- 122 Okunma
- 1 Yorum
- 5 Beğeni
Fuller Kimdir
*CANLI HESAP MAKİNESİ*
*FULLER...*
Virginialı Hesap Makinesi veya Kara Tom olarak da bilinen Thomas Fuller, 1710’da doğdu.
Afrika Liberya ile Benin arasında bir yerde dünyaya geldi.
1724’te, 14 yaşındayken Fuller köle olarak satıldı.
Köleleştirildikten sonra Amerika ’ya gönderildi ve sonrasında Presley ve Elizabeth Cox’un yasal mülkü oldu.
Fuller okuma yazma bilmemesine rağmen, hızlı hesap yapabilme konusunda inanılmaz bir yeteneğe sahipti.
Kölelerin okuma yazma bilmemeleri yaygındı çünkü çoğunlukla eğitimsizlerdi.
Zaten beyaz derililere göre en iyi düşünen ve bilen insanlar kendileriydi.
Fuller’in bu özelliğini duyanlar onu teste tabi tutmak istediler.
Bir çok kişinin amacı ilk başlarda ona zor sorular sorup onunla eğlenip dalga geçmekti.
Kuzey Virginia’daki eğitimcilerde, onun benzersizliğini duydular ve onu halkın önünde bir teste tabi tutmak istediler.
Fuller matematik problemlerini çözebilirdi ve her zaman doğru cevaplar verirdi.
Fuller, herhangi bir zaman diliminde saniye, dakika, saat, gün, hafta ve ay sayısını bilebilirdi.
Ayrıca herhangi bir mesafeye ait büyüklükleri ve uzunlukları da bilebilirdi.
Başkalarının kalem ve kağıt kullanarak hesapladıklarına kıyasla genellikle doğru cevaplar verirdi.
İlk soru şuydu;
--“Bir buçuk yılda kaç saniye var?”
İki dakika içinde Fuller cevap verdi;
--“47.304.000.”
Sıradaki soru şuydu;
--“70 yıl 17 gün ve 12 saatlik bir adam kaç saniye yaşamıştır?”
Fuller cevap verdi;
--“2.222.210,500.”
Adamlardan biri kalemi kullanarak hesaplama yaptıktan sonra cevapları doğrulamaya bile çalıştı.
Ancak hatalı olanın kendisi olduğunu gördü ve sonrasında yılları hesaplamayı denedi.
Ama Fuller onu yine düzelterek şöyle cevap vermişti;
--"Artık yılı unutuyorsun" dedi.
Doğru cevaplara canı sıkılan bir izleyici daha zor bir soru sormak istedi.
Diyelim ki bir çiftçinin altı dişi domuzu var ve her dişi domuzun altı dişi domuzu var, ilk yıl ve hepsi aynı oranda artıyor, sekiz yılın sonuna kadar çiftçi kaç dişi domuz verecek?
Fuller gözlerini kısarak kapatıp,başını önüne eğip biraz düşünüp cevap verdi.
--"34.588.806."
Bu soruyu soran kafadan sormuştu ve hesapları yapan uzman gurup kalem ile cevabını uzun dakikalar sonra çözebilmişlerdi.
Ve cevabını bulurken bir kaç yanlış yapmışlardı.
Fuller’a üstün matematiksel yeteneklerini nasıl edindiği sorulduğunda, bunun bir ineğin kuyruğundaki tüyleri saymak gibi çiftliklerdeki deneysel uygulamalardan geldiğini söyledi.
Ve insan eğitimi sadece okulda almaz kendi kendini eğitebilir dedi.
Fuller’in canlı hesap makinesi yapan bu yeteneği küçüklükten matematiğe olan hayranlığı ve zekasından geliyordu.
Daha sonra Fuller’den bir çok matematik konusunda bir çok eğitimde yararlandılar.
Fuller, 1790’da Alexandria, Virginia yakınlarındaki Cox çiftliğinde öldü.
Öldüğünde 80 yaşındaydı.
Fuller öldükten sonra, Boston Gazetesi Columbian Centinel bir yazı yayınladı ve ondan “kendi kendini yetiştirmiş aritmetikçi” ve “eğitimsiz bir bilim adamı” olarak bahsetti...
💼📚📇⏰🗓🔎🔢
*Pisagor’a Meydan Okumuş! Olağanüstü Matematiksel Yetenekleri ile Köleleştirilmiş Bir Dahi Olan "Thomas Fuller";*
*"Zenci Demus" ve "Virginia Hesap Makinesi" olarak da bilinen Thomas Fuller, matematiksel yetenekleriyle tanınan köleleştirilmiş bir Afrikalıydı.*
*Doğum: 1710 Benin*
*Ölüm: 1790 Virginia*
Not: Yazı alıntıdır