirme araçlarına yönelmesi gerekmektedir. Her bireyin farklı algılayış ve düşünüş biçimlerinin olduğu göz önünde bulundurulursa, mürekkep lekelerinin bu karmaşıklığı tam anlamıyla yansıtması beklenemez. Bu sebeple Roschah testi geçerli bir test olmayıp psikolojide bir bilimsel test olarak kullanılamaz.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.