- 248 Okunma
- 5 Yorum
- 6 Beğeni
Yorum Özürlülere Nasihatler
Yıllar yılı edebiyat sitelerinde kalem klavye oynatıp kafamızdakileri okurların beğenisine sunmaya çalışıyoruz. Bunu yaparken başka şair ve yazarları da okuyor hoşumuza giden yazılara da beğeni ve yorum bırakıyoruz.
Birde Yorum Özürlü arkadaşlarımız var. Bunlarda kendi aralarında bir takım kategorilere ayrılıyorlar. Hiç yorum yazmayanlar, bunların koda adı ’’YORUMSUZ’’ sürekli aynı yorumu yazanlar, ’’YORANLAR’’ ellerine sağlık, yüreğine sağlık, gönlüne sağlık gibi, bir de kopyala yapıştır yorum yazıp o yazdıklarını yorum zannedenler... Onlara da ’’KENDİLERİNİ YORMAYANLAR.’’ demek en doğrusu...
Buradan yorum özürlü arkadaşlarımıza sesleniyorum. İllaki yorum yapmak zorunda hissetmeyin kendinizi. O bana yorum yazdı bende ona yazayım, düşüncesinde olmayın. Baktınız beğenmediniz şiiri ya da yazıyı, yorum yazmak mecburiyetinde değilsiniz bunu unutmayın. Çoğu zaman yazılan yorumlara tenezzül edip de cevap vermeyenler, bir teşekkürü esirgeyenler onlara artık ne demeli bilmiyorum.
Yorum özürlü iseniz bir zaman içinizden kendi kendinize ’’Yorum yazacağım yorum yazacağım yorun yazmalıyım, nitelikli yorum yazmalıyım, ayıp oluyor arkadaşlara, ayıp oluyor gerçekten arkadaşlara’’ diye tekrar edin bakalım. Belki aşka gelir azda olsa vicdanınız titrer siz de yorum yazan biri olursunuz...
Her gün elli tane yorum ve beğeni yaparsam bunların yarısı bana dönüş yapsa yazımda veya şiirimde yirmi beş tane yorum olur en azından diye de düşünmeyin. Nitelikli, kayda değer yorumlar yaparsanız hem şiire hem de edebiyata katkı yapmış olur, sizde nitelikli yorum almış olursunuz, okuyan diğer insanlara da bilgi ve kültür adına bir şeyler vermiş olursunuz...
Bahaneler her zaman vardır. Yeter ki bahane üretmek isteyin. Çok çalışıyorum gece yarılarına kadar, yok efendim yorum yapmaya çalışsam da olmuyor, ancak yazımı asıp çıkıyorum o bile beni zorluyor. Ev kalabalık olduğu için çok sık giremiyorum siteye... Tuvalete bile gidecek, başımı bile kaşıyacak zamanım yok, başımı bile başkasına kaşıtıyorum, nasıl yorum yazayım... Al sana istemediğin kadar bahane...
Hiç yorum yapmadığınız bir edebiyat sitesinde olur ya bir gün aklınıza yorum yapmak gelirde tereddüt ederseniz, hatta ’’Ben senelerdir bu sitedeyim hiç yorum yapmadım şimdi yorum yaparsam site yöneticileri görünce kalp krizi geçirip hastaneye filan düşerler ya da akılları çıkar.’’ diye de düşünmeyin. Siz yapın yorumunuzu, onlar bu durumlara karşı şerbetlidirler...
Şunlar gerçekten sıkıntılı yorumlar ve layıkıyla okumadığınızı gösterir. Aferin Koçum, yüreğine sağlık, ellerine kollarına, bacağına, beynine, omurilik soğanına sağlık... Uzun, açıklayıcı cümlelerden, yorumlardan sonra cümle sonuna ekleyebilirsiniz, onda sıkıntı yok, ama sadece bunları yorum zannetmeyin... Yazdık bunları ama Yorum Özürlü vatandaşlar için yine de çok fazla bir şeylerin değişeceğini zannetmiyorum... Yani demem o ki ’’Benim oğlum bina okur döner döner bi daha okur.’’
YORUMLAR
Hocam tebrik ederim güzel bir konuya deyinmişsiniz.
Benim de çok zamandır aklımdaydı böyle birşeyler yazsam acaba birilerine dokunur mu diye çok düşündüm. bir türlü yazamadım..
Maalesef sitede yorum kunusunda dedikleriniz çok doğru...
yoruma yorum, takibe takip, beğeniye beşeni gidiyor maalesef..
hatta bir şair arkadaşın şiirini beğenmiştik puan vermeyi unutmuşuz. bana 5 defa mesaj atmış puan vermediniz diye.. puan verince ne oluyor anlamadım..
yazdıklarınıza katılıyorum..
saygılar..
Ahmet Zeytinci
Bir insan kaç şiir okuyabilir; derin kapalı kaç şiiri hakkıyla analiz edebilir?
Hakkıyla 10 şiir okuyabiliyorum anlamaya sıra gelince belki 3 tanesini çözebiliyorum. Hececi olmadığım için o tarafı tenzih ederim; onları da okumaya çalışıyorum çok güzel kalemler var okutuyor kendini.
Serbest şiirler çok farklı bir boyut. Öyle beyin fırtınası gerekiyor ki bazan bir şiiri üç gün, üç hafta düşünüp ancak o zaman bir şeyler çağrışım yapıyor aciz kafama. Yine de en doğrusunu yazan bilir diyorum.
Ehil gönlün yazdığı bir şiiri yorumlamak en az 2 saat sürerken 50 şiir okuyan, dakikada 5 yorum atım yapabilen makinelileri de taktir ediyorum(!)
Şiir akademik olmaktan ziyade gönül işi çoğunlukla. Öyle olmasa Veysel’in adı anılmamalıydı diye düşünüyorum. Akademinin de önemini asla küçümsemiyorum yanlış anlaşılmasın…
Hangi kategoriye girdiğimi bilmiyorum. Taktir benim değil o hususta sizlerindir.
Şunu da söylemeden geçemeyeceğim. Öyle egolu insanlar var ki öyle olmaktan Allah’a sığınırım. Forumda yazmış: ‘’Benim şiirlerim 6-7 dile çevrilecek kadar değerli, birçok kişinin şiirlerimi hak etmediğini düşünüyorum. Onları engelleyeceğim haberiniz olsun.’’ Bak bak! ‘’Engellemezsen namertsin. ’’Dedim içimden de engellemiş, sözünün eriymiş.
Bırak ya daha gelinir mi sayfana? Çıkartırsın kitabını ve çevirsin yabancı dillere hakkını okuyuculardan alırsın. O kadar değerli şiirlerini burada ne harcarsın be adam, o ki şiirlerinin değerini bilecek kalitede insan yok burada!
Daha sözünün nereye gideceğini tartamıyorsun; altın olsan değmem, elmas olsan bakmam!
Bu da içimde kalmıştı söyleyeyim dedim…
Sonuçta yazınızda ki analizleriniz başım üstüne hocam. Bende acizane şunu fark ettim: Bayanlar hasreti, hüznü nakşetmede daha mahir; beyler ise toplumsal, kahramanlık şiirlerinde daha mahir. Elbette istisnalar kaideleri bozmaz ve bu benim acizane gözlemlerim…
Teşekkür ederiz diyemediklerimize tercüman oldunuz. Sürç-ü lisanımız affola…
Selam ve saygılarımla…
Ahmet Zeytinci
Biraz klasik olacak ama, yorum; bilgi ya da gözleme dayanan sözlü ya da yazılı ifadedir.
Yorum yapmak, herhangi bir kişinin belirli bir konuda değerlendirme yapması anlamındadır. Bir konu veya bir durumu kendi fikrini belirterek belirtmesi, yorum yapmak anlamındadır.
Yorum yapmak yanlış kuşu gibi imla hatalarını toplamak ya da yazım türünün eksiklikleri hakkında ahkâm kesmek değildir.Genelde hataları irdeleyip yazanı mahcup duruma düşürmek de değildir.Yorumlar eser için olmalı ,empati çerçevesinde yapılmalıdır.
Hiç şüphesiz bu platform eğitimlilein olduğu kadar alaylıların da paylaşım yaptığı bir sitedir.Alaylı diye bakılanlar kendini yetiştirip o konuda eğitimlilerle at başı gidebilir.Ne alaylılar kendini yetersiz görsün, ne de eğitimliler diğerleri üzerinde ahkâm kessin.Yorum esere yapılmalı bence, şahsa değil.Zaten yorum yapmak gibi bir .
mecburiyet de olmamalı.
Hakaret içermedikten sonra herkes istediği yorumu yapsın.
İlgiyle okudum yazınızı.Kaleminiz daim olsun.Sağlıcakla.Saygıyla.
Ahmet Zeytinci
Ben aksini düşünüyorum.
Bundan çok önce şiirlerimde asla yorum istemediğimi açık açık yazdım forumlarda. O zaman birileri çok okuyucu kaybedersiniz gibi sayısız şeyle karşılaştım . Kaybettim ama amaç ego beslemek asladır olamaz. Sitede nitelikli yorum yazan ben görmedim . Benim yazdığım yorumlarda ortada. Ben sadece kendi şiirlerimi bazen analiz değerinde yorum yazarken , şiirle hiçbir alakası ,manası olmayan yorumların şiirin altında durmasına izin vermem olası dahi olamaz. Burası sanki kahvehane kültürüyle yoğrulmuş bir ortada doğru evriliyor ki akademik saha da değil. Nitelikli ,niteliksiz kendince eser üreten yazımcılar amatör boyutlu paylaşımlar yapılan bir platform burası.
Yorumlarda iş şiiri çok iyi etüd, analiz etmekte. O da birkaç defadır okumak kafa yormak şart. Bu da biraz yorucu geliyor okuyucuya.
Şahsi olarak da asla yorum kabul etmediğimi tüm sitedeki arkadaşlar çok iyi de bilir. Nitelikli yorum olmuyorsa yorum da olmamalı...
Ahmet Zeytinci
Kavramsal Empati Yılmaz S
Esere, niteliğe mi? Başka iletişimsel ögeler üzerine mi?
Klasik herkesin belli okuyucu kitlesi var. Arada öyle etkili şiirler çıkar ki, kimse görmez dahası görmez istemez.
Sitede eser niteliği konusunda olduğu düşüncesine kapılmak çok zor.
Site sosyal medya gibi bir toplanma sahasını andırıyor.
O yüzden kırmızı çizgimiz sabit...
Ahmet Zeytinci
Ahmet hocam, maalesef söyledikleriniz doğru. Keşke laf olsun torba dolsun tarzından olmasa ve yazar-şair dostlar üçe dörde bölünmese. Bölünmek galiba ruhumuza işlemiş. Dikkat çekici yazınızdan dolayı kutluyorum sizi.