- 191 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Modern Toplumlarda Gücün İmparatorluğu -Firavunluk Kavramının Modern Yansıması
Firavunlar, tarih boyunca mutlak güç, despotizm ve baskının sembolü olmuştur. Eski Mısır’da firavunlar, tanrısal bir güç olarak kabul edilip, halk üzerinde mutlak otorite kurmuşlardır. Günümüzde ise, bu kavram modern despotlar, oligarklar ve otoriter liderler aracılığıyla yeniden hayat bulmaktadır. Modern firavunlar, tıpkı tarihteki ataları gibi, toplumsal adaleti çarpıtarak kendi iktidarlarını sürdürmektedirler. Bu makalem, modern firavunların ve onların destekçilerinin (Karunlar, Hamanlar, Belamlar ve Sihirbazlar) toplum üzerindeki etkilerini, sosyo-ekonomik ve hukuki yapıyı nasıl manipüle ettiklerini ve bu sisteme karşı olası direniş yollarını ele almaktadır.
Tarihte Karun, zenginliği ve kibriyle bilinen bir figürdü. Modern dünyada ise Karunlar, büyük sermaye sahipleri ve oligarklar olarak karşımıza çıkar. Bu kişiler, çoğunlukla devletle olan ilişkileri sayesinde zenginleşmiş, vergi muafiyetleri ve yasal boşluklardan yararlanarak servetlerini artırmışlardır. Örneğin, bazı ülkelerde büyük şirketler, ulusal vergi yasalarını aşarak offshore hesaplarda büyük meblağlar saklamaktadır. Panama Belgeleri skandalı, bu tür faaliyetlerin boyutunu gözler önüne sermiştir. Bu skandallar, Karunların devlet desteğiyle nasıl vergi kaçırdıklarını ve ekonomik adaletsizliği nasıl körüklediklerini göstermektedir.
Haman, tarihsel olarak firavunun sadık yardımcısı ve devletin zorlayıcı aygıtlarını yöneten figürdü. Günümüzde Hamanlar, askeri liderler ve güvenlik güçleri olarak tanımlanabilir. Bu gruplar, devletin zorlayıcı aygıtları olarak firavunların otoritesini korur ve sürdürülebilir kılar. Örneğin, birçok otoriter rejimde askeri darbelere başvurularak iktidar el değiştirmiş ve Hamanlar, bu süreçlerde kilit rol oynamıştır. Mısır’da 2013 yılında gerçekleşen askeri darbe, Hamanların firavunlar üzerindeki etkisini ve otoriter yönetimlerin sürdürülebilir kılınmasındaki rollerini açıkça ortaya koymaktadır.
Belam, halkı yanlış yönlendiren ve firavunun isteklerine uygun dini yorumlar yapan bir figürdür. Modern dünyada Belamlar, dini liderler olarak toplumu kontrol etme ve yönlendirme görevini üstlenirler. Bu kişiler, dini argümanlar kullanarak otoriter liderlerin politikalarını meşrulaştırır ve toplumu baskı altına alırlar. Örneğin, bazı ülkelerde dini liderler, rejimle iş birliği yaparak halkı sakinleştirme ve muhalefeti zayıflatma görevini üstlenirler. İran’da dini liderlerin siyasi otorite üzerindeki etkisi, bu fenomenin çarpıcı bir örneğidir. Burada, dini liderler rejimin meşruiyetini sağlamak için kullanılmış ve halkın rejime olan bağlılığı artırılmıştır.
Sihirbazlar, Eski Mısır’da firavunun hizmetindeki manipülatif figürlerdi. Modern dünyada ise bu rolü medya ve manipülasyon uzmanları üstlenir. Sihirbazlar, gerçeği çarpıtarak ve propagandalar yaparak halkın algısını kontrol ederler. Medya manipülasyonu, hükümetlerin ve büyük şirketlerin lehine kamuoyu oluşturmak için kullanılır. Örneğin, Fox News gibi bazı medya organları, Amerika Birleşik Devletleri’nde belirli siyasi grupların lehine haber yaparak toplumu yönlendirmektedir. Aynı şekilde, Rusya’da devlet kontrolündeki medya, Putin’in politikalarını desteklemek için propaganda yapmaktadır.
Modern firavunlar ve destekçileri, vergi muafiyetleri ve ekonomik ayrıcalıklar sayesinde servetlerini artırırlar. Karunlar, büyük şirketlerin sahibi olarak, devletle yaptıkları anlaşmalar sayesinde vergi ödemekten kaçınırlar. Örneğin, Amazon gibi dev şirketler, kârlarını düşük vergi oranlarına sahip ülkelere kaydırarak milyarlarca dolar tasarruf etmektedir. Bu durum, ekonomik adaletsizliği artırır ve devletin vergi gelirlerini azaltır.
Modern firavunlar, kendilerine özel yasalar çıkararak hukuki koruma sağlarlar. Bu yasalar, firavunların ve destekçilerinin suç işlediğinde cezalandırılmamasını sağlar. Örneğin, bazı ülkelerde devlet başkanları ve üst düzey yetkililer için dokunulmazlık yasaları bulunmaktadır. Bu durum, devletin tepesindeki kişilerin hukukun üstünde olmasına neden olur ve adaleti çarpıtır. Ayrıca, bazı otoriter rejimlerde muhalifleri susturmak için özel yasalar çıkarılır ve bu yasalar muhalefeti bastırmak için kullanılır.
Modern firavunlar, medya kontrolü aracılığıyla kamuoyunu şekillendirirler. Sihirbazlar, medya organlarını kullanarak firavunların politikalarını destekler ve muhalefeti zayıflatır. Propaganda, halkın doğru bilgiye erişimini engeller ve toplumsal bilinçlenmeyi zorlaştırır. Örneğin, Çin’de devlet kontrolündeki medya, hükümetin politikalarını övücü haberlerle doludur ve muhalif seslere yer verilmez. Bu durum, halkın gerçeklerden uzaklaşmasına ve hükümetin politikalarını sorgulamamasına yol açar.
Modern firavunlar ve destekçilerine karşı direniş, farklı şekillerde ortaya çıkar. Barışçıl protestolar, toplumsal hareketler ve sivil itaatsizlik, firavunluk sistemine karşı en yaygın direniş yöntemleridir. Örneğin, 2011’de Arap Baharı sırasında, Tunus’tan Mısır’a birçok ülkede insanlar, otoriter rejimlere karşı sokaklara döküldü. Bu protestolar, firavunluk sistemini sarsarak bazı ülkelerde rejim değişikliğine yol açtı.
Günümüzde alternatif medya, firavunluk sistemine karşı önemli bir direniş aracı haline gelmiştir. İnternet ve sosyal medya, insanların bağımsız bilgiye erişimini sağlar ve devlet kontrolündeki medyaya alternatif sunar. Örneğin, 2010’larda Wikileaks, devletlerin ve büyük şirketlerin gizli bilgilerini sızdırarak halkın bilinçlenmesine katkıda bulundu. Aynı şekilde, Twitter ve Facebook gibi sosyal medya platformları, aktivistlerin örgütlenmesine ve protestoların organize edilmesine olanak tanır.
Firavunluk sistemi sadece ulusal düzeyde değil, küresel boyutta da varlığını sürdürmektedir. Küreselleşme, otoriter yönetimlerin ve büyük şirketlerin sınırları aşarak güç kazanmalarına olanak tanır. Ancak, bu durum aynı zamanda küresel direniş hareketlerinin doğmasına da yol açar. Örneğin, 2019’da Hong Kong’da başlayan protestolar, küresel bir dayanışma hareketine dönüştü ve birçok ülkede benzer protestoları tetikledi. Bu durum, küresel adalet ve insan hakları mücadelesinin önemini bir kez daha gözler önüne serdi.
Modern firavunluk sisteminin sona erdirilmesi, adalet ve eşitliğin yeniden tesis edilmesi için kritik bir öneme sahiptir. Bu mücadelede, bağımsız medya, sivil toplum örgütleri ve uluslararası dayanışma hareketleri büyük rol oynamaktadır. Adaletin sağlanması için, hukukun üstünlüğü ve demokratik değerlerin korunması gerekmektedir. Özgürlük ve eşitlik, sadece devletlerin ve büyük şirketlerin gücünü dengeleyerek değil, aynı zamanda halkın bilinçlenmesi ve aktif katılımı ile de sağlanabilir.
Bu kapsamlı analiz, modern firavunlar ve onların destekçilerinin topluma nasıl zarar verdiklerini ve bu sisteme karşı nasıl mücadele edilebileceğini göstermektedir. Tarihsel ve güncel örneklerle desteklenen bu inceleme, okuyuculara modern dünyanın karşılaştığı adaletsizlikler hakkında derin bir anlayış sunmayı amaçlamaktadır.
Bahadır Hataylı/30.07.2024/18.40/Namazgah/İST
YORUMLAR
Değerli Filozon yazar, alıntıladığınız bu yazıyı büyük bir beğeniyle okudum. Her satırı gerçek, her satırı can sıkıntısı. Maalesef ülkesel olsun, küresel olsun durum bu. Firavunlar da, hamanlar da karunlar da ve hatta dalkavuklarda geçmişin zihniyetini bugünlere taşıyor. Tebrik ederim.