- 186 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
KANTİN
MAZİYE YOLCULUKLAR – 294
Mersin E Tipi Kapalı cezaevinin kantinini bu yazıyla anlatmak istiyorum.
Bu kaldığım koğuşta yapılan gördüğüm, yaşadığım kantin alıveriş işidir.
Cezaevinde kantin çok önemlidir.
Tutuklu ve hükümlüler, bütün ihtiyaçlarını para karşılığında kantinden temin ederler. Koğuşun ortak ihtiyaç malzemesi para karşılığında kantinden temin edilir.
Meydancılara verilen sigaralar kantinden alınır.
Çay yapanlara, bulaşık yıkayanlara meydancı denir. Meydancılara kişi başına haftada dört paket sigara veriliyor. Bizim koğuşta dört meydancı var. 16 sigara meydancılara verilir. İki kişi, çay demleme, dağıtma ve çay bardaklarını yıkama ile görevlendirilmiş…
İki kişi de yemek dağıtma, tabak ve kaşıkları yıkama ile görevlidir.
Meydancıların sigaraları, koğuşun temizlik malzemeleri, çay, şeker ve diğer ihtiyaçları her Pazar günü kantin fişine, koğuş adına her kişiye on liralık malzeme yazılarak karşılanır…
Mevcut altmış dört kişi ise altı yüz kırk liralık malzeme koğuşa alınır.
Örnek: Bir kişinin fişine yarım kilo çay yazılır. Yarım kilo çay on bir liradır. Bir başkasına üç kilo şeker ve iki permatik jilet yazılır. Bir başkasına bir sigara ile bir kilo şeker yazılır.
Ortalama herkesin kantin sipariş fişine on lira civarında ihtiyaç yazılır.
Koğuşa ilk gelenlerin kantin sipariş fişine, bir sefere mahsus elli liralık koğuş ihtiyacı yazılır. Kantin fişine koğuş ihtiyacı yazıldıktan sonra, yemek yediğin masanın ortak ihtiyaçları yazılır. Kantin sipariş fişindeki koğuş ve masa ihtiyaçları listesi altına kendi şahsi ihtiyaçlarını yazarsın.
Cezaevinde kimseye para verilmez. Sana gelen para, hesabına yatırılır.
Kantinden aldıkların hesabına yatırılan paradan kesilir. Haftada en fazla üç yüz lira harcama limiti koymuşlar.
Koğuşta, kumar ve haraç olayları yaşanmasın diye belli limit konmuş, sanırım.
Hesabında para olmayanlara kantin fişi yazılmaz. Yazılsa da kantinci getirmez. Hesabındaki paradan fazla eşya istemişsen, bazı yazdıklarının üstünü çizerler. Paran kadar eşya getirirler.
Herkes hesabında kaç lira var, bilir.
Kantinde satılan tüm malzemelerin fiyat listesi koğuşta asılıdır.
Fiyat listesine bakarsın. Paran kadar ihtiyacını kantin fişine yazarsın.
Her haftanın Pazar günü akşamı yemekhanenin ortasına konan masada başkan, başkan yardımcısı ve bir yazıcı kantin sipariş fişleri için oturur.
Fişler isim sırasına göre yazılır. Adı okunan gider fişini alır.
Kantin fişleri Pazartesi günü sabah sayımına gelen gardiyanlara teslim edilir. Kantinciler, akşama doğru siparişleri getirirler.
Koğuşun kapısına bir masa konur. Masaya iki kişi görevli olarak oturur.
Kantincinin fişten adını okuduğu kişiyi çağırırlar.
Kantinci gelen kişinin fişinden yazılı olanları, iki görevliye sayarak teslim eder.
Masada oturan görevliler sayarak aldıkları eşyayı, çağırdıkları kişiye sayarak fişi ile birlikte teslim ederler.
Kantinci gittikten sonra yemekhanenin ortasına bir masa konur.
Yemekhanenin ortasına konan masada başkan, başkan yardımcısı ve bir yazıcı kantin sipariş fişlerinde yazılanları toplamak için oturur.
Koğuştakiler de yemek masalarında, kantinden aldıkları eşyaları önünde isimlerinin okunmasını beklerler.
Başkan ve başkan yardımcısı kendi defterlerinde yazılı olan listeye bakarak isimleri okurlar:
— Tamer Kara bir paket çay.
Tamer Kara bir paket çayı götürür, masanın yanında bekleyen meydancılara verir.
Defterde, Tamer Kara isminin karşısına alındı işareti konur…
Koğuş için yazılan malzeme tek tek toplanır. Anahtarları meydancılarda olan demir dolaplara konur.
Koğuş için alınan malzemeler teslim edildikten sonra, yemek masasına alınanlar masa görevlisine teslim edilir.
Sıra kendi şahsına aldıklarını yerleştirmeye gelmiştir.
Dolabın varsa dolabına, dolabın yoksa ranzaların altına koyduğun leğene aldıklarını yerleştirirsin.
Unutup yazmadığın eşya varsa bir sonra ki Pazarı beklersin.
Pazar günü kantin fişine yazarsın.
Pazartesi akşamı kantincinin yolunu gözlersin.
Bir hafta yeter diye alınan sigaralar Cumartesi ve Pazar günleri biter.
Pazartesi günü kantincinin yolunu en çok gözleyenler sigarasını bitirenlerdir.
Kantincinin demir kapıyı tıklatmasını beklerler.
Gardiyan kapıyı açar. Koğuştan on genci çağırır.
Gençler, merdivenlerin başında bekleyen kantin eşyalarını üçüncü kattaki koğuşun kapısına kadar taşırlar.
Heyecanla kantinden gelen eşyanın dağıtımı beklenir.
Başkan yardımcısı “kapı açıkken sesli konuşmayın” uyarısını iki üç dakikada bir tekrar eder.
Kalabalık koğuşta konuşmalar büyük gürültüye dönüşüyor.
Mersin E Tipi Kapalı cezaevinde, bizim koğuşun kantin alışverişini anlattım.
CEZAEVİ GÜNLÜĞÜ
7 Ağustos 2013 / ÇARŞAMBA / SAAT: 10.00
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.