- 373 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Kadir Yücel ile Tezi Üzerine
REŞADİYE ALEVİLERİ KONUSUNDA YÜKSEK LİSANS TEZİNİ KİTAP YAPAN KADİR YÜCEL:” Eğitim kişiyi zamana karşı güncel tutmakta ve araştırmaya sevk etmektedir”
SORU- Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız nerelerde okudunuz ve nerelerde çalıştınız*
KADİR YÜCEL-1981 Tokat, Reşadiye, Güzeldere Köyü doğumluyum. 1999 Reşadiye İmam Hatip Lisesinden, 2015 yılında Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldum. Lisansüstü eğitimimi Gaziosmanpaşa Üniversitesi Temel İslam Bilimleri Kelam ve İtikadi İslam Mezhepleri Bilim Dalında tamamladım. 2000- 2006 yılları arasında özel sektörde çeşitli kademelerde çalıştım. 2006 yılında Reşadiye Bereketli kasabasında, 2010 yılında Reşadiye Sanayi Camiisinde İmam Hatip olarak görev yaptım. 2019 yılı itibariyle Tokat İl Müftülüğüne Din Hizmetleri Uzmanı olarak atandım ve halen bu görevi yapmaktayım. Evliyim, bir erkek ve bir kız olarak iki çocuğum var.
SORU- Yüksek lisans yapma amacınız neydi Reşadiye Alevilerini seçmenizin sebebi nedir?
KADİR YÜCEL- Eğitim kişiyi zamana karşı güncel tutmakta ve araştırmaya sevk etmektedir. Ayrıca yeni bir şeyler araştırmak, eser üretmek insanın hem kendine hem de topluma faydası bulunmaktadır. Ayrıca bu eğitim ve araştırmanın akademik karşılığının olması bu meşguliyeti daha da değerli kılmaktadır. Bu minvalde hem eğitim açısından hem de bir şeyler araştırma ve meşgul olma açısından yüksek lisans yapmayı hedeflemiştim.
Konuyu seçme sebebime gelince ilahiyat alanında çalışmam konuyu seçmede elbette etkili oldu. Ayrıca tarihsel süreçte birçok kültürle etkileşim halinde bulunan, her dönem üzerinde çokça tartışılan Alevîlik konusu üzerinde çalışmak istedim. Farklı zihniyet ve ideolojiye sahip olanlar tarafından Alevîliğin anlaşılmama ve bilinmezlik yönü olumsuz anlamda kullanılmış ve halen de kullanılmaya devam edilmektedir. Alevîlik yurt içinde dinî ve siyasi tartışma konusu olarak sürekli gündeme getirilmekte, bazı kitleler tarafından halk arasında huzursuzluğa vesile kılınmaktadır. Diğer taraftan yurt dışında ise ülkemize karşı AB’ye üyelik başta olmak üzere politik malzeme olarak kullanılmakta, insan hak ve özgürlükleri açısından siyasi baskıya alet edilmektedir.
Bölgesel olarak yapılacak araştırmalar hem Alevîliğin anlaşılmasına, bilinmesine ve geleneğinin yaşatılmasına katkı sağlayacak, hem de bölgede yaşayanların Alevîlik hakkında doğru bilgi sahibi olmasına vesile olacaktır. Bu sayede farklı ideolojilerin yönlendirmesinin de önüne geçilmesine etki edecektir.
SORU- Kısaca tezinizin yani kitabınzın içeriğini anlatır mısınız?
KADİR YÜCEL- Alevi kimdir? Alevilik denilince ne anlaşılmalıdır? sorularına bir çırpıda cevap vermek son derece yanlıştır. Bunun yerine Aleviliğin yapısı, edep ve erkanı, özellikleri ve nitelikleri çerçevesinde bilgi sahibi olarak cevaplamak daha doğru olacaktır. Bu açıdan çalışma ayrı bir önem taşımaktadır.
Reşadiye’de Alevîlik ve Alevîler” konusu Reşadiye ilçe merkezi ve köylerinde Alevîliğin tarihsel boyutu, inanç ve ibadet anlayışı, coğrafi dağılımı, ahlâki, kültürel,kurumsal ve demografik yapısı, örf ve âdetlerini Mezhepler Tarihi, Din Sosyolojisi, Halkbilimi ve Antropoloji gibi bilimlerin geliştirdiği metotlar referans alınarak doğruluğu ve güvenirliği kıyaslanmış, teorik ve pratik bazda benzer ve farklı yönlerinin analizi bir bütünlük içerisinde değerlendirilerek ortaya konulmaya çalışılmıştır.
SORU- Tezı hazırlarken sizin dikkatiniz çeken neler oldu?
KADİR YÜCEL - Alan araştırmamızda bölge halkı Alevîliğe dair yapılan çalışmaları memnuniyetle karşılamış ve kendilerini tanıtma adına bir fırsat olarak değerlendirmiş ve bu tür araştırmaların çoğalmasını talep etmişlerdir.
Alevîlik hakkında doğru bilgi sunmak için genel araştırmalar yerine ocak merkezli yerel alanda araştırmaların yapılması, bilinmezliğin bilinmesine, kültürel zenginliğin iç yapısının sağlıklı olarak ortaya konulmasına yarar sağlayacaktır.
Ayrıca Alevî yol ve erkanının unutulmaması için yerel bazda erkannameler hazırlamak geleneğin sağlıklı yaşamasına yarar sağlayacaktır.
SORU- Bu tezi yani kitabı kimler okumalı?
KADİR YÜCEL- Farklı düşüncelere sahip olarak iç içe yaşadığımız bu toplumda bir birimizin kutsallarını, değerlerini, önceliklerini bilmemiz gerekir. Bu çerçevede değerlerimize saygıyla yaklaşmamız gerekmektedir. Bu açıdan Kitap genele hitap etmektedir ve herkes tarafından okunmasında fayda bulunmaktadır.
SORU- Tezi hazırlarken ne gibi önyargılarla karşılaştınız, bu ön yargıları toplum olarak nasıl yıkabiliriz?
KADİR YÜCEL- Alevîliğin yapısının kapalı ve bilinmez olmasından dolayı Alevîler olumsuz tepkilere maruz kalmıştır. Geçmişte yaşanan ayrıştırmanın önüne ayrılıklara ihtilaf ahlâkı çerçevesinde yaklaşarak, kültür ve geleneklerin içyapısı hakkında doğru bilgi edinilerek geçilecektir. Kendine özgü yapısı bulunan Alevîliği kültürel zenginlik olarak kabul etmek, Alevîleri ötekileştirmeden önyargıdan uzak, hoşgörü, anlayış ve adaletle karşılamak her bireye düşen büyük bir sorumluluktur.
Alevîlerin en temel problemlerinden birisi kimliklerini açığa vurup beyan etme noktasında çekimser davranmaktadırlar. Saha araştırması esnasında Aleviliğe dair soruların cevaplanmasında temkinli davranıldığı görülmüştür. Diğer taraftan kendilerine yönelik olarak bilinçli ve bilinçsiz ithamlarda bulunanlardan dolayı rahatsızlıkları dile getirilmiştir. Bu tür olumsuz yaklaşımların önüne kültürel zenginlikler fikir mozaiği nezdinde değerlendirilerek insanı ve toplumu eğitmekle ve bilgilendirmekle mümkün olabilmektedir.
SORU- Başka ne anlatacaksınız?
KADİR YÜCEL-Mezhep, cemaat ve ekollerin toplum üzerindeki güncel etkilerinin ve bağlayıcılığının araştırılmasına yönelik yapılacak çalışmalar önyargılı bakış açısının değiştirilmesine ve tarafların birbirini tanımasına ve anlamasına katkı sağlayacaktır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.