- 128 Okunma
- 1 Yorum
- 4 Beğeni
Isıya Karşı Yalıtkan Kürk
*ISIYA KARŞI*
*YALITKAN KÜRK*
Bu kürk, hayvanın vücudunu sıcağa ve soğuğa karşı koruyan, su kaybını azaltan kalın ve keçeleşmiş tüylerden oluşmuştur..
Hecin devesi gündüzleri iç sıcaklığını 41 dereceye kadar çıkararak terlemeyi geciktirir.
Böylece su kaybını engellemiş olur..
Kalın kürkü sayesinde, Asya’nın, yazın (+) 50 dereceye varan sıcağına, kışın ise (-) 50 dereceye kadar ulaşan soğuğuna dayanabilir.
*BESİN DEPOSU HÖRGÜÇ*
Bir yağ yığıntısı şeklindeki hörgüç, devenin kıtlık anında periyodik olarak beslenmesini sağlar.
Hayvan bu sayede 3 hafta su içmeden yaşayabilir...
Bu sırada vücut ağırlığının %33’ünü kaybeder.
Aynı koşullar altında insan, vücut ağırlığının %8’ini kaybeder ve 36 saat içinde vücut suyunu tamamen yitirerek ölür.
*KUMDAN KORUNAN BAŞ*
Çölde en büyük tehlikelerden biri de kum firtınalarıdır.
Deve için böyle bir problem oluşmaz, çünkü bu duruma hazırlıklı yaratılmıştır..
Kirpikleri birbiri içine geçebilen bir sisteme sahiptir.
Herhangi bir tehlike anında otomatik olarak kapanırlar.
İç içe geçen kirpikler hayvanın gözüne en ufak bir toz tanesinin bile girmesine izin vermezler.
Burun ve kulaklar, kum ve tozdan korunması için uzun kıllarla kaplıdır.
Ayrıca devenin uzun boynu, çölde yerden 3 metre yükseklikteki yaprakları bile yemesine imkan tanır.
*HER TÜRLÜ ARAZİYE*
*UYGUN AYAKLAR*
Ayaklar, esnek bir yastıkla birleşmiş iki parmakla donanmıştır.
Hayvanın toprağı daha iyi kavramasını sağlayan bu yapı, yağımsı dört toptan oluşmuştur.
Her türlü arazi şartına uygundur.
Tırnaklar ayağı herhangi bir çarpışmadan dolayı oluşacak zararlardan korur.
Dizler bir boynuz kadar sert ve kalın bir zardan oluşan nasırla kaplıdır.
Bu nasırlar, hayvan kızgın kumlara yattığında kumla temas eden yerlere bilinçli olarak yerleştirilmiştir ve aşırı sıcak zeminden, yaralanmalardan korur.
Deve bu korumayı sonradan kazanmaz, doğuştan sahiptir...
*BURUNDA*
*ÖZEL YARATILIŞ*
Devenin burnu çok sayıda köklere ayrılmış kanallardan oluşur.
Yaşadığı sıcak bölgelerde havadaki nem miktarı oldukça azdır.
Bu nedenle soluduğu havadaki suyu kaybetmemesi gerekir.
İşte bu nedenle devenin burnu çok büyük, kıvrımlı, süngerimsi bir dokuyla kaplıdır.
Burnun solunum sistemi ile ilgili olarak, nefes alındığında havanın ısıtılması ve nemlendirilmesi gibi iki önemli görevi vardır.
Burnun iç yüzeyini kaplayan mukus tabaka, su buharı salgılayarak giren havayı nemlendirir..
Mukus tabakanın hemen altında yer alan çok sayıdaki kılcal damar da geçiş sırasında havanın ısınmasını sağlar.
Böylece hava, akciğerlerin hassas yapısı için en uygun hale gelir...
Normal iklim koşullarında burun bu çalışma mekanizmasında herhangi bir sorunla karşılaşmazken çöl gibi sıcak ve kuru bir ortamda ciğerlere gidecek havanın ısısını ve nemini çok iyi kontrol etmesi gerekir.
İşte deve burnu da bu zor koşullarda tıpkı binaların sıcaklık ve nem ortamını düzenleyen gelişmiş bir klima sistemi gibi çalışarak, bu canlının solunumu için gerekli havayı düzenler.
Deve kıvrımlı süngerimsi burun mukozası sayesinde, havadaki nemin % 66’sını tutabilmektedir.
Burnun nemi emme özelliği sayesinde nefes aldığında çölün 40°C’yi aşan ısısını, 20°C’ye düşürerek akciğerlere yollamaktadır.
Deve burnunun bir diğer özelliği ise şiddetli kum fırtınalarına karşı kum girmesini engellemek için tıpkı gözlerini kapatır gibi burun deliklerini de kapatabilmesidir.
Yüce Allah burnu gibi daha pek çok olağanüstü özellikleriyle birlikte yarattığı bu hayvana,
*"Devenin nasıl yaratıldığına bakmıyorlar mı?" (Gaşiye Suresi, 17)*
ayeti ile dikkat çekmiştir...
Devenin incelediğimiz her detayında çölde yaşam için özellikle yaratıldığını ve apaçık delillerle donatıldığını görüyoruz..
🐫 🐪 🏜 🐪 🐫
*✩ Sizin yaratılışınızda ve yaydığı tüm canlılarda kuşkusuz bir inanca sahip bir toplum için ayetler (kanıt ve işaretler) var.*
*( Casiye suresi, 4 )*
*✩ De ki, "Hamd ALLAH’adır; ayetlerini (kanıt ve işaretlerini) size gösterecek, siz de onları tanıyacaksınız. Rabbin onların yaptığından habersiz değildir.”*
*( Neml suresi, 93 )*
*✩ O Allah ki, yaratandır, (en güzel bir biçimde) kusursuzca var edendir, ’şekil ve suret’ verendir. En güzel isimler O’nundur. Göklerde ve yerde olanların tümü O’nu yüceltir. O Üstündür, Bilgedir.*
*( Haşr suresi, 24 )*
🐫 🐪 🏜 🐪 🐫
Not: Yazı alıntıdır